elektromobilitiás

Jönnek az elektromos kukásautók

2024.09.18.

Összesen öt elektromos meghajtású hulladékszállító járművet helyeznek üzembe Nyíregyházán, Debrecenben és Pakson az Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt részeként, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával - közölte a HUMDA az MTI-vel.

Képünk illusztráció Fotó: Renault

A projekt célja, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási cégek tapasztalatokat szerezzenek az elektromos hajtású hulladékgyűjtő járművek használatáról.

A használat lehetőségeit, korlátait, a járművek szakmaspecifikus műszaki fejlesztési igényeit, valamint a szükséges feltételeket kell közösen meghatározni. Ezek hosszú távon a jelenlegi járműpark kiváltását szolgálják - jelezték a közleményben.

Fő cél a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban az e-mobilitás technológiai és üzemeltetési lehetőségeinek megismertetése, valamint tapasztalatok gyűjtése a jelenlegi járműpark jövőbeni kiváltására, a hazai gyártástechnológiák térnyerésének előmozdítása, és hozzájárulás a nemzetközi versenyképesség növekedéséhez.

Az elektromos meghajtású hulladékgyűjtő járművek piaci térnyerése is fontos. A közösségi közlekedés és a közszolgáltatások dekarbonizácójában hatalmas potenciál rejlik, ehhez kiválóan illeszkedik a Zöld Busz Program mellett indított Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt.

Az öt hulladékgyűjtő jármű tisztán elektromos meghajtású, így a közlekedéshez, a hulladékgyűjtéshez és tömörítéshez is az elektromos akkumulátor erejét használják.

Így lokálisan zéró kibocsátásúak, feladatvégzés közben nem bocsátanak ki égésterméket, használatukkal csökkenthető a zajterhelés is. A projekt keretében a járműveket szerzik be és a töltőinfrastruktúrát építik ki.

Debrecenben és Nyíregyházán két-két járművet és egy négy jármű töltésére alkalmas töltőegységet helyeznek üzembe, míg Paksra egy hulladékszállító és egy 4 jármű és egy 2 jármű töltésére alkalmas töltőegység kerül.

Az elektromos hulladékszállítókhoz Franciaországból, a Renault Trucks gyárából érkeznek az alvázak, amelyekre a felépítményeket a barcsi Seres Gépipari és Kereskedelmi Kft.-nél építik rá, ezáltal magyar hozzáadott érték is keletkezik a gyártás során.

A járművek 2025 folyamán érkeznek az országba, majd az egyéves tesztidőszak alatt vizsgálják a hatékonyságukat, üzemeltetésük és fenntartásuk költségeit, a szén-dioxid-kibocsátás csökkenésének mértékét és a dízel meghajtású hulladékszállító járműflotta tisztán elektromosra kiválthatóságát, amely tapasztalatok elemzését a HUMDA Zrt. végzi.

A HUMDA által koordinált legújabb beruházások megvalósításához szükséges 1,8 milliárd forint támogatást az Energiaügyi Minisztérium (EM) biztosította.

MTI

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....
2025.01.11
Andy Cowell lett az átszervezett istálló új vezetője. ..
2025.01.11
A 2025-ös verseny első hetén csak Hiluxok nyertek szelektív szakaszokat. A Toyota dél-afrikai....
2025.01.11
Több tízezer Volkswagent és Skodát hívnak vissza Oroszországban azzal az indokkal, hogy az....
2025.01.10
A Datahouse adatai szerint 2024-ben 146 ezer 393 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2025.01.10
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.10
Meghúzta a kocsija oldalát? Vagy valaki pusztán „brahiból” összekarcolta az autóját egy kulccsal?....
2025.01.10
Egy moldovai állampolgárságú férfit gyanúsít a rendőrség annak a vasárnapi balesetnek az okozásával....
2025.01.10
Az új autóban debütál a Volvo következő generációs SPA3 modulja, amely a vállalat eddigi....
2025.01.10
Csökkentek a Mercedes-Benz eladásai tavaly, elsősorban a mintegy negyedével kevesebb eladott....