autósport
Molnár Bendegúz és Lengyel Ádám Fotó: Balog László
Génjeikben van
A Lengyel Ádám-Molnár Bendegúz páros mindkét tagjának génjeiben van az autósport: Bendi édesapja Molnár Péter kettő és négy keréken is versenyzett, később a Tűzoltóság Országos Parancsnokságának száguldó szóvivőjeként vált ismertté. Nem véletlen, hogy papája foglalkozásához köthető élete első benzingőzös élménye, amikor négy éves korában egy rendőrnapon 50 köbcentis Yamaha minimotoron száguldhatott.
A motorozás KTM-mel folytatódott egészen 12 éves koráig. Aztán korunk sok tehetséges pilótájához hasonlóan az 1998-as születésű Molnár Bendegúz is szimulátoron folytatta.
Race Star
Az otthoni körözgetés után 2015-ben amatőrként gokartozott, majd 2016-ban benevezett a Race Star nemzetközi tehetségkutató versenyre, ahol hetven német, angol cseh és szlovák fiatal közül legjobbként jutott döntőbe. A kétnapos megmérettetésen volt gokartozás, szimulátoros feladat és nyelvtudás értékelés, majd a Slovakiaringen a legjobb tíz beülhetett az 1,3 as Suzuki Swiftbe.
Egyből ráérzett az autóra, mind a hat köre olyan volt, mintha már régóta gyakorolta volna. A legjobb idővel nyerte a válogatást, melynek díja egy tejes szezon a Swift Cup Europe sorozatban.
Elsőre megnyerte a szabadedzést, de sajna széthullott sebességváltója miatt „csak” második lett.
A 2016-os szezonban egyetlen ponttal lemaradva lett ezüstérmes.
Aranyos év
2017-ben sikerült a bajnoki cím, aztán 2018-ban szenvedett az autóval, melynek hibáját csak az utolsó hétvégén találták meg, így Bendi végül második lett. 2019-ben a turbós Suzukival négy futamgyőzelmet szerzett. Nemcsak tehetségéről, de mentális erősségéről is tanúbizonyságot adott, mikor a pályán annak ellenére domináns maradt, hogy magánéletében súlyos csapást kellett elviselnie, édesapja elvesztését.
Bot és Cintányér
Molnár Bendegúz a suzukis sorozatban találkozott Lengyel Ádámmal, akivel Toyotával indul a Zöld Pokolban, a páros Bot és Cintányér néven becézi egymást. Hungaroringes Swift kupán jött a VLM ötlet, vagyis hogy Ádámmal rajhoz állnak a GT-vel a 4 órás futamon, mely nem csak a száguldás örömét jelenti, de a célegyenes végén a győztes 30 ezer eurós csekket is kap a serleg mellé. Az álom idén megvalósulhat, mert mindketten szerelmesei az autósportnak és szerencsések is, mert sok tehetség közül az ő álmuk immár elérhetővé vált, hiszen itt a pénztárcabarát Toyota GT86, mely erre született, miközben feleannyiba kerül, mint egy TCR-s autó, vagy kupás Clio.
Győzelem után pokoljárás
A Nordschleife előtt azért még volt egy pokoljárása Bendegúznak: életében első kamionversenyén győzelemmel nyitott és elhozta a a 10 ezer dolláros fődíjat. Az amerikai The Bandit Big Rig sorozat igazi ketrecharc, melyet az Alabama állambeli Mobile International Speedway-en rendeztek és ahol az OXXO Hungary Truck Racing Team és a Ceasars Truck Racing közösen indított pilótája nyert.
A verseny hivatalos kommentátora Hungarian Top Gun titulussal illette a magyar ifjút, aki így emlékezett a sporttörténelmi eseményre: „A verseny előtt három nappal a Greenville Pickens Speedway-en ültem életemben először kamionban. Furcsa volt a nyers erő: ezt a járművet nem csak vezetni, hanem kezelni is kell. A versenyre aztán úgy mentem, hogy fejben megpróbáltam mindent a lehető legjobban összerakni. Volt egy tervem, és végiggondoltam, hogy mit szeretnék elérni. Tudtam, hogy nagyon nehéz lesz, mivel rutinos pilóták ellen fogok versenyezni, de segített a versenytapasztalatom, így hamar alkalmazkodni tudtam a pályához és a körülményekhez. Egy versenyző mindig nyerni szeretne, én is ezzel a szándékkal álltam rajthoz, de sosem gondoltam volna, hogy elsőre sikerül győznöm."
Elsőre első
Bendi sporttörténelmet írt: Most fordult elő először, hogy egy fiatal pilóta szakágának első versenyén azonnal első lett.
Az amerikai truck race versenysorozaton sebességkorlátozás nélkül száguldanak az ovál pályán, a 23 truckos főfutam után a közönség kedvence lett Bendegúz, akivel finoman fogalmazva sem bántak kesztyűs kézzel versenytársai a pályán és azon kívül sem. A műszaki ellenőrök sem éppen korrektségükről tettek tanúbizonyságot a későbbi futamon, amikor szubjektív mérésükkel nem találták megfelelőnek kamionjának hasmagasságát és elvették negyedik helyét.
TOYOTA GT86 CS-CUP
Motor: 1998ccm 212LE 220 NM
Futómű: Bilstein kétutas versenygátló
Fékrendszer: 4 tárcsás, elöl 4 dugattyús Alcon, hátul gyári
Sebességváltó: 6 fokozatú Drenth szekvenciális
Hajtás: hátul, kétutas KAAZ lamellás sper differenciálmű
Flugplatz
Az 1920-as években épült és tulajdonost váltott a németországi Ahrweiler közelében található Nürburgring versenypálya, a Nordschleife, mely az átépítések után is őrzi sajátos hangulatát. Legendás futamok és tragédiák helyszíne, mely minden gyártó új modelljének kötelező gyakorlat a tesztprogramban.
A pálya északi része a zöld pokolnak is nevezett szakasz az autóversenyzés megszállottjainak és rekordvadászoknak is etalonja.
A Nordschleife és a Formula-1-ben is használt modern pályarész hossza 25 947 kilométer, a 170 kanyar mindegyike más-más kihívást jelent autónak, pilótának. A Nordschleife elején lévő Flugplatz, vagyis a repülőtér bravúros manőverezést követel, hiszen kisebb emelkedővel indul a padlógázzal teljesíthető kettős jobbkanyar, majd jön a landolórész. Ehhez képest a Karussell csúszásveszélyes hajtűkanyarja majdnem gyerekjáték…
A cél előtti több kilométeres egyenesben 250 km/órás tempóig lehet nyomni, de legfeljebb negyven másodpercig, mert aztán megint kezdődik a kanyargós kör.
Autógyártók és rekordkísérletezők kedvenc helyszíne a pálya, mely többször került csődhelyzetbe és váltott tulajdonost, de inkább hitelesített köridőiről híres. Állatottak itt fel villanyautós, sportkocsi és szériamodelles rekordot is.