Németország

Ingolstadtból jelentjük: futószalag helyett moduláris gyártás? 1. rész

2022.08.12.

Az Audi ingolstadti központjában a jövő már jelen. Nem csak az autógyártásban, hanem a gyártástechnológiában is. TechDay napot szervezett a bajor autógyár nemzetközi újságíróknak, amelyen az Autoszektor.hu munkatársa is részt vehetett. 1.rész

Gerd Walker, az Audi AG termelésért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tagja ismerősként üdvözli a magyar újságírókat. Több mint négy évet töltött az Audi Hungariánál, innen került magas pozícióba az anyavállalatnál.

Gerd Walker

Köszöntőjében kifejtette, az Audi teljes mértékben hálózatba kapcsolt, rendkívül hatékony és fenntartható termelésre törekszik. A cél olyan értéklánc kialakítása, amely agilis és rugalmas annak érdekében, hogy sikeresen megfeleljen a jövő követelményeinek. Ezek közé tartozik a variánsok növekvő változatossága, az e-mobilitáshoz vezető út, az egyre ingatagabb ellátási helyzet és a politikai bizonytalanságok. "Kihasználjuk a szinergiákat, és a termelés egészét figyelembe vesszük – az alkalmazottaktól a teljesen automatizált ciklusokig" – mondja Gerd Walker, a gyártásért és logisztikáért felelős igazgatósági tag. "Kifejezetten a nyitott innovációs kultúra részeként digitalizálunk az Audi teljes gyártási hálózata számára. Ily módon biztosítjuk a hatékony értékteremtést, és lehetővé tesszük az erőforrások és kapacitások rugalmas és hatékony felhasználását."

Fotók: Audi AG

A TechDay első állomásaként mindjárt egy forradalmi újdonságba kapunk betekintést. Futószalag helyett gyártási szigeteken, modulokon dolgoznak a munkatársak.

Moduláris összeszerelés: Az innovatív összeszerelési és logisztikai koncepció hamarosan készen áll a sorozatgyártásra

A futószalag több mint egy évszázada diktálja az autóipari gyártás ütemét. Most egyre inkább eléri határait. Számos testre szabási lehetőség teszi a járműveket egyre változatosabbá. Az összeszerelő rendszerek folyamat- és alkatrész-eltérése növekszik. Egy merev, szekvenciális folyamatban ezt a komplexitást egyre nehezebb elsajátítani.

Az Audi az első gyártó a világon, amely bevezette a moduláris összeszerelést, mint új és kiegészítő szervezeti formát. Az alkalmazottak az úgynevezett termelési szigeteken ciklus nélkül szerelik össze az alkatrészeket. Ezenkívül az automatizált önvezető járművek (AGV-k) a szükséges anyagot az áruk és a személyek közötti elv szerint szállítják az állomásokra.

Wolfgang Kern projektmenedzser és Josef Weinzierl gyártástervezésért felelős vezető a helyszínen magyarázza, hogy a moduláris összeszerelés miért rugalmasabb és hatékonyabb az összeszerelősornál.

Wolfgang Kern: Amikor nagy a szórás és egy bizonyos dinamika, a merev futószalag-rendszer eléri határait, vagy többletmunkát hoz létre. Ezt a külső komplexitást fel kell tudnunk térképezni belső folyamatainkban. A moduláris összeállítás önmagát vezérli, így dinamikusan tud reagálni a növekvő rugalmassági követelményekre. A moduláris összeállításban történő leválasztással sokkal könnyebben és mindenekelőtt célzottabban tudunk változtatásokat végrehajtani. Így az új termékváltozatok gyorsabban integrálhatók.

Josef Weinzierl: A moduláris összeszerelés nem öncél, és nem is az egyetlen, kiváló rendszer. Kiszélesíti azonban azt a lehetőséget, amellyel a jövő járműszerelési igényeire tudunk reagálni. A futószalag a jövőben is létezni fog. De egyre inkább eléri a határait, különösen az előszerelésben. És ezért van szükségünk egyre összetettebb megoldásokra. Egy átfogó produktív összeszerelési rendszer kiegészítéséről van szó. Ez nagy pluszt ad nekünk a rugalmasság terén – ez az új termelési stratégiánk egyik központi célja.

A leválasztott állomásoknak köszönhetően a termelés könnyebben adaptálható az alkalmazottakhoz. Egy alacsony és egy magas munkatárs a futószalagon nehezen boldogul. Az alacsonynak ágaskodnia kell, a magasnak pedig lehajolni. A moduláris gyártásnál ez könnyen testre szabható. Nem beszélve arról. hogy egy hatvan év fölötti kolléga már nehezen bírja a tempót egy harminc körüli munkatárssal összehasonlítva. Előbbiek a moduláris gyártásban hasznos tagjai lehetnek az Audinak, akár túl a nyugdíjon is.

A moduláris gyártás egyelőre pilot projektként fut az Audinál, a tervek szerint 2025-től több gyárban élesben is bevezetik. A kísérletben az Audi Hungaria elektromos motorgyára is részt vesz – tudtuk meg Ingolstadtban. Győrben az e-motorok moduláris gyártásban készülnek.

Folytatjuk

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.05
A BMW egyike azoknak a márkáknak, amely az idén jó eséllyel tovább tudja erősíteni éllovas....
2025.02.05
A busz csütörtöktől odamegy, ahol az emberek vannak, akik Debrecen utcáin, Hajdú-Bihar legkisebb....
2025.02.05
Vízre bocsájtották Kínában a világ legnagyobb autószállító hajóját: a BYD Shenzhen „gyomrában” 9200....
2025.02.05
Egy éve indult a vállalati e-autó program: 2024. február 5. óta pályázhatnak a hazai gazdasági....
2025.02.05
Nézze meg a videót! ..
2025.02.05
Kamion és személyautó karambolozott az 1-es főút 95-ös kilométerszelvénye közelében, Ács térségében....
2025.02.05
A túlélés nagymestere, Bear Grylls vadonatúj televíziós sorozattal jelentkezik 2025-ben, amelyben....
2025.02.05
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség egy 53 éves férfi ellen, aki riasztópisztollyal fenyegetőzve....
2025.02.05
A kész járműveket szállító berendezések gyártói és a fuvarozók türelmi időt kértek a német VDI....
2025.02.05
Sok találmánya van az emberiségnek, amely megmaradt egyszerű használati tárgynak. Például a....