Moszkvics
Több hónapos spekuláció és sok álhír után végre itt a hiteles magyarázat, miközben hivatalosan is elindult a Moszkvics személyautók gyártása, pontosabban összeszerelése.
Komputergrafikát végtelen változatban lehet rajzolni, de azt még a legnaivabb orosz sem gondolta komolyan, hogy hónapok alatt ki lehet fejleszteni és sorozatban gyártani egy autót. Nem is lehet és nem is így történt.
A háború miatt az Oroszországot elhagyó Renault telephelyén ismét készülnek autók, igaz nem francia és nem orosz tervezésűek, hanem már létező modellek: a kínai JAC Motors SUV JS4-es modelljét rakják össze a szalagon, melynek végén Moszkvics feliratot kap az autó.
Az 1964-ben alapított JAC Motors ( Jianghuai Automobile Co Ltd ) a világ száz országában forgalmazza személyautóit és haszonjárműveit. A Volkswagennel közös JAC vegyesvállalat évente több mint félmillió személyautót, terepjárót, teherautót és buszt gyárt, kapacitásának kihasználtsága jelenleg 60 százalékos. A CAAM (Kínai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint 2022-ben tíz hónap alatt a JAC százezer autót exportált, ami 10 százalékos növekedést jelent egy év alatt.
Miközben a kínai járműmárkák már több mint évtizede jelen vannak az orosz piacon, a JAC friss belépő és jól kihasználhatja a kényszerhelyzetet, melyben eddig nem tudták pótolni a háború miatti autóhiányt. Az AEB (Assocation of European Businesses) adatai szerint 2022. I-X. Hónapjában 50 ezer új autót értékesítettek a kínaiak, ami elmarad a tavalyi év azonos időszakának 57 ezrétől.
A JAC legújabb modelljének a JS4-nek október 28-ra meghirdetett sajtóbemutatója ismeretlen okból elmaradt. A miértre néhány héttel később jött meg a válasz, melynek lényege, hogy a Moszkvics gyárat felügyelő KAMAZ közben megállapodott több kínai modell oroszországi összeszereléséről és forgalmazásáról.
Induláskor a Moszkvics 3-as és 3e jelzésű szabadidő-autóval kezdenek, ezek a kínai JAC JS4, illetve iEVS4-es megfelelői. Az utolsó két hónapban 600 példányt akarnak összeszerelni a Kínából küldött készletekből, a 2023-as terv 50 ezer, a 2024-es már 100 ezer autó összeszereléséről szól.
Mindkét modell megkapta az OTTS típusbizonyítványt, így az orosz piacon forgalmazható, de az Európai Unióban nem.
A típusbizonyítvány szerint a kínai Moszkvics modell 4,4 méter hosszú, 1,8 méter széles, 1,66 m magas, 2,6 méteres tengelytávjuk tágas belső teret jelent a kompakt kategóriában. Az 1440 kilogrammos alapváltozat 1,6 literes, 109 lóerős teljesítményű, szívó benzinmotort és hatfokozatú kézi sebességváltót kap, a drágábbik változathoz 1,5 literes 150 lóerős turbó és CVT automata sebességváltó rendelhető. Az 1,8 tonnás menetkész tömegű 3e jelzésű SY Power elektromos hajtású Moszkvics egy töltéssel 410 kilométeres útra képes a 66 kWh kapacitású Sinoev akkumulátorral. A Moszkvics 3e oroszországi sorozatgyártása 2024-ben indul. Ára még egyik változatnak sem ismert, de az oroszországi autóhiány ismeretében biztosan nem lesz olcsó.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!