ICDP. publikáció
Az Imperial Cars-t 2006-ban alapították, azzal a céllal, hogy új megközelítéssel hódítsák meg a használtautók piacát. A dolog igen jól halad, mára több, mint 30 bemutatóteremmel aktívak az Egyesült Királyság területén.
De miben más az Imperial Cars, mint bármelyik másik használtautó-kereskedelemmel foglalkozó vállalat? A lényeg persze ugyanaz, autókat adnak el, de hozzáállásuk kissé eltér a hagyományostól. Elsősorban a honlapjukon és okostelefonos applikációjukon keresztül lépnek kapcsolatba a vásárlókkal. Esetükben nem hagyományos hirdetésekről beszélünk, céljuk a teljes átláthatóság.
Egy-egy kiválasztott modellre kattintva azonnal szinte mindent megtudhatunk az adott autó történetéről, beleértve annak összes hibáját és minden dokumentációját. Az árképzésük szintén nem hagyományos: a honlapokon feltüntetett árak nem alkuképesek. A árakat egy algoritmus képzi, ami az adott modell piaci értékének 95%-ra állítja be az ajánlati árat.
A felvásárlást szintén egy algoritmus végzi, ami számos parameter figyelembe vételével választja ki a megfelelő modelleket. A program nagy figyelmet fordít többek között az autók kerekeire. A keresés során figyelembe veszi, hogy adott pillanatban az Imperial Cars saját raktárában van-e a kiválasztott modellhez megfelelő felni és gumi szett. Ha van, bátran megvásárolnak autókat sérült felnikkel, amennyiben pedig nincsen, kizárólag makulátlan modelleket vesz számításba.
A bemutatótermek személyzete sem a hagyományos autóértékesítőkből áll. Az Imperial Cars operációs igazgatójának elmondása szerint szándékosan kerülték az autókereskedelmi tapasztalattal rendelkező jelentkezőket, mert azokrossz beidegződéseit nehéz lenne áthidalni, ezért inkább más, szintén ügyfélkezeléssel foglalkozó “tanácsadókat” alkalmaznak.
Az Imperial Cars persze sokban hasonlít más, modern vállalatokra, mint az amerikai Carvana vagy az Egyesült Királyságban nemrég indult Cazoo, ugyanakkor egy nagy különbség van köztük: Míg utóbbiak veszteségesek (a Carvana autónként 200 dollárt veszít), az Imperial Cars profitot termel. Ennek érdekében például nem vállalnak házhozszállítást, tapasztalataik alapján pedig valójában nincs is szükség rá.
Bemutatótermeik helyszíneit úgy választják ki, hogy minden egyes telephely egy 40-50 kilóméteres körzetet fedjen le, egy bemutatóteremben pedig általában 2-300 autó kap helyet. Az elhelyezkedés természetesen nem a véletlen műve, kutatások alapján a vásárlók legfeljebb 50 kilómétert utaznak egy autó megvásárlásáért.
Bár Magyarországon még nincsenek ehhez hasonló kezdeményezések, mindenképpen jó jel, hogy egy a teljes átláthatóságra épülő üzleti modell a használt autók kétes piacán is ilyen sikeres lehet, mint az Imperial Cars.