közlekedés

Jogosítvány, haladó fokozatba léptetve

2021.02.20.

Az élet iskolájában néha olyan vizsgákat kell tennünk, amikre fel sem készültünk. Ezért vagy átmegyünk elsőre, vagy újra próbálkozunk. Mindkettő komoly tapasztalatokkal ruház fel…

Szerző: Mészáros Erika

Egy szép nyári nap… legalábbis így indult. Rokonoknál beszélgetés, játék, nagy ebéd, forróság. Miskolc mellől startoltam – két gyerekkel a hátam mögött –, az M3-on vezettem nem keveset. Mi is a kihívás, ha nem ez? A családos autózásnak megvan a maga szépsége, de az árnyoldala is, például a hangos szócsaták a hátsó ülésen. Hab a tortán, ha ekkor megcsörren a telefon. De kezdjük csak az elején, a vezetés elején!

Illusztráció. Magyar Közút

Tűző nap, dög meleg, így jellemezném az időjárást röviden. Legtöbben megvárták a délután három órát az indulással, ezért óriási forgalom hömpölygött az autópályán. Az M3-as 3 sávján egymás mellett és mögött is csak 130 alatt lehetett haladni. Bő egy óra vezetés után – hiába a légkondi – a szemből tűző nap úgy felforrósította a combomat, hogy tükörtojást lehetett volna rajta sütni. Szóval, a koncentrálós vezetés elfárasztott. Max. 110 km/h-val haladt a tömeg. Ebben a helyzetben kiszámoltam a csíkokat a követési távolság betartása végett, mert nem éreztem biztonságosnak a vezetést. Ráadásul előzni se mertem, épp elég ügyesség kellett ahhoz, hogy elengedjem az őrült száguldozókat.

A fotó csak illusztráció. Fotó: NÚSZ

Megcsörrent a telefon, kihangosítóra kapcsoltam, közben hallgattam a gyerekek marakodását hátul, és próbáltam elmondani mennyi idő múlva érünk az úticélhoz. Mindezt egyszerre. A váratlan dolgok persze egy szempillantás alatt megtörténnek. Azt tudtam, hogy a vészvillogó előttem minimum nagy fékezést, de legalábbis figyelmet követel. Lassítani kezdtem, bár azonnal látszott, hogy itt többről lesz szó. A három sávon egyszerre fékezett minden autó, mint a filmekben, ha benyomják a gombot. Szerencsére láttam, hogy én meg bírok állni, hála a kiszámolgatott vonalaknak. A következő percben azon aggódtam, hogy a mögöttem levőnek is sikerül-e. Mivel a gyerekeim hátul ültek, az igazi veszély őket fenyegette. Láttam is magam előtt, ahogy a Nissan terepjáró felpasszíroz az előttem menő lökhárítójára. Vadul vészvillogóztam, de szívem szerint a tetőt ütöttem volna ki, hogy a kalimpálásommal megállítsam. A stop előtti utolsó métereken végül jobbra keresztbe húztam a kormányt, hogy a gyerekeket megvédjem az ütközéstől. Így elég lett a hely a nissanosnak is a megálláshoz. Mire újraindult a szívem, persze több óriási kérdőjel rajzolódott az agyamba: Mi a fene volt ez??? Gyorsan kiderült, a három sávból minden előzetes jelzés nélkül két sávra szűkült a forgalom. 200 méter egyesben gurungálás után azt is megláttam, hogy miért. Egy ropogósan friss, bejelentetlen tömeges koccanás áldozatai telefonálgattak bőszen, láthatólag személyi sérülés nélkül. Hat autót számoltam a szélső sávban, de tovább vezetni nem bírtam. A legközelebbi benzinkútnál kikanyarodtam a stressz-lecsapódás miatt. Remegő végtagokkal szálltam ki a kocsiból (tankoltam – volna, ha ez a képességem még működik). Egy férfi segített, akivel néhány szót váltottunk, ő 7 autót látott vesztegelni. Megállapítottam, hogy a stressz a matematikai képességeimet is komolyan befolyásolja.  A boltban bármilyen édességet lehetett választani a gyerekeknek és nekem is. A családos autók közül többen megálltak itt, és hozzám hasonlóan szusszantak egyet a trauma okozta adrenalinfröccs után. A cukorszint helyreállítása segített, idegeskedve, de hiánytalanul és balesetmentesen megérkeztünk a kijelölt helyszínre, igaz, a tervezettnél 1 órával később.

Illusztráció. Fotó: NÚSZ

Több tanulságot is leszűrtem ebből az esetből. Az összekoccant autókban ülők átlagéletkora 18 és 26 év között mozgott, valószínűleg a kevesebb vezetési rutin és az „ez még belefér” előzési gyakorlat miatt szenvedtek balesetet; tuti, hogy nem tartották be a követési távolságot, ráadásul rosszabbul reagáltak, mint én. Nos, nem árt, ha az ember tisztában van a saját képességeivel és ezt a magabiztosságot simán módosítja egy óvatosabb verzióra az időjárás és az aktuális fizikai állapota alapján. Egy biztos, a jogosítványomat haladó szintre léptette az élet és a láthatatlan vezetést támogató felsőbb rendszer 19 év használat után. 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!      

 


 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....