járműlogisztika
A növekvő szabályozási nyomás és a működés szén-dioxid-mentesítésének sürgető szükségessége miatt az autóipari vezetők számos technológiát vizsgálnak flottájuk jövőjének érdekében. A BMW legújabb lépése - az első hidrogénüzemű teherautók bevezetése az európai H2Haul kísérleti projekt részeként - jól mutatja, hogy a hagyományos logisztikai modellek hogyan fejlődnek. Míg az elektromos teherautók a flották szén-dioxid-mentesítésének élvonalába tartoznak, a BMW hidrogén üzemanyagcellás technológiába történő beruházása egy másik sokoldalú, méretezhető alternatívát kínál a hosszú távú fuvarozáshoz, amelyet érdemes alaposan megvizsgálni.
A BMW Group H2Haul kísérleti projektje február 20-án indult, és a műszaki innovációt a valós gyakorlati megvalósíthatósággal ötvözi. A projekt célja, hogy 16 üzemanyagcellás teherautót telepítsen Európa-szerte, köztük két Iveco S-eWay üzemanyagcellás teherautót, amelyek kulcsfontosságú németországi útvonalakon fognak közlekedni, Lipcsét, Landsberget és Nürnberget összekötve. Ezeket a műveleteket nagy kapacitású hidrogéntöltő állomások támogatják Lipcsében és Hormersdorfban, biztosítva a gyors átállást és a minimális állásidőt.
A BMW a H2Haul projektet az Iveco, a DHL és a Teal Mobility vállalatokkal partnerségben valósítja meg. Lipcsei gyárában - amely 241 hektáron terül el - a BMW 2013 óta úttörő szerepet játszik a hidrogénes mobilitás területén. A gyár öt helyszíni hidrogéntöltő állomást és több mint 200 üzemanyagcellás ipari teherautót üzemeltet, így a fenntartható közlekedési megoldások kísérleti terepévé vált.
Ahogy Petra Peterhänsel, a BMW Group lipcsei gyárának vezetője egy nemrégiben tartott BMW médiaeseményen megjegyezte, a gyárba több mint 5 milliárd eurót fektettek be - ebből 2 milliárd eurót csak az elmúlt négy évben. Ez a nagyságrend támasztja alá az üzem működési felépítését, amely a Négy modell, három hajtáslánc, két márka egy gyártósoron szlogen jegyében négy különböző modellt gyárt egyetlen gyártósoron.
A logisztikán túl a BMW a hidrogént is beépíti a gyártási folyamatokba. A lipcsei gyár 2022-ben hidrogén-gáz hibrid égőket vezetett be a festőműhelyben, amelyek három percen belül képesek átváltani a hidrogén és a gáz között, növelve ezzel a hatékonyságot és a fenntarthatóságot.
Michael Nikolaides, a BMW Group termelési hálózatért és logisztikáért felelős vezetője a hidrogén stratégiai előnyét hangsúlyozta: "A hidrogén egyértelmű előnyöket kínál a hosszú távú logisztika számára. A gyors feltöltés és a megnövelt hatótávolság azt jelenti, hogy az üzemanyagcellás teherautók kiegészíthetik az elektromos teherautókat ott, ahol a töltési infrastruktúra korlátozott. Megközelítésünk többféle technológiát integrál egy rugalmas, alacsony károsanyag-kibocsátású logisztikai hálózat kiépítéséhez."
A hidrogén stratégiai előnyei a logisztikában
A logisztikai döntéshozók számára a hidrogénnel működő teherautók gyakorlati előnyei nyilvánvalóak, ha figyelembe vesszük a mai közlekedési ökoszisztéma kihívásait. Nikolaides megosztotta a legfontosabb meglátásokat: "Tavaly a BMW-csoport világszerte több mint 2,45 millió járművet szállított ki ügyfeleinek. Ezeknek a járműveknek több mint 24 százaléka volt villamosított. A járműveken túlmenően azonban logisztikai műveleteink naponta több mint 30 millió alkatrészt szállítanak a beszállítóktól a globális üzemeinkbe. Ez rengeteg szállítási kilométert jelent, ami szintén jelentős környezeti hatással jár."
E kihívás kezelésére a BMW "csökkentett logisztikai stratégiát" vezetett be, amely ugyanazt a technológia-agnosztikus megközelítést alkalmazza, mint a járműfejlesztés során. Ahogy Nikolaides kifejtette: "Hiszünk abban, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének leggyorsabb módja a többféle technológiára való nyitottság - ahelyett, hogy csak egy technológiára támaszkodnánk -. Ez nemcsak a személygépkocsikra, hanem a logisztikára és a teherszállításra is vonatkozik. Többféle technológiát értékelünk, és meghatározzuk, hogy melyik hol kínál konkrét előnyöket. Ezután kísérleti projekteket hajtunk végre, adatokat gyűjtünk, és a leghatékonyabb megoldásokat integráljuk logisztikai hálózatunkba. Ezek az erőfeszítések tükröződnek a hivatalos szén-dioxid-jelentéseinkben."