2008
A 2008-as globális pénzügyi válság mindenhol éreztette a hatását. Ami az autóipart illeti, bár a válság az európai és ázsiai gépjárműgyártókat is érintette, elsősorban az amerikai autóiparban volt érezhető.
De miért pont az amerikai gyártókat érintette legdurvábban a válság?
2003-tól kezdődően az üzemanyagárak jelentősen nőni kezdtek, ami elsősorban a takarékosnak semmiképp sem nevezhető modellek iránti kereslet csökkenésében volt érezhető. Ilyenek a ma is oly népszerű SUV modellek, vagy a pickupok. Ezek a modellek kifejezetten népszerűek voltak, különösen Amerikában, ezért a három nagy amerikai gyártó, a General Motors, a Ford és a Chrysler is nagy hangsúlyt helyeztek rájuk. Mivel kevesebb gazdaságos modellt kínáltak a vásárlóknak, az eladások csökkenni kezdtek. 2008-ra a helyzet kritikusra fordult, mivel a 2007–2008 közötti pénzügyi válság nyomást gyakorolt a nyersanyagárakra is.
Az egyre kevésbé népszerű modellek, a növekvő üzemanyagárak miatt csökkenő kereslet és a megkérdőjelezhető vezetői döntések mind a három nagy amerikai gyártónál éreztették hatásukat. 2008 novemberében, amikor a részvényeik árfolyama 2 dollárnál stagnált, a GM vezetése közölte az amerikai kongresszussal, hogy ha nem kap szövetségi mentőcsomagot, nem tudja kifizetni beszállítóit, teljesíteni hitelkötelezettségeit vagy fedezni a munkavállalók egészségügyi költségeit. Végül 5 milliárd dollárt kapott a távozó Bush-adminisztrációtól, majd még 17,2 milliárd dollárt Obama elnökétől.
Ezzel együtt is kénytelenek voltak csődöt jelenteni, majd átszervezték a vezetést, és megszűntek olyan márkák szűntek meg, mint a Saturn, a Saab, a Pontiac és a Hummer.
A válság hasonlóan alakult a Chrysler számára is. 2008-ban 42 napon át leállították az autógyártást és csődeljárást folyt velük szemben. Ők megúszták a márkáik beszántását, de önállóan nem léteztek tovább: házasságot kötöttek az olasz Fiat csoporttal, így létrejött az FCA (Fiat-Chrysler Automotive) csoport. Az FCA Dodge, Jeep és Ram embléma alatt futó SUV modelljei, crossoverjei és pickupjai egyre népszerűbbek voltak a fogyasztók körében a recessziót követően, és az FCA a versenytársaknál gyorsabban váltott a pickup és SUV modellek által uralt portfólióra az USA-ban.
Mindenesetre ahogy Chrysler nem létezett önállóan 2009 után, úgy ma már FCA csoport sem létezik, hanem a PSA konszernnel való egyesülést követően a Stellantis részét képezi.
A harmadik nagy amerikai gyártó, a Ford nem jelentett csődöt és nem szorult állami mentőcsomagra, de hasonlóan nehéz időket élt. A Ford átalakította teljes portfólióját, és 36 milliárd dollárnyi forrást gyűjtött össze a tőkepiacokról. A Ford 1,5 milliárd dollárért eladta a svéd Volvót, amely 1999 óta volt a tulajdonában a kínai Geely-nek, valamint a Jaguart és a Land Rover-t az indiai székhelyű Tata Motorsnak 2,3 milliárd dollárért.
Ha nincs a válság, akkor lenne még Saturn, Saab, Pontiac és Hummer is. A Saab Magyarországon is aránylag népszerű autókat gyártott, de Hummer modellek is előfordulnak a mai napig az utakon.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!