elektromobilitiás
Képünk illusztráció Fotó: Renault
A projekt célja, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási cégek tapasztalatokat szerezzenek az elektromos hajtású hulladékgyűjtő járművek használatáról.
A használat lehetőségeit, korlátait, a járművek szakmaspecifikus műszaki fejlesztési igényeit, valamint a szükséges feltételeket kell közösen meghatározni. Ezek hosszú távon a jelenlegi járműpark kiváltását szolgálják - jelezték a közleményben.
Fő cél a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban az e-mobilitás technológiai és üzemeltetési lehetőségeinek megismertetése, valamint tapasztalatok gyűjtése a jelenlegi járműpark jövőbeni kiváltására, a hazai gyártástechnológiák térnyerésének előmozdítása, és hozzájárulás a nemzetközi versenyképesség növekedéséhez.
Az elektromos meghajtású hulladékgyűjtő járművek piaci térnyerése is fontos. A közösségi közlekedés és a közszolgáltatások dekarbonizácójában hatalmas potenciál rejlik, ehhez kiválóan illeszkedik a Zöld Busz Program mellett indított Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt.
Az öt hulladékgyűjtő jármű tisztán elektromos meghajtású, így a közlekedéshez, a hulladékgyűjtéshez és tömörítéshez is az elektromos akkumulátor erejét használják.
Így lokálisan zéró kibocsátásúak, feladatvégzés közben nem bocsátanak ki égésterméket, használatukkal csökkenthető a zajterhelés is. A projekt keretében a járműveket szerzik be és a töltőinfrastruktúrát építik ki.
Debrecenben és Nyíregyházán két-két járművet és egy négy jármű töltésére alkalmas töltőegységet helyeznek üzembe, míg Paksra egy hulladékszállító és egy 4 jármű és egy 2 jármű töltésére alkalmas töltőegység kerül.
Az elektromos hulladékszállítókhoz Franciaországból, a Renault Trucks gyárából érkeznek az alvázak, amelyekre a felépítményeket a barcsi Seres Gépipari és Kereskedelmi Kft.-nél építik rá, ezáltal magyar hozzáadott érték is keletkezik a gyártás során.
A járművek 2025 folyamán érkeznek az országba, majd az egyéves tesztidőszak alatt vizsgálják a hatékonyságukat, üzemeltetésük és fenntartásuk költségeit, a szén-dioxid-kibocsátás csökkenésének mértékét és a dízel meghajtású hulladékszállító járműflotta tisztán elektromosra kiválthatóságát, amely tapasztalatok elemzését a HUMDA Zrt. végzi.
A HUMDA által koordinált legújabb beruházások megvalósításához szükséges 1,8 milliárd forint támogatást az Energiaügyi Minisztérium (EM) biztosította.
MTI
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!