autósport

Hungarian Top Gun 2. rész

2020.08.16.

Van, akit a hegycsúcsok, van akit a felhőkarcolók vonzanak, van, akit a karibi szigetek és van, aki a pokolba kívánkozik. Egészen pontosan a Zöld pokolba, ami nemcsak autóversenyzők álma.

Molnár Bendegúz és Lengyel Ádám                                                      Fotó: Balog László

Génjeikben van

A Lengyel Ádám-Molnár Bendegúz páros mindkét tagjának génjeiben van az autósport: Bendi édesapja Molnár Péter kettő és négy keréken is versenyzett, később a Tűzoltóság Országos Parancsnokságának száguldó szóvivőjeként vált ismertté. Nem véletlen, hogy papája foglalkozásához köthető élete első benzingőzös élménye, amikor négy éves korában egy rendőrnapon 50 köbcentis Yamaha minimotoron száguldhatott.

A motorozás KTM-mel folytatódott egészen 12 éves koráig. Aztán korunk sok tehetséges pilótájához hasonlóan az 1998-as születésű Molnár Bendegúz is szimulátoron folytatta.

Race Star

Az otthoni körözgetés után 2015-ben amatőrként gokartozott, majd 2016-ban benevezett a Race Star nemzetközi tehetségkutató versenyre, ahol hetven német, angol cseh és szlovák fiatal közül legjobbként jutott döntőbe. A kétnapos megmérettetésen volt gokartozás, szimulátoros feladat és nyelvtudás értékelés, majd a Slovakiaringen a legjobb tíz beülhetett az 1,3 as Suzuki Swiftbe.

Egyből ráérzett az autóra, mind a hat köre olyan volt, mintha már régóta gyakorolta volna. A legjobb idővel nyerte a válogatást, melynek díja egy tejes szezon a Swift Cup Europe sorozatban.

Elsőre megnyerte a szabadedzést, de sajna széthullott sebességváltója miatt „csak” második lett.

A 2016-os szezonban egyetlen ponttal lemaradva lett ezüstérmes.

Aranyos év

2017-ben sikerült a bajnoki cím, aztán 2018-ban szenvedett az autóval, melynek hibáját csak az utolsó hétvégén találták meg, így Bendi végül második lett. 2019-ben a turbós Suzukival négy futamgyőzelmet szerzett. Nemcsak tehetségéről, de mentális erősségéről is tanúbizonyságot adott, mikor a pályán annak ellenére domináns maradt, hogy magánéletében súlyos csapást kellett elviselnie, édesapja elvesztését.

Bot és Cintányér

Molnár Bendegúz a suzukis sorozatban találkozott Lengyel Ádámmal, akivel Toyotával indul a Zöld Pokolban, a páros Bot és Cintányér néven becézi egymást. Hungaroringes Swift kupán jött a VLM ötlet, vagyis hogy Ádámmal rajhoz állnak a GT-vel a 4 órás futamon, mely nem csak a száguldás örömét jelenti, de a célegyenes végén a győztes 30 ezer eurós csekket is kap a serleg mellé. Az álom idén megvalósulhat, mert mindketten szerelmesei az autósportnak és szerencsések is, mert sok tehetség közül az ő álmuk immár elérhetővé vált, hiszen itt a pénztárcabarát Toyota GT86, mely erre született, miközben feleannyiba kerül, mint egy TCR-s autó, vagy kupás Clio.

Győzelem után pokoljárás

A Nordschleife előtt azért még volt egy pokoljárása Bendegúznak: életében első kamionversenyén győzelemmel nyitott és elhozta a a 10 ezer dolláros fődíjat. Az amerikai The Bandit Big Rig sorozat igazi ketrecharc, melyet az Alabama állambeli Mobile International Speedway-en rendeztek és ahol az OXXO Hungary Truck Racing Team és a Ceasars Truck Racing közösen indított pilótája nyert.

A verseny hivatalos kommentátora Hungarian Top Gun titulussal illette a magyar ifjút, aki így emlékezett a sporttörténelmi eseményre: „A verseny előtt három nappal a Greenville Pickens Speedway-en ültem életemben először kamionban. Furcsa volt a nyers erő: ezt a járművet nem csak vezetni, hanem kezelni is kell. A versenyre aztán úgy mentem, hogy fejben megpróbáltam mindent a lehető legjobban összerakni. Volt egy tervem, és végiggondoltam, hogy mit szeretnék elérni. Tudtam, hogy nagyon nehéz lesz, mivel rutinos pilóták ellen fogok versenyezni, de segített a versenytapasztalatom, így hamar alkalmazkodni tudtam a pályához és a körülményekhez. Egy versenyző mindig nyerni szeretne, én is ezzel a szándékkal álltam rajthoz, de sosem gondoltam volna, hogy elsőre sikerül győznöm."

Elsőre első

Bendi sporttörténelmet írt: Most fordult elő először, hogy egy fiatal pilóta szakágának első versenyén azonnal első lett.

Az amerikai truck race versenysorozaton sebességkorlátozás nélkül száguldanak az ovál pályán, a 23 truckos főfutam után a közönség kedvence lett Bendegúz, akivel finoman fogalmazva sem bántak kesztyűs kézzel versenytársai a pályán és azon kívül sem. A műszaki ellenőrök sem éppen korrektségükről tettek tanúbizonyságot a későbbi futamon, amikor szubjektív mérésükkel nem találták megfelelőnek kamionjának hasmagasságát és elvették negyedik helyét.

TOYOTA GT86 CS-CUP

Motor: 1998ccm 212LE 220 NM

Futómű: Bilstein kétutas versenygátló

Fékrendszer: 4 tárcsás, elöl 4 dugattyús Alcon, hátul gyári

Sebességváltó: 6 fokozatú Drenth szekvenciális

Hajtás: hátul, kétutas KAAZ lamellás sper differenciálmű

Flugplatz

Az 1920-as években épült és tulajdonost váltott a németországi Ahrweiler közelében található Nürburgring versenypálya, a Nordschleife, mely az átépítések után is őrzi sajátos hangulatát. Legendás futamok és tragédiák helyszíne, mely minden gyártó új modelljének kötelező gyakorlat a tesztprogramban.

A pálya északi része a zöld pokolnak is nevezett szakasz az autóversenyzés megszállottjainak és rekordvadászoknak is etalonja.

A Nordschleife és a Formula-1-ben is használt modern pályarész hossza 25 947 kilométer, a 170 kanyar mindegyike más-más kihívást jelent autónak, pilótának. A Nordschleife elején lévő Flugplatz, vagyis a repülőtér bravúros manőverezést követel, hiszen kisebb emelkedővel indul a padlógázzal teljesíthető kettős jobbkanyar, majd jön a landolórész. Ehhez képest a Karussell csúszásveszélyes hajtűkanyarja majdnem gyerekjáték…

A cél előtti több kilométeres egyenesben 250 km/órás tempóig lehet nyomni, de legfeljebb negyven másodpercig, mert aztán megint kezdődik a kanyargós kör.

Autógyártók és rekordkísérletezők kedvenc helyszíne a pálya, mely többször került csődhelyzetbe és váltott tulajdonost, de inkább hitelesített köridőiről híres. Állatottak itt fel villanyautós, sportkocsi és szériamodelles rekordot is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....