India

Indiának is kemény volt a fapados Nano

2014.06.04.

Eddig még nem derült ki, hogy a világ legolcsóbb autóját gyártó konszern vezetője öngyilkos lett, vagy baleset áldozata, annyi viszont biztos, hogy halálával korszakváltás lesz az indiai járműkonszernnél: a fapados Nano helyett jön a Bolt, Zest és Megapixel.

Tragikus hírek

Nem indult jól az év a Tata Motorsnál, mert 51 éves igazgatója, Karl Slym egy bangkoki szálloda 22-ik emeletéről kizuhanva meghalt. A rendőrségi vizsgálat még csak feltételezések alapul, mert nem bizonyosodott be, hogy balesetről vagy öngyilkosságról van szó. Slym korábban Nagy-Britanniában a Toyotánál, majd 17 éven át a General Motors indiai és kínai kirendeltségén dolgozott. Symnek az indiai autóipari konszern vezetőinek január végi találkozóján kellett volna részt vennie és beszámolnia a tavalyi év eredményeiről, többek között a Nano átpoziciónálásáról, ami annyit jelent, hogy nem első és teljes értékű családi autóként, hanem második járműként árusítanák. A filozófia váltásra a tragikusan alakuló eladások kényszerítették a Tata Motorst. Az ígéretesnek tartott indiai piacon megfordult a trend és a 2002 óta tartó folyamatos növekedés után tavaly először estek az eladások: a 2,48 millió tavaly forgalomba helyezett új személygépkocsi 7,3 százalékkal marad el az előző évitől. Az Indiai Autógyártók Társágának (SIAM) elnöke, Zaditya Vishnu szerint a rohamosan gyorsuló infláció, a dráguló üzemanyag és a vásárlók közönye együttesen okozta a visszaesést a korábbi években folyamatosan bővülő piacon. A SIAM vezetőjének szavait igazolja, hogy jelentősen csökkentek a teherautók, (-15 %) és az indiai közlekedésben fontos szerepet játszó motorkerékpárok eladásai is (-5%).  A SIAM adatai szerint 2014. első negyedévében tovább romlott a helyzet: a 380 ezer új autó 4,5 százalékos esést jelent.

Tata Bolt

Robogó helyett miniautó

A kétkerekűek helyett kínált négykerekű Tata minimál-autó a piaci átlagnál is nagyobbat bukott, mert a 2012-es nyolcvanezer helyett tavaly csak 18 ezer Nano kelt el, ezzel 35-ik az indiai modell-listán, melyen valószínűleg lejjebb fog csúszni, mert a decemberi darabszám 554 darab volt. A Tata Nano 2009. júliusi megjelenése után egy év alatt ötvenezer készült, aztán rohamosan zuhant a kereslet az először kétezer dollárosként, majd ennek kétszereséért kínált autóért, melyből a tervezett havi húszezer helyett olykor havi ötszáz sem kelt el. Nem volt jó reklám az sem, hogy több Nano kigyulladt. Időközben javítottak biztonságán, de már későn, így a tervezett évi negyedmilliós darabszám egyre távolibbnak tűnt, mert ennek tizede sem kelt el tavaly a hazai piacon és közben reménytelenül csúszik a 2012-re tervezett európai piacra vezetés is.  Pedig nem keveset invesztáltak az üzletbe: ötszáz mérnökből álló csapat négy éven át fejlesztette a Nano autót. Sokszor látták reménytelennek a százezer rúpia alá szorítani az árat, mert folyamatosan drágultak a nyersanyagok. A négy üléses és négy ajtós Nano kéthengeres, léghűtéses, 623 köbcentis 33 lóerős teljesítményű farmotorja százas tempóra is képes, de a takarékosság miatt minimalizált futómű és a négy kerékcsapágy tartósan legfeljebb 70 km/órás sebességig biztonságos.

