elektromos autó

Hely a tetőn: az új BMW iX xDrive40 és az xDrive50

2021.03.18.

A BMW Group új technológiai zászlóshajója az automatizált járművezetés, az intuitív járművezérlés, az interaktív járműkapcsolati megoldások és a jövőbe mutató digitális szolgáltatások innovációit vonultatja fel – teszi ezt sportos agilitással, hatékonysággal és megbízható tisztán elektromos hatótávolsággal. 

A BMW iX értékláncát és teljes életciklusát a legszigorúbb környezetvédelmi előírások maradéktalan betartása övezi. A modell már a sorozatgyártást megelőző utolsó fejlesztési fázisban jár, 2021 végi piaci bevezetésekor pedig a bajor prémiumgyártó ügyfelei kétféle változat közül választhatnak majd: a BMW iX xDrive40 és a BMW iX xDrive50 közül.
 
A BMW iX újraértelmezi az osztatlan népszerűségnek örvendő Sports Activity Vehicle (SAV) járműkoncepciót. Ez az első modellj, amely a vállalatcsoport új, moduláris, széles tartományban alkalmazható eszköztárára épül, előrevetítve a BMW Group jövőbeni modelljeinek műszaki alapját.
 
A BMW iX fejlesztési és gyártási folyamatait minden részletre kiterjedő fenntarthatósági szemlélet övezi, a nyersanyagok kitermelését szabályozó szigorú környezetvédelmi és emberjogi elvárások betartásától kezdve, a megújuló erőforrások felhasználásával előállított energián keresztül, egészen az újrahasznosított anyagok széleskörű alkalmazásáig. A BMW iX emissziós lábnyomát független elemzők tanúsítványa hitelesíti, amely szerint a BMW iX xDrive40 modell globális felmelegedésre gyakorolt hatása 200 000 kilométer megtétele alatt 45 százalékkal alacsonyabb, mint egy hasonló teljesítményű dízelmotorral szerelt Sport Activity Vehicle (SAV) modellé.
 
– A technológia hajtja mindazon innovációkat, amelyekkel még a legnagyobb kihívásokkal szemben is képesek vagyunk felvenni a kesztyűt. Ilyen a klímaváltozás is – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. „Semmi kétség: a mobilitásnak fenntarthatónak kell lennie, ha valóban kimagasló, hosszú távon életképes megoldást szeretnénk alkotni." 
 
– Tettünk egy ígéretet, amelyet maradéktalanul betartunk: a BMW iX piaci bevezetésére még az idei év vége előtt sor kerül, kétféle változatban. Ez lesz a BMW iX xDrive40 és a BMW iX xDrive50 – vette át a szót Pieter Nota, aki a BMW AG igazgatótanácsának tagjaként egy személyben felel a BMW, a MINI és a Rolls-Royce márkák értékesítési hálózatáért, globális marketingjéért és ügyfélszolgálati részlegeiért. „A két modell Németországra vonatkozó árait is kidolgoztuk már: a BMW iX iDrive40 például 77 300, eurótól indul, amely egy belsőégésű erőforrással szerelt BMW X5 árszintje.” 
 
Az akkumulátorcella-gyártó vállalatokhoz történő leszállítás előtt a BMW Group lépésről lépésre végigköveti Ausztráliában és Marokkóban a nagyfeszültségű akkumulátorok sorozatgyártásához szükséges kobalt és lítium kitermelési folyamatait. Akárcsak a vállalatcsoport dingolfingi üzeme - amely a BMW iX modellt is gyártja majd -, úgy a BMW Group akkumulátorcella-gyártó partnerei is kizárólag zöldenergia felhasználásával állíthatják elő késztermékeiket. 2021 februárja óta ráadásul a vállalatcsoport a tömegtermeléshez szükséges alumíniumot is napenergia-hasznosítással működő létesítményből szerzi be. Véges erőforrásaink megőrzésének fontosságát a BMW iX sorozatgyártásában a másodlagos alumínium és az újrahasznosított műanyag egyre nagyobb arányú alkalmazása is nyomatékosítja. A modell utasterében FSC-jóváhagyott faanyagot, cserzett olajlevél-kivonattal finomított bőrt és más természetes anyagokat használtak. A padlóborításhoz és a szőnyegekhez használt nyersanyagok között újrahasznosított halászhálók is megtalálhatók.
 
