utánpótlás

Így változik a kötelező biztosítás

2021.01.07.

Interjú Lambert Gáborral a MABISZ kommunikációs vezetőjével.

Előző cikkünkben kitértünk már arra, hogy milyen változásokkal találkozhatnak majd az autósok a kötelező biztosítások díjszabásában, illetve milyen fejlesztésekkel módosult, és egyszerűsödött az E-kárbejelentő alkalmazás. A témákkal kapcsolatban most Lambert Gáborral beszélgetünk.

Mi a biztosítók gyakorlata a károkozói pótdíj kiszabásával kapcsolatban?

A mostani kampányidőszakban is érvényesül, hogy sem az MNB-nek, sem az Ombudsmannak nem a károkozói pótdíjjal volt gondjuk, hanem az esetleges túlárazással. A legtöbb biztosítónál továbbra is megmaradt a károkozói pótdíj, de volt, ahol a szorzók csökkentek. Összességében tehát mint kedvezmény eszköz továbbra is megmaradt a tarifálási gyakorlatban.

Forrás: cdn.pixabay.com/

De a kedvezmények mértéke eltérő módon jelenik meg a biztosító társaságoknál?

Ez mindig is eltérő volt. Ezért is beszélünk versenypiacról. Erre vigyázni kell, hogy soha nem lehet semmilyen biztosítási termék kapcsán általános gyakorlatról beszélni, hiszen minden egyes biztosítónak a saját üzletpolitikája és adott esetben a saját kárstatisztikája mentén alakul a díjszabása és tarifálása.

Ezért lehet az, hogy bizonyos járműkategóriára egyik biztosító jobb ajánlatot tud adni, mint mások?

Pontosan, hiszen a saját kárstatisztitkájából, és a hozzáférhető kárstatisztikák alapján kalkulálja ki az adott személyre szóló kockázatot.

Forrás: cdn.pixabay.com/

Okozhat e ez a jövőben több balesetet a károkozói pótdíjak változtatása? (Hiszen nem lesz visszatartó ereje annak, hogy a bonus malus rendszer higgadt, megfontolt vezetésre sarkallja az autósokat.)

Én nem hiszem. Mint ahogy mondtam, a károkozói pótdíj valószínűleg továbbra is érvényesülni fog a tarifálásban. Hiszen sem az ombudsman, sem az MNB nem kifogásolta önmagában a károkozói pótdíj mértékét, hanem a szorzókat esetleg. Tehát ha túlzott mértékű a károkozói pótdíj. Ez valószínűleg továbbra is megmarad, mint korrekciós tényező. De ha ennek túlzott a mértéke, (ahogy az MNB jelezte is körlevelében), ha statisztikailag nem megalapozott, és nem indokolt a tarifálási gyakorlata egy biztosítónak, akkor az MNB közbeléphet jövő év közepétől.

Idén kevesebbet autóztunk, így kevesebb volt a baleset is. Tehát nem kellett annyi kártérítést fizetnie a biztosítóknak. Ennek ellenére mivel magyarázható, hogy a jövő évtől akár áremelkedést is tapasztalhatnak majd a biztosítási díjtételnél az autósok?

Én egyrészt arra hívnám fel a figyelmet, hogy azt igazán nem mondhatjuk még, hogy kevesebbet autóztunk. Ez júniusig volt mérhető, amikor valóban kevesebb volt a közúti balesetek száma az előző évhez képest. De szeptembertől az látható, hogy újra emelkedik a balesetszám, hiszen a vírushelyzet miatt sokan ódzkodnak a tömegközlekedéstől, így többen ülnek autóba. Viszont jelenleg még nincsenek pontos statisztikák, de az már most feltételezhető, hogy a tavaszi tendencia megváltozott és nem autóznak kevesebben, mint az elmúlt időszakban. Egyébként a biztosítás arról szól, hogy a múltbeli adatok alapján kell megbecsülni a jövőbeni kockázatokat. Egyrészt a féléves statisztikák elérhetőek csak, de a biztosítói tapasztalatok azt mutatják, hogy szeptember óta nem lett kisebb a forgalom mint a korábbi években. Másrészt a biztosítóknál a kárgyakoriság csak az egyik tényező, a kárkifizetés a másik. A kárkifizetés attól függ, hogy egy-egy gépjárműre mennyit kell költeni a biztosító társaságoknak baleset esetén. Ez fokozatosan emelkedik. Hiszen az alkatrész díjaknál, illetve a szervizköltségeknél van egy folyamatos áremelkedés, amik meghatározzák a kárkifizetést is. Nagyon leegyszerűsítve a biztosítóknál a tarifálás a díjbevételek, és a kárkifizetések hányadosa. Ha emelkednek a kifizetések, akkor nyilvánvalóan meghatározott keretek között a díjbevételeknek is ezt kell követniük.

