Volvo Group
A Volvo Cars mérnökei a Volvo EX30 gyártásának és életciklusának minden fázisában csökkentették a szénkibocsátást, így annak értéke az autó 200 000 kilométeres futásteljesítményig 30 tonna alatt marad. Ez 25 százalékkal kedvezőbb, mint a Volvo két másik, tisztán elektromos típusa: a C40 vagy a XC40 esetében, és egyben fontos mérföldkő azon az úton, amelynek végén 2025-re a 2018-as értékekhez viszonyítva 40%-kal csökkenteni kívánjuk járműflottánk összesített CO2-kibocsátását.
Szóval, hogyan sikerült a Volvo EX30 szénlábnyomát jelenlegi elektromos típusaink azonos értékének 75 százalékára csökkenteni? Mindenekelőtt, egy kisebb autó építéséhez kevesebb nyersanyagra van szükség. Mivel a gyártáshoz köthető tevékenységek közül az alumínium és az acél előállítása jár a legnagyobb mértékű CO2-kibocsátással, ezen a téren a gyártó (azaz a Volvo) és a vásárlók egyaránt jelentős csökkentést érhetnek el.
Ráadásul amellett, hogy kevesebb acélt és alumíniumot használunk kisméretű szabadidőjármű előállítása során, ennek a felhasznált mennyiségnek nagyobb százaléka származik újrahasznosításból. A Volvo EX30 gyártásánál felhasznált alumíniumnak mintegy a negyede, az acélnak hozzávetőlegesen a 17 százaléka újrahasznosított.
A fenntartható tervezés során az optimalizálás volt az egyik fő irányelv, amelyhez tervezőink alkalmazkodtak: így tudtak számos olyan funkciót egyetlen alkatrészben megvalósítani, amelyeket korábban külön-külön komponensek szolgáltat ki. Ezáltal a Volvo EX30 belső tere kevesebb alkatrészből épülhet fel, anélkül, hogy ez a funkcionalitás rovására menne. A fedélzeten található összes műanyag mintegy 17 százaléka – egyes utastéri elemektől kezdve a lökhárítókig – újrahasznosításból származik. Egyetlen korábbi Volvo gépkocsiban sem volt ilyen magas a reciklát plasztikok aránya.
A károsanyag-kibocsátás szempontjából a gyártás és a beszállítói lánc szintén kulcsfontosságú területek – például a tiszta energia felhasználása révén. A Volvo EX30 egy olyan üzemben fog készülni, amelynek energiaellátását jelentős részben klímasemleges forrásokból biztosítják, beleértve a 100%-ban klímasemleges elektromos energiát.
Ami a beszállítói láncot illeti, a projektben együttműködő elsővonalbeli partnerek 95 százaléka vállalta, hogy legkésőbb 2025-re 100 százalékában klímasemleges forrásból biztosítja a gyártási tevékenység energiaszükségletét.
Az utastérben a legváltozatosabb újrahasznosított, illetve megújítható anyagokat használják fel az ülések, a műszerfal és az ajtók gyártásánál, a farmerszövettől kezdve a lenen át a kb. 70% újrahasznosított poliészterrel dúsított gyapjúkeverékig. A farmerszövet különösen jó példa az alapanyagok okosabb, fenntarthatóbb felhasználására
Mindez összességében egy olyan gépkocsit eredményez, amelynek becsült összesített (bölcsőtől a kapuig mért) CO2-kibocsátása mintegy 18 tonna. A „bölcsőtől a kapuig” kifejezés a nyersanyagok kitermelésétől kezdve egészen addig a pontig fedi le a gépkocsi életciklusát, ameddig a legyártott autó meg nem érkezik a kereskedőhöz – tehát a használatot megelőző összes fázist magában foglalja.
Amikor pedig hasznos élettartamának a végére ér, az EX30 95 százalékban visszanyerhető lesz, részben a benne felhasznált anyagok újrahasznosítása, részben az újra nem hasznosítható elemek energiaként történő visszanyerése révén.
Az új Volvo EX30 világpremierjére június 7-én kerül sor; a modell már aznaptól rendelhető.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!