– Ahelyett, hogy a felelősségvállalást beszállítói hálózatunk tagjaira hárítanánk, közösen vállalunk velük felelősséget – nyilatkozta Dr. Andreas Wendt, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős tagja. „Többéves tapasztalatra támaszkodunk e téren és olyan folyamatokat hozunk létre, amelyek nagyobb átláthatóságot és végigkövethetőséget garantálnak.”
 
A BMW iX elektromos motorjait mindezeken felül úgy alkották meg a tervezők, hogy előállításukhoz nincs szükség ritkaföldfémekre. Az erőforrások szinkronmotor-alapelv szerint működnek: a rotort nem állandó mágnesek hozzák mozgásba, hanem közvetlenül a villamosenergia. Mágnesek hiányában így a motorok előállításához szükséges ritkaföldfémekre sincs szükség, így a BMW Group sem függ azok mennyiségétől.
 
Az elektromos motorok rendhagyó kialakítása a menetteljesítményre is pozitív hatással van: a rotor mindvégig kontrollált mozgása lehetővé teszi, hogy az elektromos motorok azonnal leadják csúcs forgatónyomatékukat, ez a teljesítmény pedig – a hagyományos elv szerint készülő elektromos motorokkal ellentétben – extrém széles fordulatszám-tartományban fenntartható. A BMW iX vezetési élményét nagymértékben meghatározza a villámgyorsan felépülő és szokatlanul hosszan tartó csúcsteljesítmény, amely megalapozza a márka által fémjelzett, legendásan sportos vezethetőséget.
 
A BMW iX xDrive50 modell hajtáslánc-technológiája – amely mindkét tengelyen egy-egy elektromos motorral dolgozik – több mint 370 kW / 500 lóerő maximális teljesítmény leadására képes, amellyel a BMW Group új technológiai zászlóshajója kevesebb, mint 5 másodperc alatt felgyorsul álló helyzetből 100 km/órás tempóra. A BMW iX xDrive40 modell maximális teljesítménye hozzávetőlegesen 240 kW / 300 lóerő, amely így valamivel több, mint 6 másodperc alatt tudja le a nulla-százas sprintet.
 
A BMW iX elektromos motorját, váltóját és vezérlőelektronikáját egyetlen házba integrálták a tervezők, ez a fajta kompakt kialakítás pedig a hajtáslánc hatékonyságára is jótékony hatással van. Ennek, optimalizált aerodinamikai tulajdonságainak és az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek köszönhetően a BMW iX kimagasló hatékonysággal büszkélkedhet szegmensében: a BMW iX xDrive50 modell a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint 100 kilométeren kevesebb, mint 21 kilowattóra kombinált energiafogyasztással, a BMW iX xDrive40 modell pedig kevesebb, mint 20 kilowattóra kombinált energiafogyasztással kecsegtet.
 
Ahogyan az elektromos motorok, a vezérlőelektronika és a járműtöltő technológia, úgy a BMW iX nagyfeszültségű akkumulátorai is a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációjának termékei. Utóbbiakat a tervezők mélyen a BMW iX padlólemezébe süllyesztették, mintegy a karosszéria integrált egységeként. A modell lítium-ion akkumulátorainak gravimetrikus energiasűrűsége hozzávetőlegesen 20 százalékkal nagyobb, mint a BMW Group tisztán elektromos meghajtású modelljeiben ez idáig használt akkumulátoroké.
 
