Használtautó-vásárlás

Jó a vétel

2024.09.16.

Pedig a kor, az állapot és az ár átlagos.

A haza járműállomány átlagos életkora idén szeptemberben elérte a 16 esztendőt. Akinek ennél fiatalabb autója van, az mondhatja magáról, hogy átlagos felüli színvonalon autózik. Szomorú, de egy nemrégiben készült felmérésből kiderült, hogy a legtöbb magyar háztartás számára már a mai mesénk másfél milliós főszereplője is álom marad, ugyanis a legtöbb adásvétel ez alatt jön létre.

Lássuk most egy Seat Altea XL 1.6 esetén keresztül, hogy mire is számíthatunk egy 15 éves autótól 1,5 millió forintért. A vásárlás előtti helyszíni vizsgálaton sok minden kiderült.

Ideális választás

A keret tehát valahol másfél milla környékén lehet, az autó ennyi pénzért legyen minél nagyobb, gazdaságosan fenntartható motorral, lehetőleg minél kevesebb kockázattal. Az sem baj, ha nem (korabeli) koreai technika van benne.

És igen, az Altea XL tökéletes választás. Ez a Golf Plus Seat verziója. Pufi kasztni, 1.6 SR motor négy hengerrel 8 szeleppel. A Volkswagen technológiás, de más néven futó autó büdzsé szempontjából már újonnan is egy okos választás volt. Az SR motor nem egy erőgép, de egyszerű felépítése és nagy számú előfordulása miatt sokan értenek hozzá.

A hátsó pad majdnem három teljes értékű ülésből áll, de azért nem egy Ford S-Max méret. Elöl a korhoz képest némiképp extravagáns műszerezés, piros műszerfal megvilágítást kapunk, egyébként a kezelőszervek egytől egyik a VW csoport tucattermékei, nézzük csak meg a bajuszkapcsolókat, vagy a pedálokat. Üdítő kivétel a lámpakapcsoló, mert a korabeli Golfok, Jetták és Passatok hámlós, gyűrűtörős kapcsolóit jobb kerülni.

Szóval már csak az kell, hogy elfogadható állapotban legyen. Lássuk!

Magyarországi autó

Általában, ha szimplán műszaki szempontból nézzük, nincs jelentősége, hogy magyar, vagy külföldi az autó. Azonban 15 év után elég jó fegyvertény, hogy a JSZP-ben meg tudjuk nézni, hogyan alakult a futásteljesítmény.

Ennél az autónál azt látjuk, hogy a rendszer bevezetése utáni időszakban szépen, egyenletesen ment bele a kilométer, amíg meg nem érkeztünk az általunk is leolvasott 197.000 km-es óraállásig. Nem kevés, de egy jól karbantartott motornak igazából meg sem kottyan, pláne szívó rendszerrel.

14, 28, 74, 121, 138, 157, 180

Ezek nem lottószámok, hanem ha 1.000-el megszorozzuk őket, akkor ezeknél az óraállásoknál volt olajcserén az autó az eredeti szervizkönyv bejegyzések alapján. Reméljük, hogy nem így volt, mert itt bizony akad csaknem 50.000 km lyuk is, ami elég ijesztő.

Minden esetre az utolsó bejegyzés utáni karbantartás is bőven esedékes már, és ha már úgyis ott van a szervizben érdemes lesz a vezérlés is lecserélni rajta, mert ennél a motornál 120.000 km-ként esedékes, és hát a tiszta lap az tiszta lap. Egyúttal a szelepfedél tömítés is cserélődik szerencsére, mert olajköd az bőven van a motor tetején.

Amúgy amit tudnia kell azt tudja, nem dadog, nem füstöl, szépen indul, szóval a motor elvileg rendben, de a karbantartás nem maradhat el, ha megvették.

A váltó is működik, szerencsére ez már nem az ötös Golf hamar fáradó ötsebeségese, hanem módosított verzió. Érdemes persze ebben is olajat cserélni. A kuplung nincs elkopva, ezzel egy jó ideig biztosan nem lesz költség.

Ez a halálom!

Amikor valaki a gumikat nem képes jó geometriával feltenni. Ezen a kocsin nem tengelyenként voltak azonos abroncsok, hanem oldalanként, a nyavalyába!! A jobboldalon Hankook abroncsok elfogadható, 5 mm-es profillal, a baloldalon pedig Kleberek, de 2 mm-re kopva. Legalább a gyártási idejük egyezett (2019.) ami nem is volt annyira régen. De képzeljük csak el, mi történik egy vészfékezéskor, amikor a kopottabb abroncsok már blokkolnak. Az ABS kidolgozza a belét, a lassulásunk meg kisebb, mint lehetne.