Forrás: cdn.pixabay.com/

Milyenek a visszajelzések az E-kárbejelentő applikációval kapcsolatban?

2019 januárjában indult el az E-kárbejelentő szolgáltatás. November 23-ig áll rendelkezésre összehasonlító statisztika. Ez azt mutatja, hogy 2019-hez képest 2020-ban 118 százalékkal többen használtak a kárbejelentőt (7150 volt a novemberi statisztika). Ez egy érzékelhető növekedés, ami remélhetőleg töretlen és továbbra is növekedni fog. Az applikáció a play áruházban, az Apple store-ban, és már Huawei app galeriben is elérhető. A folyamatos fejlesztések tovább gyorsítják a károsultak és a biztosítók egyszerűbb és gyorsabb együttműködését. Például a címadatok prediktív, könnyitett szövegbevitel segítségével adhatók meg. Bővült a beküldhető képek száma, és pontosabban rögzítik a baleset körülményeit a bővített baleseti szituációs lista használatával. Tehát az látható, hogy a fejlesztések folyamatosan eredményt érnek el, hiszen többen használják a szolgáltatást. Továbbra is az a cél, hogy a digitális és elektronikus adatbevitel könnyítésével, és egyerűbbé tételével minél gyorsabban, és minél könnyebben alkalmazható legyen az applikáció.

Mi lehet a legerősebb érv a papír alapú bejelentő helyett az elektronikus változat mellett?

Az E-kárbejelentő megjelenése után nagyon népszerű volt, nagyjából összesen 300.000 letöltést mértünk a kezdeti időszak óta, ennyi embernek tehát ott van a telefonján az alkalmazás. Szerencsére viszonylag ritkán kell használni, viszont ami fontos, hogy ha szükség van rá, akkor ne a papír után kezdjünk el kotorászni, mert ennek a kitöltése, és a biztosítóhoz juttatása sokkal körülményesebb, és az ügyintézést is meghosszabbítja. Ha egy mód van rá, akkor adott esetben akár a baleset helyszínen is töltsük le az E-kárbejelentő alkalmazást, és így rövid idő alatt, és egyszerűbben el tudjuk indítani a kárügyintézés folyamatát. Ez egy ingyenes szolgáltatás és kényelmi eszköz, ami a biztosítóknak hosszú távon úgy térülhet meg, hogy kevesebb lesz az ügyintézési költség, ami végső soron a kgfb. díjakra is vissza hathat.

További autós tartalmakért kövess minket a Facebookon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.07.31
A SUV kupét csak benzinmotorokkal értékesítik Európában, az ára 21 ezer eurótól indul – írja az....
2021.07.31
A címvédő és hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte a 36. Forma-1....
2021.07.31
Már a tervezettnél jóval korábban, jövőre meg kellene kezdeni a légszennyező, az Euro 5-ösnél....
2021.07.31
A Román Országos Repülési Múzeumba kerül Nicolae Ceausescu volt román kommunista diktátor egykori....
2021.07.31
A világ egyik legismertebb és legjobb színésze a világ egyik legismertebb és legjobb terepjáróját....
2021.07.31
Lewis Hamilton, a Mercedes hétszeres világbajnok, és jelenleg is címvédő brit versenyzője bizonyult....
2021.07.31
Megújul majd a mogyoródi létesítmény bejárati része, főlelátója és főépülete is. ..
2021.07.31
Újjáépítette a népszerű Caddy családi változatát a Volkswagen. Minden eddiginél praktikusabb lett,....
2021.07.31
Több jármű kapott lángra egy belvárosi mélygarázsban Budapesten még pénteken. ..
2021.07.31
Ez a balesetek és a dugók reggele, egymást érik a gondok a gyorsforgalmikon az Útinform és a....