Autótörténelem

Jogsi nélkül tört Mercedest és Rolls-Royce-t a pártvezér

2020.12.20.

Szerénység elvtársak, szerénység és némi józanság! Tömören így szólt a klasszikus intelem, ám a pártvezetőt nem érdekelték az ilyesmik.

A téliesített Rolls-Royce modellt Vagyimir Iljics használta                                     Forrás: LSB

Lenin után szabadon

Nem aggályoskodott Leonyid Iljics Brezsnev, amikor beült a Silver Shadow volánja mögé, hogy városi forgalomban is kipróbálja csodagépét. Nem különösebben kellett visszafognia magát, mert az már a kommunizmusban ismert volt, hogy elődje, Vlagyimir Iljics szintén Rolls-Royce modellel járt, ráadásul különlegessel, mert télen lánctalpakkal gyűrte le a hóakadályokat.

Leninnek nem volt jogosítványa, sofőr vezette autóját, Brezsnyev viszont gyakran átvette a kormányzást, olykor azért, hogy saját autóit tesztelje. Általában kevés volt neki a lezárt középső sáv, többnyire fél Moszkvát lezárták, ha a Szovjet Kommunista Párt főtitkára autókázni akart.

Pártvezetői flotta                                                                                         Fotó: Boros Jenő

Szovjet helyett

Márpedig akart, mert volt miből választania, hiszen a hivatalos GAZ, ZISz és ZIL jelvényes Volgák és Csajkák mellett mennyiségre tucatnyi, de minőségre egyáltalán nem tucatnyi autó állt garázsában. Főtitkári regnálása alatt gazdag kollekció jött össze különleges modellekből: volt benne benne 1973-as évjáratú Nissan President, Cadillac Eldorado, Maserati motoros Citroën, több Mercedes, Chevrolet Bel Air, Opel Kapitan L, Chrysler, Lincoln Continental, Oldsmobile, Pontiac és három Rolls-Royce. Utóbbiak közül a II. Erzsébet angol királynőtől kapott 1966-os Silver Shadow modellt személyesen törte össze a főtitkár, méghozzá Moszkvában, közúton.

GAZ autó jelvénye                                                                                     Fotó: Boros Jenő

Útzár után hírzár

A városi legenda szerint a szigorú forgalmi zárásnak köszönhetően maximális biztonságban haladhatott a protokoll konvoj, melynek utolsó autója időnként lemaradt, majd gyorsított, hogy vezetője élvezhesse a sebességmámort.

Ez nem igazán jellemző a moszkvai közlekedésre, ahogy a patinás brit modell sem. Ráadásul nem csak márkájában, de vezetőjében is eltért Rolls-Royce a többi sötét járműtől, vélhetően ez téveszthette meg azt a közrendőrt, aki a konvojtól kissé lemaradó, majd felzárkózó Silver Shadow előtt kiengedte a kereszteződésből az útzár feloldására váró katonai teherautót. Az ütközésnek komoly világpolitikai jelentősége lett, mert nem csak az autók sérültek meg, de a Rolls-Royce-t vezető főtitkár is karanténba vonult, legalábbis információk tekintetében.

A később kiszivárgó pletykákra reagálva a Kreml közleményt adott ki, mely szerint a pártgarázs (GON) egyik sofőrje vezette az autót...

Brezsnyev viaszfigurája az összetört Rolls-Royce-ban                           Fotó: Boros Jenő 

Egy kis kremlinológia

A baleset után Leonyid Brezsnyev hetekre eltűnt a nyilvánosság elől, ami diplomáciai találgatásokra adott okot. Nem véletlenül, hiszen a világpolitikai elemzők, különösen a kremlinológusok már abból is messzemenő következtetéséket szoktak levonni, hogy éppen kik és milyen rendőri biztosítással használják a párt-, és állami vezetőknek fenntartott moszkvai főutak belsősávját, például a Kreml kapujától a Kalinyin Sugárúton (ma Új Arbat), a Kutuzov Sugárúton, a Gorkij utcán (ma Tverszkaja Ulica) a zöldövezeti rezidenciákba vezetőt.

A pártvezér előkerült, a megtört Rolls-Royce Silver Shadow viszont megőrizte eredeti sérüléseit és más szovjet főnökautóval a Rigai Motormúzeumban parkol.

Olykor külföldi kiállításokra is elviszik, megjelent több nemzetközi autószalonon is, benne Brezsnyev élethű viaszmásával, a karambolos pillanat pózában megmintázva.

Piros Mercedes 450 SLC a stutgarti múzeumban, ilyet kapott Brezsnyev    Fotó: Boros Jenő

Illusztris autótörés a rezidencián

Alkoholos mámorban autót vezetni? Nem ritka eset, pláne vodkával, az oroszoknál szinte mindennapos, de nem Mercedesszel és a szovjet korszakban különösen nem. A hetvenes években, nyugat-európai túrnén pláne nem.

Brezsnyev autóimádatáról tudtak a nyugati politikusok és olykor illusztris darabokkal ajándékozták meg. Volt köztük olyan, amelyiket már az első száz méteren összetört a pártfőtitkár, nem is akárhol. Az időpont 1973, a helyszín a Rajna melletti Bonn-Bad Godesberg rezidencia.

A hegycsúcson fekvő gyönyörű Petersberg Grand Hotel napjainkban már nyilvános szálloda, a szovjet pártfőtitkár látogatásakor viszont szigorúan őrzött protokoll szállás volt. Itt adta át a német kancellár, Willy Barndt a szokásos négykerekű ajándékot, egy szürke 450 SLC Mercedest Brezsnyevnek, aki azonnal ki is próbálta, ám az újdonság és a vodkamámor hatására már az első száz méteren összetörte a vadonatúj sportkocsit, mellyel a szerpentin árkában kötött ki.