A tűzoltásos megoldás az, hogy átszerelik őket tengelyként azonos elhelyezkedéssel, de egy tisztességes gumi a 2 mm-es abroncsokat már a kukába teszi inkább mint azautóra.

Kissé leharcolt

A festékréteg mérés adatai alapján csak a baloldali sárvédőket javították korábban, ami elég jó eredmény 15 év alatt. Persze a kocsira már ráférne egy telifény, mert bal első sárvédőt és a jobb hátsó ajtót leszámítva egy ép elem nem sok, annyi nem volt rajta.

Fénysérült lökhárítók, kavicsos motorház fedél és tetőlemez, rányitásos sérülések, levert ajtóélek és övvonalak. A bal hátsó lámpa külső része repedt volt, ez illene idővel cserélni. Ez van.

Belső értékek

A White Edition-nek hirdetett felszereltségű autó, a kódzászló szerint Style, ami a Seat legmagasabb szintje volt, de anno még erre rárendeltek mindenfélét. Például a tetőablakot, amit elég ritkán találni az ilyen kategóriájú autókban. De még xenon lámpa, méghozzá gyári kivitelben és a mosóberendezések is működtek. Wow!

Van itt még működő, kétzónás digitklíma, CD-MP3 rádió, de hogy a korhűség megmaradjon, mindkettő kijelző monokróm suta kis kijelzője egy tizenéves számára az őskort idézi.

Az automatikusan sötétedő belső visszapillantó tükör és az esőérzékelő együtt volt megvásárolható, benne is van mindkettő. Egy szuper gyerekbarát fícsör, hogy a hátsó ajtókban beépített árnyékoló roló van. Ezek is működnek ennyi év után: nem szakadtak el és a fülek is épek. Hidd el, sokkal jobb egy ilyen, mint a temus ablakharisnyák.

Jó a vétel?

A teendő nem több, sőt, mint bármelyik korabeli kocsinál. Nagyszerviz, vezérléscserével. Ha még a szelepfedél tömítést is hozzáveszem, meg 4 db gyújtógyertyát, gyári alkatrészekkel számolok és még az ÁFA-t is figyelembe veszem, akkor 330.000 ezer forint adódik. Ennél persze olcsóbban is ki lehet hozni utángyártott vezérléssel, meg egyéb holmikkal.

A minimalista megoldás, két gumiabroncs vásárlása már fájóbb, mert a Seat már 15 éve is nagyobb kerekekkel dobta fel a látványt és 225/45R17-es papucsokon szaladgál az Altea XL. Ez normális minőségben 30 ezerért van darabonként.

A hátsó lámpa húzósabb, nettó 50.000 a gyári. Itt vagy megelégedünk az utángyártottal, vagy rászánjuk az időt arra, hogy felkutassunk a piacon egy vállalható állapotú bontott darabot. (Hátsó lámpát mindig könnyebb találni, mint elsőt…)

Egy kis alkuval nem is kell annyi pluszt beletenni és lesz még 6-8 évig biztosan remekül szolgáló autónk.

Ügyfelünk jól tette, hogy vásárlás előtt átvizsgáltatta a használt autót. Sajnos nem jelzett vissza nekünk, hogy megvette-e, de remélem, hogy igen, mert ennyi hibával kár lett volna otthagyni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.18
Kigyulladt egy autó az M3-ason, a főváros felé vezető oldalon, az 55-ös kilométernél, Hatvan....
2024.09.18
Lassan tíz éves az Alfa Romeo Giulia, korunk egyik, ha nem a legszebb szedánja, és nem hajlandó egy....
2024.09.18
A Duna emelkedő vízszintje miatt a következő napokban változik az M2-es metró és több villamos....
2024.09.18
Az új F5-M Roadster 1817 lóerőt küld a hátsó kerekeire, egy hatfokozatú kézi sebességváltón....
2024.09.18
Ásványvizes palackok szóródtak szét egy kamionról az M31-es autópályán szerdán Nagytarcsánál -....
2024.09.18
Véget ért a 25. FIA Hőlégballon Világbajnokság, Szeged jó házigazdának bizonyult, az időjárás....
2024.09.18
A Volvo Cars kiterjeszti együttműködését az NVIDIA-val. ..
2024.09.18
A Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság több helyszínen vezetett be forgalomkorlátozást. ..
2024.09.18
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.09.18
Kétnapos ráadás örömvezetés után ért véget a III. Balkan Rally, a régió legnagyobb klasszikus autó....