járműgyártás

Hogyan hozhat életet a Volkswagen az autóiparba egy halott márkával?

2022.09.13.

 A cég saját oldalán jelentette be, hogy vissza akarják hozni a ’60-as évek egyik legmeghatározóbb márkáját, a Scoutot. Bár itthon nem ismert, az amerikaiak számára hatalmas nosztalgiát jelenthet a név, amely 1961-től ’80-ig létezett az International cég égisze alatt. A Jeep versenytársaként létrehozott apró terepjáró mind a városban, mind a szabadban megállta a helyét és megvetette az alapot a városi terepjáró-kategória számára, amely a mai napra a paic meghatározó részévé vált.

A Volkswagen az amerikai piacra szánja a márkát, amely a VW Csoport különálló része lesz, és két modellel indul, egy SUV-val és egy pickuppal, amelyek teljesen elektromos hajtást kapnak. „Az elektromosság olyan történelmi lehetőséget biztosít, amelynek segítségével Cégcsoportként léphetünk be a pickupok és terep-SUV-k osztályába, így megerősítve azt a szándékunkat, hogy komolyan vehető játékosok lehessünk az amerikai piacon.” – írta a Volkswagen Csoport vezérigazgatója, Herbert Diess.

A cég idén már előállt egy meglepő leleplezéssel, amikor márciusban bejelentette, hogy visszatér a Kisbusz, vagyis a Transporter második generációja, amely az évtizedek során összeforrt a hippimozgalommal és Los Angeles homokos tengerpartjaival. Az ID. Buzz névre keresztelt jármű külsőleg is hasonlít a T2-re, legfeltűnőbb különbségük azonban a hajtásban rejlik, ugyanis a 2024-re ígért busz teljesen elektromos lesz.

A régi nevek újraélesztése az évezred eleje óta bevett gyakorlat, azonban nem mindig jelent elsöprő sikert. A Bogár 1998-as újraélesztési kísérlete nem tette kultuszjárművé a New Beetle-t és a Ford 2002-es Thunderbird újragondolása alaposan befeketítette a klasszikus amerikai márkanevet. Azonban az elmúlt pár év tapasztalatai mást mutatnak. A Ford látszólag tanult múltbeli hibáiból és a 2021-es Bronco, valamint a nemrég bemutatott Maverick nevek már méltó utódként szolgálnak elődeik számára.

Az ezredforduló környékén divatossá vált régi modellek újragondolása, mint például a híres Bogáré. (Forrás: VW Archívum)

Fontos azonban a hogyan is. A Ford Bronco első generációja szintén ikon volt a ’60-es évek végén, és csak ’78-ban újították meg, azonban a következő sorozatok sosem tudták megugrani azt a szintet, amelyet a ’66-ban bemutatott modell állított. A 2021-es Bronco tervezésekor azonban a mérnökök és a tervezők figyelembe vették a trendeket és azt, hogy mit vár el a közvélemény. Egyszerre két Bronco is megjelent, az alapmodell, amely az eredeti jármű tulajdonságait igyekszik ötvözni a mai elvárásokkal, valamint a Bronco Sport, amely kevésbé az eredeti off-road jellegét, mint inkább a városiasabb, SUV-kinézetét birtokolja.

Azonban a Volkswagen még egy közvéleménybeli elvárást beemelt, amely fölött a Ford elsiklani látszott. Míg a Bronco csak hagyományosat, és a Maverick pickup is csak hibrid hajtást kínál, a Volkswagen jövőbeli újraélesztési kísérletei elektromos motort is ígérnek. Ez azért kikerülhetetlen kérdés, mivel a nosztalgia már nem jelent elég indokot arra, hogy az emberek megvásároljanak egy piacra dobott modellt. Bár a Ford kísérletei kifizetődőnek bizonyultak, a környezetvédelmi és fenntarthatósági elvárásoknak nem tudott maximálisan megfelelni. Bár a 2022-es Ford F-150 Lightning fantázianévű, teljesen elektromos pickup azt bizonygatja, hogy az amerikai óriás tanul a kihagyott ziccerekből, de mégis le van maradva a külföldi cégek mögött, legyen szó németekről, japánokról, vagy dél-koreaikról, akiknek járművei lassanként elhódítják az amerikai piacot a hazai brandektől.

A Volkswagen törekvéseinek harmadik aspektusa talán az, amely még inkább kiemeli az első kettőt. A német cég évek óta igyekszik megszilárdítani a helyét az amerikai piacon, ahol a pickupok és SUV-k dominálnak. Azonban ezek a kategóriák rendkívül szürkék, főképp az utóbbi, ahol a különböző cégek autóit lassacskán csak a márkajelzés különbözteti meg egymástól. Az, hogy a Volkswagen egy, a régi időkből származó autót kíván visszahozni, – méghozzá egy igencsak ismert és szeretett márkát – megtörheti ezt a szürkeséget, csakúgy, mint a Bronco tette, azonban még nagyobb stílusossággal.

A cég igyekszik széles palettát kínálni az SUV-k uralta piacon. (Forrás: VW Archívum)

Bár egyelőre nem sok mindent lehet tudni a Scoutról, mégis úgy tűnik, fontos mérföldkő lehet az autóipar számára. A nosztalgia találkozása a jövő elektromosságával, mégpedig egy rendkívül unalmas járműkategóriában magasra teszi a lécet a Volkswagen számára, azonban ha a cég sikerrel jár, új kultuszt teremthet, amely igencsak ráfér már a kissé megfáradt, nagyobb újítások nélküli autóiparra.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.13
Juttassuk szóhoz a gyengébb nemhez tartozó oldalkocsis utast.   ..
2025.01.13
Csaknem kilencszáz új munkahelyet teremt a Xinzhi kínai autóipari vállalat mintegy ötvenmilliárd....
2025.01.13
Messze nem csak autógyártással foglalkozik a Toyota. Most éppen városfejlesztésbe kezdtek. ..
2025.01.13
A Rába Jármű Kft. hajtásláncokért felelős fejlesztőmérnöke, Fiausch Ádám, tudományos munkájával egy....
2025.01.13
Szép kilátásokkal kecsegtet a jövő az olasz alapítású márkának, hiszen 2026 végéig eladták az....
2025.01.13
A dél-afrikai pilóta előnye azonban nagyon lecsökkent a privát Toyotával versenyző üldözőhöz, Jazid....
2025.01.13
A Ford Magyarország kimagasló üzleti eredménnyel, a hazai management előzetes várakozásait....
2025.01.13
Pályaelektronikai eszközök karbantartása miatt forgalomkorlátozás lesz az M1-M7 autópálya közös....
2025.01.13
Magyarország területén a 2025. január 10-én 0 óra és január 12-én 24 óra közötti időszakban a....
2025.01.13
Negyedik taggal bővült a Toyota Professional kínálata, a Proace család kibővült a legnagyobbal, az....