Japán
Szerző: Heimer György
Az erről szóló egyetértési memorandumot március elején írták alá – jelentette be Kenicsiro Yoshida (Sony) és Tosihiro Mibe (Honda), a két világcég elnöke. Mint hangsúlyozták, együttműködésük nyitott, másokat is szívesen látnak a kooperáció bővítése érdekében. A tervezett üzleti konstrukció értelmében a Honda állítaná elő a járműveket és gondoskodna az eladás utáni szerviz feladatairól, míg a Sony a szórakoztatási, hálózati és más a mobilitással kapcsolatos szolgáltatásokért lenne felelős.
A Sony prototípúsa S02 Fotó: CES
A közös cég tervezi, fejleszti és értékesíti a járműveket. Yoshida hangsúlyozta, hogy a következő évtized „megatrendje” az (elektro)mobilitás, ezért úgy gondolja, hogy cégének be kell lépnie ebbe az üzletágba, egyebek közt a Sony erősségének számító képalkotó szenzorok, a hálózati rendszerek és persze a fogyasztói elektronika eszközeivel. Mindezek a portékák az önvezető autók, az autonóm rendszerek fontos berendezései. A japán óriásvállalat már 2020-ban bemutatta a Vision-S névre hallgató elektromos prototípust, és „azóta is keresi azokat a partnereket, akiktől elleshetnék az e-autózás fortélyait” – fogalmazta a cégelnök. Hondás kollegája, Mibe ugyanakkor azt emelte ki, hogy az e-autózásba törekvő hagyományos járműgyártóknak nagyra törő konkurenciával kell szembenézniük.
Példaként említette a Google érdekeltségébe tartozó Alphabet céget, vagy az ugyancsak amerikai Rivian induló vállalkozást, amelyek mind megcélozták a tradicionális autógyártók piacainak elhódítását. A két cégvezető ugyanakkor nagy óvatosan még nem közölt konkrét adatokat a közös vállalkozás pénzügyi részleteiről. Sőt, visszafogottságukat az is jelzi, hogy Mibe elnök szavai szerint a Honda kitart: a Sony kooperációtól függetlenül tovább haladnak saját elektromobilitási stratégiájuk mentén. A Sony még januárban jelentette be, hogy az e-járművek forgalmazási lehetőségeinek feltérképezésére Sony Mobility néven alapít új céget.