újrahasznosítás

Hogyan lesz feketéből fehér arany?

2021.08.06.

Egyre több szereplős a roncsderbi és dúl a katalizátorcsata, de ami sokkal ijesztőbb, hogy már kontinentálissá vált a bajnokság.

Európában évi tízmilliósra tehető az olyan autók száma, melyek rendszám nélkül utaznak a tehetősebb országokból a szegényebbek felé. Ezt nem csak a transzkontinentális autópályák horrorkaravánjai, hanem a statisztikák is alátámasztják, és ezt igazolják a román, bolgár, szerb, ukrán, meg persze a magyar adatok is.

Kemény számok

A KSH adatai szerint a közel négymilliós személygépkocsi állomány átlagkora már majdnem tizenöt év. Dr. Lukács Pál szakértő több tízezerre becsüli a külföldről tréleren behozott sérült, hibás, vagy teljesen roncs gépkocsi számát, melyek már csak donorként szolgálnak. Ezeket soha nem akarták forgalomba helyezni, tehát nem eladásra, hanem kifejezetten bontásra vásároltak és hoztak Magyarországra. Márpedig a donorok maradványát is el kell temetni valahol, méghozzá szakszerűen és törvényesen.

Sokat szabályosan dolgoznak fel                         Fotó: Boros Jenő

Kényszerpályán

Tovább romlott a helyzet, mert egyre többen illegálisan szabadulnak meg feleslegessé vált autóiktól. A történet általában úgy kezdődik, hogy az öreg járművet már nem érdemes tovább használni, karambol miatt helyreállítani. A fejszámolások kijelölik a kényszerpályákat, amik közül az utolsó tulajdonos választ. A normális törvényes menetrend a következő: ha valaki meg akar szabadulni autójától, ami már nem kell senkinek, akkor elviheti egy dedikált – megfelelő engedélyekkel rendelkező regisztrált – bontó-hulladékkezelőhöz, ahol felmérik állapotát, megmérik súlyát és megmondják, hogy mennyit adnak érte. Általában nem sokat, ami persze nem bontósokon múlik, hiszen az is számít, hogy mit lehet belőle kimenteni, mert utána már veszteséges a tevékenység: a maradékot az előírásoknak megfelelően kell elhelyezni és feldolgozni.

Közterületen pusztultak             Fotó: Boros Jenő

Ingyen sem kell

A fém tőzsdei termék, londoni árából levonhatunk 40 százalékot és akkor jön a valóság: volt már az acél kilója 50 forint, meg 5 forint is, jelenleg például az egyik meghatározó budapesti hulladékátvevő/kezelő telep bontási átvételi igazolás kiadása mellett 30 forintot fizet a nála leadott roncsautó minden kilójáért. Egy átlagos autóért akár 50 ezer forintot is adhatnak, de akár pénzt is kérhetnek a kinyerhető alkatrész maradványérték nélküli autóért. Ezekben ugyanis ugyanúgy ott van az üzem- és segédanyagokból képződő veszélyes hulladék, amit így is-úgyis el kell távolítani és megfelelően kezelni szükséges.

Többezer utcára kerül                                      Fotó: Boros Jenő

Szárazra fektetés

Különbözik az árképzés az alkatrészre hajtó bontósoknál és a roncsok feldolgozását végző shreddereket üzemeltető, szerkezeti anyagokra hajtó hulladékosoknál. Utóbbiak a hulladékok világpiaci árának megfelelő kilós áron veszik át a roncsautót, ennek árszintje van most 30 Ft/kg körül. A bontós a fiatalabb roncsokra hajt, amiből kibontható alkatrészt remél, nyilván neki a 19 éves magyar roncs nem üzlet, az ilyenekkel nem feltétlenül küzd meg. Ott lehet hagyni nála, amennyiben az ember megfizeti az ezekben a roncsokban is meglévő veszélyes hulladékok kezelését, amely betöltési mennyiség függvényében akár 20-40 ezer Ft is lehet. További költséget okoz a hasznot szintén nem hozó szélvédők kibontása, a gumiabroncsok leszerelése és hasznosítóhoz eljuttatása, nem beszélve az ajánlott, de általában ki-/le nem bontott műanyag alkatrészekről. Pedig ezeket is lehetne hasznosítani, ha lenne rájuk keresleti piac…

"Másik megoldás"

Amennyiben az autó utolsó útja legális roncsfeldolgozóba vezet, akkor kinyerik a használható és garanciával, számlával értékesíthető alkatrészeit, a többi tisztán hulladék lesz. Mindegyikkel van munka, ami költséget jelent a felvásárló bontósnak, pláne a legálisnak, akinek több előírást kell betartania, mert a szabályos „szárazra fektetés” macerás tevékenység. Külön kell lefejteni a kenőanyagot, benzint, hidraulika olajat, klímagázt és persze hatástalanítani a légzsákok pirotechnikai tölteteit, stb.

