utánpótlás

Így változik a kötelező biztosítás

2021.01.07.

Interjú Lambert Gáborral a MABISZ kommunikációs vezetőjével.

Előző cikkünkben kitértünk már arra, hogy milyen változásokkal találkozhatnak majd az autósok a kötelező biztosítások díjszabásában, illetve milyen fejlesztésekkel módosult, és egyszerűsödött az E-kárbejelentő alkalmazás. A témákkal kapcsolatban most Lambert Gáborral beszélgetünk.

Mi a biztosítók gyakorlata a károkozói pótdíj kiszabásával kapcsolatban?

A mostani kampányidőszakban is érvényesül, hogy sem az MNB-nek, sem az Ombudsmannak nem a károkozói pótdíjjal volt gondjuk, hanem az esetleges túlárazással. A legtöbb biztosítónál továbbra is megmaradt a károkozói pótdíj, de volt, ahol a szorzók csökkentek. Összességében tehát mint kedvezmény eszköz továbbra is megmaradt a tarifálási gyakorlatban.

Forrás: cdn.pixabay.com/

De a kedvezmények mértéke eltérő módon jelenik meg a biztosító társaságoknál?

Ez mindig is eltérő volt. Ezért is beszélünk versenypiacról. Erre vigyázni kell, hogy soha nem lehet semmilyen biztosítási termék kapcsán általános gyakorlatról beszélni, hiszen minden egyes biztosítónak a saját üzletpolitikája és adott esetben a saját kárstatisztikája mentén alakul a díjszabása és tarifálása.

Ezért lehet az, hogy bizonyos járműkategóriára egyik biztosító jobb ajánlatot tud adni, mint mások?

Pontosan, hiszen a saját kárstatisztitkájából, és a hozzáférhető kárstatisztikák alapján kalkulálja ki az adott személyre szóló kockázatot.

Forrás: cdn.pixabay.com/

Okozhat e ez a jövőben több balesetet a károkozói pótdíjak változtatása? (Hiszen nem lesz visszatartó ereje annak, hogy a bonus malus rendszer higgadt, megfontolt vezetésre sarkallja az autósokat.)

Én nem hiszem. Mint ahogy mondtam, a károkozói pótdíj valószínűleg továbbra is érvényesülni fog a tarifálásban. Hiszen sem az ombudsman, sem az MNB nem kifogásolta önmagában a károkozói pótdíj mértékét, hanem a szorzókat esetleg. Tehát ha túlzott mértékű a károkozói pótdíj. Ez valószínűleg továbbra is megmarad, mint korrekciós tényező. De ha ennek túlzott a mértéke, (ahogy az MNB jelezte is körlevelében), ha statisztikailag nem megalapozott, és nem indokolt a tarifálási gyakorlata egy biztosítónak, akkor az MNB közbeléphet jövő év közepétől.

Idén kevesebbet autóztunk, így kevesebb volt a baleset is. Tehát nem kellett annyi kártérítést fizetnie a biztosítóknak. Ennek ellenére mivel magyarázható, hogy a jövő évtől akár áremelkedést is tapasztalhatnak majd a biztosítási díjtételnél az autósok?

Én egyrészt arra hívnám fel a figyelmet, hogy azt igazán nem mondhatjuk még, hogy kevesebbet autóztunk. Ez júniusig volt mérhető, amikor valóban kevesebb volt a közúti balesetek száma az előző évhez képest. De szeptembertől az látható, hogy újra emelkedik a balesetszám, hiszen a vírushelyzet miatt sokan ódzkodnak a tömegközlekedéstől, így többen ülnek autóba. Viszont jelenleg még nincsenek pontos statisztikák, de az már most feltételezhető, hogy a tavaszi tendencia megváltozott és nem autóznak kevesebben, mint az elmúlt időszakban. Egyébként a biztosítás arról szól, hogy a múltbeli adatok alapján kell megbecsülni a jövőbeni kockázatokat. Egyrészt a féléves statisztikák elérhetőek csak, de a biztosítói tapasztalatok azt mutatják, hogy szeptember óta nem lett kisebb a forgalom mint a korábbi években. Másrészt a biztosítóknál a kárgyakoriság csak az egyik tényező, a kárkifizetés a másik. A kárkifizetés attól függ, hogy egy-egy gépjárműre mennyit kell költeni a biztosító társaságoknak baleset esetén. Ez fokozatosan emelkedik. Hiszen az alkatrész díjaknál, illetve a szervizköltségeknél van egy folyamatos áremelkedés, amik meghatározzák a kárkifizetést is. Nagyon leegyszerűsítve a biztosítóknál a tarifálás a díjbevételek, és a kárkifizetések hányadosa. Ha emelkednek a kifizetések, akkor nyilvánvalóan meghatározott keretek között a díjbevételeknek is ezt kell követniük.

Forrás: cdn.pixabay.com/

Milyenek a visszajelzések az E-kárbejelentő applikációval kapcsolatban?

2019 januárjában indult el az E-kárbejelentő szolgáltatás. November 23-ig áll rendelkezésre összehasonlító statisztika. Ez azt mutatja, hogy 2019-hez képest 2020-ban 118 százalékkal többen használtak a kárbejelentőt (7150 volt a novemberi statisztika). Ez egy érzékelhető növekedés, ami remélhetőleg töretlen és továbbra is növekedni fog. Az applikáció a play áruházban, az Apple store-ban, és már Huawei app galeriben is elérhető. A folyamatos fejlesztések tovább gyorsítják a károsultak és a biztosítók egyszerűbb és gyorsabb együttműködését. Például a címadatok prediktív, könnyitett szövegbevitel segítségével adhatók meg. Bővült a beküldhető képek száma, és pontosabban rögzítik a baleset körülményeit a bővített baleseti szituációs lista használatával. Tehát az látható, hogy a fejlesztések folyamatosan eredményt érnek el, hiszen többen használják a szolgáltatást. Továbbra is az a cél, hogy a digitális és elektronikus adatbevitel könnyítésével, és egyerűbbé tételével minél gyorsabban, és minél könnyebben alkalmazható legyen az applikáció.

Mi lehet a legerősebb érv a papír alapú bejelentő helyett az elektronikus változat mellett?

Az E-kárbejelentő megjelenése után nagyon népszerű volt, nagyjából összesen 300.000 letöltést mértünk a kezdeti időszak óta, ennyi embernek tehát ott van a telefonján az alkalmazás. Szerencsére viszonylag ritkán kell használni, viszont ami fontos, hogy ha szükség van rá, akkor ne a papír után kezdjünk el kotorászni, mert ennek a kitöltése, és a biztosítóhoz juttatása sokkal körülményesebb, és az ügyintézést is meghosszabbítja. Ha egy mód van rá, akkor adott esetben akár a baleset helyszínen is töltsük le az E-kárbejelentő alkalmazást, és így rövid idő alatt, és egyszerűbben el tudjuk indítani a kárügyintézés folyamatát. Ez egy ingyenes szolgáltatás és kényelmi eszköz, ami a biztosítóknak hosszú távon úgy térülhet meg, hogy kevesebb lesz az ügyintézési költség, ami végső soron a kgfb. díjakra is vissza hathat.

További autós tartalmakért kövess minket a Facebookon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....