autópiac
Egy új kocsi érkezését nem csak családi körben ünnepelték, hanem vállalati szinten is, sőt, átadásának olykor országos hírértéke volt, az eseményen készült felvételek megjelentek a lapokban, tévében.
A jubileumi számok és a helyszínek jelképesek voltak, hiszen többségüket a Merkur csepeli petróleumkikötőjének telepén rendezték, de az is előfordult, hogy a magyar tulajdonos az NDK kulturális centrum Deák téri üzletében vehette át a tízezredik, majd az 50 ezredik Trabantot. Az ilyen eseményeken általában megjelentek a magyar és a Német Demokratikus Köztársaság üzletemberei, külképviseleti alkalmazottai, olykor diplomatái is.
A 100 ezredik, majd 1974-ben a 200 ezredik Trabant átadási ceremóniáját a csepeli Petróleum kikötőben működő Merkur telepen rendezték.
A Deák téri üzletben egyébként kiváló autós könyveket, később pedig Porsche sportkocsikat lehetett venni, miután a magyar forgalmazó Porsche Hungaria megvásárolta a belvárosi helységet, melyet csak több éves rábeszélés és egyre magasabb összegek ígérete ellenében is nehezen adott el az osztrák Porsche-család a budapesti Fashion-street tulajdonosainak, akik a sétáló utca méltó záróakkordjának szánták az akvizíciót.
A jubileumi átadási ceremóniák nem voltak hosszúak, az előjegyzések és a várólisták annál inkább. A szocialista korszak Merkur nevű elosztója 4-5 évre vállalta a kiválasztott modell szállítását, addig a vételár 20 százalékát az OTP, vagy a Takarékszövetkezet valamelyik fiókjában kellett készpénzben befizetni.
Az NDK-ban hosszabbak – 10-15 évesek – voltak a szállítási határidők, mert ott nem volt előlegfizetési kötelezettség, így a családok általában 2-3 kocsit is előjegyeztek.
Hiába ünnepelték meg hatalmas propagandával az jubileumi darabokat, hiába készült el Zwickauban a milliomodik Trabant 1974-ben, majd a másfélmilliómodik 1978. augusztusában, a keleti blokk autóéhségét nem tudták kielégíteni.
Nem jutott a magyar népnek sem elég Wartburgokból, pedig a Merkur nyilvántartása szerint mi kaptuk a legtöbbet az NDK-ból. Az első szállítmány 1956 szeptemberében érkezett Csepelre. A három hengeres, kétütemű, 900 köbcentis motorral szerelt autók többsége először taxiként szolgált Budapesten. 1961-ben 209 darab, egy évvel később 3490 Wartburg érkezett Magyarországra, aztán 1963-ban az import visszaesett 2407-re.
Wartburg 311-es taxi Fotó: Hámori Gyula/Fortepan
A 869 ezer legyártott Wartburgot ötven országba exportálták, a legnagyobb importőr 300 ezer autóval a MOGÜRT volt, a rövidítés a Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Rt.-jelentette. A százezredeik Wartburg magyarországi átadása 1977-ben történt.
Jubileumi Wartburg 353-as Fotó: Bojár Sándor/Fortepan
Igazi áttörésnek számított a Fiat licenc alapján olasz technológiával a szovjet Togliattiban Zsiguli névvel, 2101-es jelzéssel gyártott 124-es Fiat.
Az első Zsigulit 1971. tavaszán mutatták be a budapesti Technika Házában, a Rákóczi úton.
Az első Zsigulit 1971 nyarán Dr. Kurcz Árpád villányi állatorvos vehette át, ő kapta a 100 ezrediket is 1973. március 5-én, miután az elsővel már megtett 152 ezer kilométert. Az ünnepi ceremónián a két autó egymás mellett állt a csepeli átadótelep csarnokában, melynek falát szovjet és magyar zászlóval díszítették. A frissebb jubileumi modell az US-37-10-es forgalmi rendszámot kapta.
Az elsőt és a százerediket is egy állatorvos kapta Fotó: Mikó László
A Merkur után a HungaroLADA forgalmazta a szovjet/orosz autókat, aztán hosszabb kihagyás után a Duna Autó próbálkozott a márka magyarországi értékesítésével, de minőségi hibák és keresletvisszaesés miatt 2021-ben ismét megszűnt a hivatalos import.
A klasszikus Zsiguli/Lada különböző változataiból egymillióra került magyar rendszám, ám az elmúlt évtizedben erősen fogyatkoztak a szovjet/orosz autók: a KSH adatai szerint 1990-ben a hazai személyautó-állomány minden negyedik darabja Lada volt, ami akkoriban 572 507 darabot jelentett. 1995-ben már 451 488-ra, 2002-ban 295 088-ra csökkent a márka darabszáma, utóbbi már csak 13 százaléknyi volt a gépkocsiparkban.
A KSH 2020. január elsejei adatai alapján a 33 414 Lada már kevesebb mint egy százalékot jelent, az állomány átlagkora pedig 26,6 év., a 2023. januári statisztikában alig több mint 20 ezer Lada szerepel 27,4 éves átlagkorral. A 8347 darabos Trabant állomány 35,4 éves, a 3652 darabos Wartburg állomány 35,8 éves.
A KSH adatai szerint a 4, 094 milliós magyarországi személyautópark 15,4 éves.
Opelből van a legtöbb (489 ezer), majd a Suzuki (423 ezer) és a VW (400 ezer) következik.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!