közösségi közlekedés

Hulladékként végezheti a félkész szegedi villamos

2015.12.28.

Nyugat-Európában teljesen megszokott a régi villamosok felújítása, átépítése, Magyarországon ez 2011 óta lehetetlen – Szegeden is kisiklott a kezdeményezés.

- Öt éve az SZKT telephelyén porosodik az a villamos, amelyről 2010-ben Dózsa Gábor egy közlekedési konferencián bejelentette, a jármű 2011-től már a szegedi síneken futhat – írja a delmagyar.hu. Az új villamos bemutatója jogszabályváltozás miatt elmaradt, a remízben álló váz a hulladéktelepre kerülhet. Az országos sajtó november elején arról cikkezett, hogy Afrikában készült el a Szegeden 2010-ben bemutatott villamos prototípusa, a cikk után több helyről is megkeresték a portált, hogy elmondják, hogyan és milyen jármű épült Etiópiában.

A delmagyar.hu megtudta, a szegedi és az afrikai jármű csak külsejében egyezik. Egy, az ügyet jól ismerő forrás arról mesélt, hogy a Szegedi Közlekedési Kft. két használt szóló villamosból akart részben alacsonypadlós járművet gyártani. A villamost az Invent Kft. tervezte, de a jogokat nem adták el Szegednek, így azzal szabadon rendelkeztek. A történet afrikai résztvevője, a Dunai Repülőgépgyár Zrt. már évek óta dolgozott az etióp fővárosban, a katonai vezetésnek helikopterfelújítást végeztek.


Fotó: Segesvári Csaba/delmagyar.hu

Az afrikaiak viszont nem egyszerűen villamost akartak venni, hanem tudást, azt tervezik, gyártónagyhatalom lesznek a fekete kontinensen. Az etiópiai METEC megkereste a Dunai Repülőgépgyárat, hogy villamost szeretnének építeni; mivel a sajtóban már 2010-ben megjelent, hogy Szegeden villamost terveznek, útjuk szinte egyenesen az SZKT-hoz vezetett. A pesti cég a terveket átdolgoztatta a Sedulitas-Pro Kft.-vel, az etióp villamos építése 2011-ben indult.

A projektben részt vettek az SZKT szakemberei, mivel az elmúlt években sikerrel újítottak fel villamosokat. A szegedi közlekedési cég a napokban áramátalakítókat és felsővezeték-tartókat adott el a Dunai Repülőgépgyár Zrt.-nek, amely a villamos mellett jelenleg a tesztpályát építi Afrikában.

Miért nem futott be Szegeden a villamos?

Nevük mellőzését kérő közlekedési szakemberek szerint Magyarország olyan luxust enged meg magának, amit a környező, nálunk sokkal jobb anyagi helyzetben lévő országok nem. A szegedi fejlesztés 300 millió forintot vitt volna el, ami fele-harmada egy új villamosnak.

Gdanskban 2015-ben 62 darab dortmundi jármű született újjá, Prága, Brno, sőt Bécs is csinált ilyen modernizációt. Magyarország külön utat jár. A Nemzeti Közlekedési Hatóságtól megtudtuk, a Szegedi Közlekedési Kft. részére 2006-ban kiadott előzetes típusengedély alapján ma a jármű gyártása nem kezdhető meg. - A hazai szabályozás szerint csak tisztán alacsonypadlós villamosok futhatnak, ami kizárja az építést, felújítást - írja a delmagyar.hu.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....