Zest, az egyik Tata reménység

Diétás tervezés német mérnökökkel

A száz beszállítótól származó alkatrészek már tervezéskor jelentős fogyókúrán estek át. A radikális diéta eredményeként a 3,1 méter hosszú, másfél méter széles és 1,6 méter magas, ötszemélyes autó tömegét 580 kilóra sikerült lefogyasztani. Az Euro4-es környezetvédelmi besorolású benzinmotorhoz régi ötletet alkalmazott a Bosch, amikor egybeépítette a generátort és önindítót. A Nano Indiában forgalmazott alapváltozatában még hagyományos utastéri szellőző rendszer és fűtés sincs, hiányzik az autóból a blokkolásgátló, a légzsák, a hátsó ülésekről pedig a fejtámlák meg biztonsági övek. Talán ennek is köszönhető, hogy hiába volt hatalmas várakozás, még hazájában sem lett hódító a világ legolcsóbbjának szánt autó, mely többször drágult, miközben ma sem felel meg az európai környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági előírásoknak. Az export is elhanyagolható, mert csak néhány száz Nano került Indonéziába, Thaiföldre, Sri Lankába és az afrikai piacra. Kudarc lett a robogót kiváltó kiskocsi, pedig a konszern tulajdonos Ratan Tata sokáig bizakodó volt, mert azt remélte, hogy az indiai motorosok 2,5 százalékát sikerül majd a mini autóba ültetni. A remélt mennyiség és a kapacitásbővítés egyelőre elmaradt. Túl drága lett, ezért versenyképtelen lenne az európai piacra szánt, de minden biztonsági és környezetvédelmi előírásnak megfelelő Megapixel.

Égő Nano

Véget kell vetni a nanoizmusnak

Közben a Tata vezetése rájött, hogy nem robogót és motoros riksát pótló kategóriát kell alkotni, hanem véget kell vetni a nanoizmusnak, és a tehetősebbek felé kell nyitni: az Új Delhi szalonon mutatták be a Zest és Bolt modelleket, melyek akár az európai piacon is megállnák helyüket, legalábbis ami a formáját, kényelmet és biztonságot jelenti, árával azonban már nem biztos, hogy versenyképes lenne akár a Daciával is. Az indiai, brit, és olasz formatervezők munkája jelzi a Tata DesignNext stílusát. A hazai piacon elsőként a Tata által fejlesztett 1,2 literes, 85 lóerős teljesítményű Revotron benzinmotorral, majd az 1,3 literes Fiat dízellel forgalmazták. A B-szegmensbe tartozó 1,1 tonnás menetkész tömegű négyajtós autó hossza 3,995 méter, szélessége 1,695 méter, magassága 1,57 méter. A tömegmodellek zuhanásával egy időben folyamatosan nő a kereslet a luxustermékek iránt a világ hetedik legnagyobb autópiacán: Indiában is tarolnak a prémiummárkák, amit az is mutat, hogy az elmúlt években ezer Rolls-Royce készült maharadzsák megrendelésére.

Az európai piacra szánt Megapixel A szerző felvétele

Suzuki-Maruti az élen

Az indiai piacon továbbra is a Maruti vezet (1,064 millió db), majd a Hyundai (380 ezer db) a Mahindra ( 242 ezer db), a Toyota ( 145 ezer db) és a Tata ( 142 ezer db) következik. Tavaly a legnépszerűbb modellek listájának élén négy Maruti állt: az Alto (266 ezer db), Swift (199 ezer db), a Dzire, ami előbbi lépcsőshátú változata (198 ezer db) és a Wagon R (159 ezer db).A tavalyi üstökös az indiai Év autójának is megválasztott Renault Dusterből 53 ezer kelt el, ami a 14-ik helyet jelentette a modellek listáján.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.19
Szárnyal a Nyugat által szankcionált orosz autópiac, amely a múlt hónapban a személygépkocsik....
2024.09.19
Jövő augusztusban a gyorsaságimotoros-világbajnokság, júliusban pedig a Superbike-vb fordulóját is....
2024.09.19
Igazi sikertörténet az X2, amelyből az első sorozat néhány éve alatt már 390 ezer talált gazdára.....
2024.09.19
Békéscsaba izgatottan készül a 27. Csabai Kolbászfesztiválra, amelyet idén október 24-27. között....
2024.09.19
Minden eddiginél kifinomultabb rendszert dolgozott ki a Toyota arra, hogy a felhasználók ne....
2024.09.19
A Dunán és mellékfolyóin érkező rendkívüli árhullám miatt összefogásra van szükség annak érdekében....
2024.09.19
A LEGO Csoport és a Formula 1 a mai napon bejelentette új, hosszútávú partnerségét, amivel céljuk,....
2024.09.19
A világszerte rohamtempóban terjeszkedő BYD felvásárolt egy német autóipari elosztóhálózatot, hogy....
2024.09.19
Szeptember 20-án, 11 órától várunk Benneteket itt, Facebook oldalunkon ÉLŐ-ben! - írja Facebook....
2024.09.19
Új, nehéz-tehergépjárművek számára kifejlesztett akkumulátortechnológiát mutatott be a CATL....