Amennyiben megállapodtak, a tulajdonos igazolást kap arról, hogy törvényes keretek között vált meg járművétől, amit hivatalosan kivonathat a forgalomból: ezzel mentesül a kötelező biztosítás és a teljesítmény adó fizetésétől.

Aztán van aki „okosban” szerzi meg feleslegessé vált autójának „halotti anyakönyvi kivonatát”: roncsjelölt kocsiját eladja egy illegális bontósnak, aki kér 3-4 napot a munkálatokra, egészen pontosan a nyomtalan eltüntetésre, majd jelzi a tulajnak, hogy mehet a rendőrségre és bejelentheti, hogy ellopták az autóját. Hivatalosan 2-3 hónap múlva kap határozatot, melyben értesítik az eredménytelen nyomozásról, ezzel már mehet a kormányablakba és intézheti a forgalomból való átmeneti kivonást.

Felfalja a természet és viszont                     Fotó: Boros Jenő

Kollektív kár

Lehet, hogy valamivel többet kaszált, mintha legális bontóval intézte volna a temetést, viszont kockáztat, hiszen a 3-4 napos várakozás alatt sok mindent történhetett autójával, vagy rendszámával: enyhébb esetben fizetetlen csekkeket kaphat tilos parkolásért, gyorshajtásért, komolyabb esetben cserbenhagyásért, akár személyi sérülést okozhatnak „halálra ítélt” járművével.

Ez az ő kockázata, de jut nekünk is a kárból, nem is akármennyi. Dr. Lukács Pál szakértő szerint a magyarországi járműállomány változása is jelzi, hogy évente százezernél több autó kerül roncstelepre, ám ennek csak töredéke legálisan, amit azt mutatja, hogy tavaly is húszezres nagyságrendben adtak ki bontási engedély átvételi igazolást. És még nem számoltunk a külföldről importált használt autókkal, melyekből többtizezer donornak érkezett Magyarországra és soha semmilyen statisztikában nem szerepel. Egytonnás autóval számolva is hatalmas mennyiség kerül árokpartra, erdőbe, vagy más közterületre, így születnek illegális gumihegyek és szemétlerakatok.

Konyhaszekrényes ügyek

Világszerte dúl a katalizátor lopás, mert az utcán parkoló autóról 2-3 perc alatt lehet levágni a drága alkatrészt, ami nemesfémtartalmának köszönhetően népszerű a tolvajok között. Egyre gyakoribb az is, hogy a meghirdetett használtautót megveszi, kifizeti és el is viszi egy kompánia, mely félóra múlva azzal hívja fel telefonon az eredeti tulajdonost, hogy rossz az általa eladott kocsi, nincs benne katalizátor, szóval viszik vissza kocsit és kérik a pénzt. Azt pedig nehéz bizonyítani, hogy eladáskor még komplett volt az autó, csak közben szabadították meg drága alkatrészétől. A tulajdonosnak egyébként sincs sok esélye vitára, mert a vevő érvelését 2-3 konyhaszekrény méretű tesó is nyomatékosítja.

Gyüjtők kedvence a katalizátor

Feketéből, szürke, majd fehér arany

A drága alkatrészből később kinyerik az értékes fémet, néhány ezer forintért eladják orgazda fémgyűjtőnek, aki már nagyban értékesíti az összegyűjtött alapanyagot, melyet aztán kamionnal visznek külföldre, ahol beolvasztják. Így lesz a feketéből szürke, majd fehér alapanyag, miközben sokan több lépcsőben nyertek az üzleten, csak a tulaj bukott hatalmasat, hiszen katalizátor nélkül nem használható autója, pótlása pedig akár milliós tételt jelenthet, miközben autója alig ér többet.

Az ország is forrást veszít, hiszen az értékes alapanyag akár itthon is hasznosítható lenne, de a bontókba általában katalizátor nélküli autók kerülnek.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....