Magyar Közút
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szokás szerint november 10-től téli üzemmódra kapcsolt. Ez azt jelenti, hogy a társaság – legalábbis ígérete szerint – felkészült arra, hogy a fagyos, havas idő beköszöntével azonnal, éjjel-nappal az utakra küldje flottáját. A mintegy 32 ezer kilométernyi országos gyorsforgalmi-, fő- és mellékút üzemeltetéséért felelős társaság 93 mérnökségén a következő hónapokban több mint 4100-an dolgoznak váltott, 12 órás műszakokban az utak síkosságmentesítésén.
Bevetésre készen
A szokásos téli „évadnyitó” sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a cég összesen 814 sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjárművet tud bevetni. Emellett 143 rakodógép és 122 hómaró adapterrel is felszerelhető univerzális eszközhordozó lát el éjjel-nappal szolgálatot. A gépek mellett vezetőikről is érdemes szót ejteni, hiszen a sofőrcsapatban ott van mások mellett Endrődi Iván, Frank István és Somorai Attila útüzemeltető szakmunkás is: ők képviselték Magyarországot a V4 Rodeo csehországi döntőjén, ahol az ötödik, hatodik és nyolcadik helyet szerezték meg. A brno-i Autodromban tartott verseny lényege, hogy egy akadálypályán teljesítenek különböző ügyességi feladatokat a versenyzők a szóróadapterrel és ekével felszerelt nehézgépjárművel.
Országszerte körülbelül ezer gépet tud az utakra küldeni a közútkezelő
A társaság vezetői jelezték azt is: gondoskodtak "113.699 tonna útszóró só, 339 tonna kálcium-klorid granulátum, 353.321 liter kálcium-klorid oldat és 14.431 tonna érdesítő anyag beszerzéséről.” Emellett ott, ahol nagy a hófúvások valószínűsége, hófogórácsokat és hálókat helyeznek ki, összesen mintegy 520 kilométernyi útszakasz mentén. Ezzel együtt hangsúlyozták: a készültség ellenére előfordulhat, hogy nem tudják megfelelően megtisztítani az utakat. „A téli hóeltakarításban és síkosságmentesítésben dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre akár 2-5 óra is lehet, ezen időszak alatt pedig időjárástól függően akár újabb 5-10 centiméternyi hó is hullhat a burkolatra, vagyis újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek” – áll a cég közleményében. Épp ezért a társaság arra kéri az autóvezetőket, hogy feltétlenül készítsék fel járművüket a télies útviszonyokra, nyári gumival senki ne induljon útnak ezekben a hónapokban.
32 ezer kilométernyi útszakaszt kell tisztán tartania a társaságnak
A cég illetékesei hangsúlyozták azt is, hogy a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat az egyes útszakaszok forgalmi rendje és fontossága szerinti sorrendben végzik el. Először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást. Ezt követik a településeket összekötő mellékutak és az alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szezonnyitó rendezvényén rákérdeztünk arra is: Van-e olyan eljárásrend, amely segít megelőzni, hogy a 2013-as márciusi hókáoszhoz hasonló alakuljon ki bármelyik autópályán? A társaság válasza szerint a megelőzésben segít, hogy az M5-ös és az M6-os kivételével már az összes sztrádán a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tisztítja az utakat és sokkal több webkamera teszi hatékonyabbá a munkájukat. Vészhelyzet esetén pedig a katasztrófavédelemmel együttműködve az érintett autópálya esetleges lezárása, vagy épp a szalagkorlátok bontásával az elakadtak mentése is gyorsabb lenne.