Az akkumulátorcellák a BMW Group szigorú szabványai szerint készülnek és típus-specifikus, nagyfeszültségű energiatároló egységekké állnak össze. A müncheni központú vállalatcsoport dingolfingi gyára a BMW iX xDrive50 modellbe több mint 100 kWh bruttó energiateljesítményű, míg a BMW iX xDrive40 modellbe több mint 70 kWh bruttó energiateljesítményű akkumulátort épít. A BMW iX xDrive50 modell így a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint egyetlen feltöltéssel akár 600 kilométer, a BMW iX xDrive40 modell pedig több mint 400 kilométer megtételére képes tisztán elektromos meghajtással. (A teljesítményre, energiafogyasztásra és hatótávolságra vonatkozó adatok az egyes modellek aktuális fejlesztési fázisában becsült értékek.)
 
A BMW iX új járműtöltő technológiája extrém gyors (DC) járműtöltést is lehetővé tesz, a BMW iX xDrive50 modell esetében 200 kW, míg a BMW iX xDrive40 modell esetében 150 kW maximális töltési teljesítménnyel. Mindez azt jelenti, hogy a modellek 10 perc alatt akár 120 kilométerre (BMW iX xDrive50) / 90 kilométerre (BMW iX xDrive40) elegendő energiát is képesek magukhoz venni. A nagyfeszültségű akkumulátor 10 százalékos töltöttségi szintjéről így mindkét modell 40 perc alatt képes elérni a 80 százalékot.
 
A BMW Group új technológiai eszköztára a BMW iX modellben ünnepli világpremierjét, az automatizált járművezetés és a digitális szolgáltatások területén újabb és újabb fejlesztések előtt nyitva meg az utat. Az újdonság például hússzor gyorsabb adatfeldolgozásra képes, mint a bajor prémiumgyártó bármelyik korábbi modelljének vezérlőelektronikája, amely azt eredményezi, hogy a technológia egyszerre az eddigieknél mintegy kétszer több járműszenzor folyamatos és villámgyors adatfeldolgozását képes elvégezni.
 
– A BMW iX modellel új technológiai mércét állítunk fel az iparágban. A BMW iX még aktuális modellpalettánk legfejlettebb tagjainál is gyorsabb és erősebb szenzortechnológiával, illetve 5G-képes technológiával rendelkezik, amelyekkel új és továbbfejlesztett automatizált járművezetési funkciók, valamint parkolási funkciók használatát teszi lehetővé, kihasználva a nagyteljesítményű, ötödik generációs tisztán elektromos hajtáslánc-technológiánkban rejlő lehetőségeket – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja.
 
A BMW iX a közeli jövő azon úttörő modellgenerációjának első, iránymutató hírnöke, amellyel a vállalatcsoport újraértelmezi a fenntarthatóság, a vezetési élmény és a prémium minőség fogalmát. A modell eme iránymutató karakterét az újdonság formanyelve is nyomatékosítja, amelyet az utastérből kiindulva, belülről kifelé haladva álmodtak meg a tervezők. Mint ilyen, a BMW iX mindenekelőtt a kompromisszumoktól mentes életminőséget, valamint vezetője és utasai pihentető környezetét helyezi előtérbe.
 
A karosszéria letisztult, minimalista formanyelve a személyes mobilitás új irányát közvetíti, amely az utasok igényeire és szükségleteire helyezi a hangsúlyt. Az utastér az utazás minden pillanatát innovatív opciókkal látja el, legyen szó pihentető kikapcsolódásról, biztonságról, vagy a kerekeken guruló luxus új formájáról.
 
– A BMW iX ékes bizonyítékul szolgál arra, hogy az új technológiákat mennyire modern és érzelmekben gazdag formanyelvbe tudjuk öltöztetni. Technológiailag a modell végtelenül összetett, ez mégis letisztultnak és egyszerűnek érződik. A BMW iX egy olyan mobil életteret kínál, amelyben az emberek pihentető kényelemre lelnek, és amelyben az autó intelligenciája akkor van kéznél, amikor szükség van rá – nyilatkozta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....