Kapott egy másikat, kívánságára immár vöröset.

Lincoln Continental, amiben két nagyhatalom vezetője száguldott       Forrás: Ford Motor 

Nem valami jó politikus, de…

A városi legendák szerint autózás közben gyakran megszökött biztonsági emberei elől, egy alkaolmmal a Krímben felvett két stoppos hölgy előtt fitogtatta vezetői tudását, de az is előfordult, hogy hivatásos sofőrjének rosszullétekor átvette a volánt és kórházba hajtott vele.

Ezek csak mendemondák, az viszont igaz, hogy Brezsnyev megautóztatta az amerikai külügyminisztert, aki így írt erről könyvében: „Egy alkalommal a főtitkár elvitt egy fekete Cadillackel. Nagy sebességgel rohantunk a keskeny, kanyargós utakon, így csak imádkozni tudtam, hogy a legközelebbi kereszteződésben megjelenik néhány rendőr, és véget vet ennek a kockázatos játéknak. De ez túl valószínűtlennek tűnt, mert aligha merte volna bárki megállítani a párt főtitkárának autóját. A száguldás a mólónál ért véget, ott szárnyashajóra ültünk Brezsnyevvel, szerencsére már nem ő vezetett.” Az utazás végén Henry Kissinger csak annyit mondott kísérőinek: „Nem valami jó politikus, de remek sofőr!”

Ennek némileg ellentmond amerikai kalandja, mely hitelesnek tekinthető, hiszen az USA egykori elnökének naplójában olvasható.

Világválság a kanyarban

Globális következményei lehettek volna annak, amikor a két nagyhatalom vezetője egy autóban rodeózott Maryland környékén. Ez önmagában még nem lett volna szenzációs hír, de az már igen, hogy a szovjet pártfőtitkár vezette a Lincolnt, miközben mellette Richard Nixon fohászkodott, hogy épségben megússzák a finoman szólva is dinamikus túrát. Nála jobban csak a titkos szolgálat emberei és diplomatáik izgultak, mert az autóimádatáról híres főtitkár nemcsak az amerikai elnököt ijesztette meg.

Csajka enteriőr                                                                                    Fotó: Boros Jenő 

Váltás a kormánynál

Nixon akkoriban kapta meg a legújabb Lincoln Continentalt, az 1973-as sötétkék modellre azonnal lecsapott a hivatalos találkozóra érkezett Brezsnyev, aki a jelenlévők elképedésére, ellentmondást nem tűrve a volán mögé ült, majd próbaútra indult az amerikai elnökkel.

A Camp David környéki keskeny és kanyargós úton nem kis kockázatot jelentett az 50 mérföldes (80 km/h) tempó, melynél Nixon csak annyit mondott, hogy „lassabban, kanyar jön...”

Az útról így emlékezik meg életrajzi könyvében Nixon: „Már csikorogtak a kerekek, amikor Brezsnyev úr fékezett, majd erőteljesen kormánymozdulattal befordult. Az utazást követően a főtitkár elégedetten csak ennyit mondott: „Ez egy nagyon szép autó. Jól megy az úton.”, amire csak annyit tudtam felelni, hogy „Ön kiváló sofőr, én soha nem tudnék befordulni akkora sebességgel, amivel haladt.”  A diplomácia nem egy könnyű műfaj.

Szocialista protokollautó volt a ZIM                                                       Fotó: Boros Jenő

Aukciós jogsi

Egy árverés apropóján derült ki, hogy bármilyen szabálytalanságot is követett el a pártvezér, nehéz lett volna elvenni jogsiját. Brezsnyev politikai komisszárként a II. világháború idején kezdett vezetni, és ahogy sokaknak, neki sem volt jogosítványa, a békeévekben betöltött pozíciói miatt pedig később sem figyeltek erre, minek is ellenőrizték volna.

Végül hivatalosan hetvenedik születésnapján kapta meg életre szólóan érvényesített jogosítványát Nyikolaj Zselokov belügyminisztertől. Az 1976 december 10-i dátumozású AAK No 000077-es számú okmány tavalyi árverésekor Brezsnyev fóliázott vezetői engedélye 24 ezer dollárnyi rubelért kelt el. A jogosítvány hitelességét Igor Oklopov történész igazolta.

Raj GAZ terepjárón tanult vezetni Brezsnyev                                     Fotó: Boros Jenő

Életrajz

Tizenöt évesen gyárban dolgozott, majd a technikum elvégzése után földmérő lett, miközben fűtőként és lakatosként dolgozott, 1931-től kohászati főiskola esti tagozatra járt, 1935-ben bevonult katonának, egy év után hadnagyként szerelt le. 1939-ben megyei párttitkár, a háború alatt politikai tiszt a későbbi pártfőtitkár Nyikita Hruscsov mellett.

1946-ban vezérőrnagyként szerelt le. Hruscsov javaslatára megyei első titkár lett, négy év múlva a Moldáviai Kommunista Párt KB élére került, 1952-ben az SZKP XIX. kongresszusán KB-titkárrá és a KB-elnökség póttagjává avanzsált. 1953-ban a szovjet hadsereg és a haditengerészet politikai főcsoportfőnökségének helyettes vezetője lett, egyike annak a tíz tábornoknak, aki letartoztatta Sztálin hírhedt állambiztonsági és belügyi főnökét, Lavrentyij Pavlovics Beriját.

1956-tól az SZKP KB titkáraként az űrkutatásért felelt, majd bekerül a legfelsőbb pártvezetőségbe. 1960-tól a Legfelsőbb Tanács Elnökségének elnöke, 1982 novemberi haláláig az SZKP főtitkára.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....