fejlesztés

Haszonjárművekben debütál a Toyota önvezető technológiája

2019.12.24.

Már jövőre élesben demonstrálja autonóm mobilitási megoldásait a Toyota-csoport, a piaci bevezetés azonban még odébb van. Elsőként a professzionális felhasználók élvezhetik a vezetőtámogató technológiák előnyeit.

Taxikban, áruszállító járművekben és egyéb mobilitási megoldásokban debütálhatnak a Toyota-csoport fejlett önvezető rendszerei, árulta el újságíróknak a projekt első számú embere.

A Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD) idén nyáron létesített új cégközpontjában 2019. december 17-én kezdődött meg a teljes körű munka; Dr. James Kuffner vezérigazgató ennek apropóján beszélgetett az Automotive News szerkesztőjével. A nem egészen két évvel ezelőtt, 2018 márciusában 2,8 milliárd dolláros beruházással alapított szervezet küldetése, hogy világszínvonalú autonóm mobilitási és adatkezelési technológiák kifejlesztésével megvalósítsák a világ legbiztonságosabb autóját, közvetlen kapcsolatot teremtve a kutatási tevékenységek és a kereskedelmi hasznosítás között.

„A folyamatos és közvetlen emberi felügyeletet nem igénylő autonóm mobilitási technológiákat könnyebb taxik, illetve nem személyszállító járművek fedélzetén első körben bevezetni” – fejtette ki a világ legnagyobb robotikai szaktekintélyének számító James Kuffner, aki szerint távolabbi az a jövő, amikor a privát autóhasználók járműveiben is megjelenhetnek a 4-es szintű önvezető megoldások. „Jelenleg azon dolgozunk, hogy a mobilitási szolgáltatások piacán megvalósulhasson a 4-es szint.”

A 4-es szintű autonómia a jármű szinte teljes körű önállóságát jelenti: ezen a szinten a gépjárművek meghatározott közlekedési helyzetekben felügyelet nélkül haladhatnak. Meglehetősen távoli célról van szó: a Toyota még csak most készül bevezetni azt a 2-es szintű önvezető technológiát, amely folyamatos emberi felügyelet mellett képes autópályán önállóan közlekedni; a Toyota elképzelései szerint a teljes autonómia „pár évtizeden belül" valósulhat meg, ez némileg ellentmond az európai autógyártók célkitűzésének, ugyanakkor iparági szakértők szerint a Toyota 15-20 éves intervallumra vonatkozó becslése tűnik reálisnak.

A Toyota jelenleg különböző mobilitási megoldások – autómegosztó szolgáltatások, mobil értékesítési pontok vagy mozgó egészségügyi egységek – számára fejleszti önvezető megoldásait. Ezeknél a szolgáltatást nyújtó személy határozná meg, hogy mikor és hova haladjon a jármű, majd menet közben felügyelné annak haladását, anélkül, hogy közvetlenül beavatkozna a vezetésbe.

Számos autóipari szereplővel ellentétben a Toyota kifejezetten konzervatív és rendkívül elővigyázatos tempóban igyekszik eljutni végső autonóm mobilitási céljához. Az óvatos megközelítés helyességét több olyan, a közelmúltban bekövetkezett baleset vagy tragédia is igazolta, amelyben a gyártók vagy a felhasználók túlbecsülték technológiai felkészültségüket, és olyan feladatokat bíztak volna rá a technikára, amelynek megoldására az még nem állt készen.

Az autonóm mobilitással járó feladatok összetettségét, illetve a hatalmas felelősség mértékét felismerve a Toyota úgy véli, az autóiparban és a társterületeken tevékenykedő vállalatok szoros együttműködése hozhatja el a várt előrelépést az autonóm mobilitás terén. Ezt a szemléletet testesíti meg maga a TRI-AD is, amely a Toyota japán kutatás-fejlesztési tevékenységei és az észak-amerikai Szilícium-völgy szakértő vállalkozásai között épít hidat. A cég különleges központi irodájában japán és nyugati stílus szerint kialakított tárgyaló- és munkahelyeket egyaránt találunk, a bejárattól az épületbe vezető folyosó falát pedig ezer vállalat logójából készített kollázs díszíti, emlékeztetve az itt dolgozókat az együttműködés fontosságára.

Fotó: Toyota

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.08
A VIP kisbuszok zászlóshajója. ..
2025.02.08
A svéd gyártó 2024-ben rekordeladásokat könyvelhetett el, de kihívásokkal teli 2025-re számít. A....
2025.02.08
A BYD minden autójába, a legolcsóbba is beépíti a fejlett vezetéstámogató rendszerét. ..
2025.02.08
A teljes keretösszeg háromnegyedére érkezett már be igény a vállalati e-autó programban - közölte a....
2025.02.08
Kishaszongépjárműben másfél évtizede piacvezető itthon a Ford, de személyautókból is széles a....
2025.02.08
A Debreceni Regionális Nyomozó Ügyészség közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett....
2025.02.08
Az Európai Bizottság jóváhagyásával az autósok immár 15 európai ország autópályáin, összesen több....
2025.02.08
Zöldmezős beruházás keretében új akkumulátoros elektromos autókat gyártó Lexus-üzem létesül Kínában....
2025.02.08
Mivel kamera rögzítette a felháborító esetet, vélhetőleg a rendőrség reakciója most sem marad majd....
2025.02.08
A sorozat történetének első kínai versenyzőjét, Csou Kuan-jüt tartalékpilótának szerződtette a....