hajótűz
Statisztikailag az elektromos autók nem égnek olyan gyakran, mint a belsőégésű motorok. Ám amikor ez megtörténik, elkezdődnek a problémák: rendkívül nehéz eloltani a lángoló járműveket. Egy német tűzoltóságnak azonban láthatóan zseniális ötlete támadt, és most „tűzzsákokat” árul.
A Kronen Zeitung cikke. Képernyőfotó. A képre kattintva az osztrák portál oldalán megnézheti a videót.
Bár még nem biztos, hogy elektromos autó okozta a tűzkatasztrófát a Fremantle Highway teherszállító hajón, újra felpörög a vita az elektromos autók tűzbiztonságáról. Jogosan – írja az osztrák portál.
A hagyományos oltási módszerekkel az elektromos tüzeket csak korlátozott mértékben, tartósan nem lehet megfékezni. Könnyű elképzelni, mit jelent ez egy hajón.
A német tűzoltó Linkedin közöségi oldalán is látható a zsák.
Nem sokat hoztak nyilvánosságra a hajók biztonsági berendezéseiről, de nyugodtan feltételezhető, hogy a hajózási társaságok nincsenek különösebben felkészülve.
Egy hatalmas zacskó vizet
„Ha tűz van a hajókon, természetesen nem jön a tűzoltóság” – mondja Harald Samoiski, a Bad Homburgi tűzoltóság munkatársa, aki a táskát tűzoltótársaival közösen fejlesztette ki, és egy honvéd céggel együtt dobta a piacra.
Elektromos autó tűz esetén fontos a helyzet gyors stabilizálása, ez pedig a jármű tartós hűtését jelenti. Véleménye szerint jelenleg a Recover E Bag az egyetlen módja annak, hogy egy égő elektromos autót kordában tartsanak a fedélzeten. A rendszert úgy alakították ki, hogy a 2000 euróba kerülő táskát egy képzett csapat három-négy perc alatt használatba tudja állítani.
Fotó: Harald Samoiski, a Bad Homburgi tűzoltóság
A jármű méretétől függően a zacskó vagy zsák körülbelül 1500 liter vízzel van megtöltve; tengeren ez lehet sós víz is.
Mielőtt az autót be lehetne húzni a táskába, maximum 70 fokra hűtik le, hogy meg tudjátok közelíteni. „Akkor a B-oszlopnál annyira meg tudjuk emelni a járművet, hogy a táskát hátulról rá lehessen húzni. Ezután a jármű másik oldalát emelik meg, és a táskát ráhúzzák.
Amit fontos tudni, hogy az elektromos autók tüzei nem robbanásveszélyesek. Az akkumulátort folyamatosan hűteni kell, hogy ne gyulladjon ki újra” – magyarázza Samoiski. És: „Nem tudjuk „eloltani az autót” rendszerünkkel, hanem beavatkozunk az akkumulátor tüzébe, amely a hagyományos oltási intézkedések után is folytatódik.
Nem csak hajókon, nem csak elektromos autókon
A táska más nehezen megközelíthető helyeken is használható, például mélygarázsokban. A táskát a vontatócégek is nagyra értékelik kis csomagmérete és könnyű kezelhetősége miatt. És a belsőégésű motorok tüzeinek oltására is használható. „Amikor egy autó nemrégiben kigyulladt Bad Homburgban, gyorsan egy zsákba tettük, és oltóhabbal borítottuk be, hogy ne képződhessen benzingőz” – mondja Harald Samoiski.
Fotó: Harald Samoiski, a Bad Homburgi tűzoltóság
És hogyan jött a gyulladáscsökkentő ötlet? Harald Samoiski lánya a nagyihoz és nagypapához tartó úton egy nagy Ikea táskába csomagolta Bobby autóját – ekkor gyulladt ki a szikra – magyarázta a tűzoltó a Kronen Zeitungnak.