Renault Trucks

Irány a kőbánya! - A Renault Trucks új építőipari járművei

2014.03.12.

Amint arról már korábban beszámoltunk, az iparágban egyedülálló módon a Renault Trucks tavaly teljes mértékben megújította járműcsaládját. A lyoni és a hazai statikus bemutatók után nagy izgalommal várta a szaksajtó, mikor lehet végre beülni a számos újdonságot felvonultató, immár Euro6-os motorokkal szerelt járművek volánjai mögé.

A külső megjelenést illetően a Renault szakított eddigi hagyományaival, egy mindenben új, a költséghatékony üzemeltetést, a légellenállás csökkentését célzó fejlesztés eredménye az új járműcsalád. November elejére szólt a meghívó Spanyolországba, egy kőbányába. Szerencsére nem követ törni hívtak bennünket, hanem egy sokkal izgalmasabb programra. Az új járművek építőipari területre kifejlesztett nehézbombázóit vezethettük, valós körülmények között, a K és a C járműcsalád példányai közül. A teljes délelőttöt magába foglaló programon, egy Barcelonához közeli kőbányában várták a kíváncsi újságírókat a demójárművek. Az erre a célra épített teljes modelpaletta felvonult itt szép sorban, a négytengelyes 6x8-asoktól kezdve a billencset és egyéb félpótót húzni képes háromtengelyes vontatókig. Az elméleti bemutató és tájékoztató után, kukásmellényben pózolva a több, mint egy tucat jármű közül szabadon választva indulhatott a tesztvezetés.

Az első választott járművel, egy 13 literes, 520 lóerős – ez a legerősebb jelenleg a palettán – , 6x4-es hajtásképletű nyergessel, negyven tonna össztömeggel indultam útnak. Az első feladat a kőbánya legfelső pontjáról lemanőverezni terepen persze a kijáratig, majd egy néhány kilométer hegyi szerpentin következett közúton, vissza a kőbányába és ott felkapaszkodni az ideiglenesen kiépített demó-központig. Ez a jármű is, mint a legtöbb kipróbálható kocsi automatizált váltóval és rendkívül kifinomult a terepezéshez használható váltóprogrammal rendelkezett. A váltó a jobb oldali bajuszkapcsolóról működtethető, a terepezéshez szükséges segédprogram a középső műszerfal-konzolon elhelyezett gombokkal működtethető egy tekerőgomb és néhány billenőkapcsoló segítségével. A tekerőgomb közepének megnyomásával a váltó bekapcsolja a terepprogramot. Ez jobban engedi húzatni a motort, tovább engedi pörögni lejtmenetben is a motorfékhatás jobb kihasználása érdekében. Emellett persze használni kell a retardert is, a fékpedál használatára, ha ügyes a pilóta csak a megálláskor van szükség. A gomb elforgatásával első pozícióban a hátsó hídon hosszában zár a két hajtott tengely, a második pozícióban pedig keresztben is lezár a differenciálmű mindkét hajtott tengelyen. Erre csak nagyon extrém helyzetben van szükség. Minden beállítás nyomon követhető a műszerfal kijelzőjén. A terepen való haladást segíti a kézigáz. Aki már hajtott ilyen helyen az tudja, hogy a nagy rázkódás, zötyögés közepette lehetetlen a gázpedált egyenletesen nyomva tartani. A terepváltó kapcsolója mellett adagolható a kézigáz egy +/- gombbal, beállítva a kívánt fordulatszámot. Innentől kezdve minden az automatika dolga, a vezetőnek csak az irányításra kell figyelnie. Ez a rendszer az összes építőipari gépben megtalálható, mind a K, mind a nagyobb C járművekben.

A második körben az eggyel kisebb kategóriát képviselő, szóló jármű következett, 11 literes, 460 lóerős motorral, 6x6-os hajtásképlettel. Ezzel a géppel a kőbánya területén hajmeresztő lejtőkkel, emelkedőkkel és hajtűkanyarokkal tarkított próbakörön vezettünk. Bevallom, elsőre nem csak ketten ültünk a gyári kísérővel a fülkében, valahol hátul helyet foglalt a „majré” is. Ki is lehet nevetni emiatt, de aki nem terepezett még soha ekkora járművel, annak elsőre tényleg hajmeresztő, amikor a jármű eleje a szakadék felett egyensúlyoz. Meg kell szokni ezt is, hiszen nem mindegy, hogy az amúgy hihetetlenül fordulékony járművel mikor és hogyan kezd kanyarodni a vezető, úgy, hogy emellett arra is oda kell figyelni, hogy lefelé ne fusson túl, felfelé ne akadjon le a jármű. Az új Renaultok teljesítménye, terepjáró képessége megérdemel minden elismerést. Ott ahol gyalogosan alig sikerült egyensúlyt tartani, ezek a kocsik szinte erőlködés nélkül kapaszkodtak fel, vagy indultak el álló helyzetből. A vezetést segítő rendszerek, az automatizált váltó és a terepprogram, az automatikus rögzítőfék jó szolgálatot tehet, és sokat segít az ilyen járművek használóinak.

Felbuzdulva a terepezés nyújtotta izgalmakon, az egyetlen, kézi váltóval szerelt 520 lovas, 8x4-es óriás következett. Itt kiderült, mennyit segít az automatizált váltó. Kellett dolgozni rendesen, fel-és leváltani, felezőt kapcsolni, ha kellett. Jelentem egyszer sem fulladtam le! Természetesen az elektronikusan kapcsolható terepezéshez szükséges beállítások itt is megtalálhatóak, csakúgy, mint a már említett kézigáz program is.

A tesztvezetés végére maradt a legkisebb bemutató jármű, egy 8 literes, 320 lóerős, csak kipufogó-fékkel szerelt 6x4-es C billencs. Ezzel szintén a már ismert országúti szerpentinen és egy hosszabb, gidres-gödrös földúton kellett hajtani. A többi járműhöz képest törpének ható C 320-ast szinte gyerekjáték vezetni, kifejezett élvezetes kocsi ez, aki ilyennel dolgozhat, nem nagyon lehet oka panaszra. A tesztvezetés után vendéglátóink megmutatták azt is, hogyan mutat kívülről egy négytengelyes, amikor szinte hihetetlen terepszöggel kapaszkodik felfelé. Hát a látvány kívülről sem volt kevésbé hajmeresztő, mint a fülkében ülve, ahol ilyenkor, felfelé menet az ember csak az eget látja, azt, hogy mi van előtte, azt nem nagyon.

Az új járművek belső kialakítása, a gépkocsivezető munkahelye is jól sikerült. A műszerek átláthatóak, megmaradt a digitális sebességmérő, középen TFT képernyő segít az eligazodásban. A kezelőszervek jó elérhetőek, a középső műszerfal-modulon a kapcsolók szabadon elhelyezhetőek a járművezető tetszése szerint. Az új fejlesztésű Recaro ülések pedig valóban kényelmesek és jól tartanak.

Összefoglalva a műszaki újdonságokat, az építőipari kínálatot tehát két modellcsalád alkotja: a C jelzésű építőipari járművek és a nehéz építőipari feladatok elvégzéséhez kifejlesztett K modellpaletta. A kétféle fülkeszélességgel rendelhető Renault Trucks C járművek legfőbb erénye a jelentős hasznos teherbírás, az alacsony fogyasztás és a közúti járművekéhez fogható komfortszint. A Renault Trucks K modellcsalád robusztusságával és terepszögeivel új mércét állít fel, mert jelenleg a kategória legjobbja az első terepszögek tekintetében. Ez a magasabb oldalfalú gumiabronccsal elöl akár 32 fok is lehet. Mindkét modellcsalád tökéletesített hajtásláncot, új Euro 6 motorokat és fülkét kapott. A K modellek esetén 120 tonnáig terjedő megengedett össztömeg (szerelvény össztömege) érhető el. A C jelzésű járművekbe rendelhető az Optitrack rendszer; a tengelyen kapcsolható hidrosztatikus vontatási rendszernek köszönhetően a járművek ideiglenes összkerékhajtásba kapcsolhatók. A K modellekben alapfelszerelés a hagyományos összekerékhajtás. Valamennyi építőipari járműben alapfelszerelés a kanyarfényszóró, a robotizált Optidriver váltó, az elektromos parkolófék, amely a motor leállításakor automatikusan bekapcsol, ezen kívül számos előkészítés a felépítményezéshez. Az optimalizált önsúlynak köszönhetően a C modellek kivételes hasznos teherbírásukkal tűnnek ki, ami a 8x4-es változatokban a 22,8 tonnát is elérheti. A K teherautók össztömege elérheti az 50 tonnát. Természetesen az építőipari gépek kezelőinek is kínál Optifuel vezetői programot és tréninget a Renault, így csökkentve az üzemeltetési költségeket. Emellett a 11 és 13 literes motorokkal szerelt járművekbe megrendelhető az Optifleet flottakezelő rendszer is. Ez folyamatosan rögzíti az adott jármű vagy járműflotta pontos útvonalát, segítségével kommunikálni lehet a gépkocsivezetőkkel, egyszerűen meg lehet jeleníteni a műszaki és vállalati adatokat, meg lehet tekinteni a pilóták aktív munkavégzési idejét, továbbá elemezni lehet a járművezetők teljesítményadatait és a járművek fogyasztását.

Az új Renault építőipari masinák kipróbálása valóban óriási élményt jelentett, mindemellett persze az is fontos, hogy az új járművek méltóak ahhoz a múlthoz, amit a francia gyártó építőipari felhasználású gépei jelentenek.

 

(A cikk az AutóKözlekedés 2014/1 számában jelent meg.)

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.06
Lezárják a hétvégén a Lánchidat, valamint a pesti alsó rakpart Eötvös tér és a Jászai Mari tér....
2025.02.06
A tavalyi évben világszinten, Európában és Magyarországon is rekordértékesítéseket elérő Lexus a....
2025.02.06
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett autonóm és távirányítási funkciókat a....
2025.02.06
Marihuána tartalmú elektromos dohányterméket, csaknem 1500 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát....
2025.02.06
Kevés tesztautót szeretett meg így a családom, mint a konnektoros hibrid Ford Kugát. A napi szinten....
2025.02.06
A tegnapi wolfsburgi üzemi gyűlésen Thomas Schäfer, a Volkswagen márka vezérigazgatója....
2025.02.06
A rendőrség azt üzeni, nagyot tévednek, akik azt hiszik, hogy nem ellenőrzik az autósiskolák....
2025.02.06
Tonnaszámra gyártjuk, acélos teljesítménnyel! - írja Facebook-oldalán a győri nagyvállalat. ..
2025.02.06
Mannersdorf an der Rabnitzban (Oberpullendorfi járás) egy férfi holttestet találtak egy kiégett....
2025.02.05
A BMW egyike azoknak a márkáknak, amely az idén jó eséllyel tovább tudja erősíteni éllovas....