használtautó átvizsgálás

Használtautó-átvizsgálás: hogyan rendelj szakértőt?

2024.06.29.

Nem úgy megy, ahogy sokan elképzelik.

Idén lesz 10 éve, hogy társaimmal megalapítottuk a kifejezetten használt autók vásárlás előtti átvizsgálására szakosodott cégünket. Hurrá! Ennyi idő és több ezernyi átvizsgálás után néha már kezdem azt hinni, hogy magát a szolgáltatást senkinek sem kell bemutatni, de aztán mindig van egy érdeklődő, aki kiemeli, hogy ez nagyszerű vállalkozás és fogalma sem volt, hogy ilyen létezik.

Archív kép 2014-ből, amikor még próbálkoztunk megoldani a helyszíni emelést.

A megkeresések, érdeklődések egy szabad szemmel is jól látható nagyságú hányada azonban erős tévúton jár, amikor fogalma alkot egy ilyen szolgáltatásról és annak igénybevételéről.

Érdemes tehát néhány alapvető tudnivaló egybegyűjteni, hogy ha valaki már volt annyira tudatos, hogy nem vesz vakon millióért használt autót, akkor egy ilyen szolgáltatást hatékonyan tudjon igénybe venni, tisztában legyen vele mit várhat a szakértőtől és mi az amit nem.

Adj uram Isten, de azonnal!

Sokszor volt már szó róla e rovat hasábjain is, hogy kapkodva, csak be… ŐŐŐ összezavarodni lehet. Ez nem csak arra igaz, hogy egyik nap kitalálom, hogy autót akarok venni és másnap már bele is akarok ülni. Ez akkor sem működik, ha egyébként készpénzes vevő vagyok és a kocsi valóban ott vár a kereskedésben.

Egyrészt mindig közbejön valami, pl. okmányiroda, vagy eredetiségvizsgálat, másrészt nem biztos, hogy rá fog érni a szakértő.

Szépen is néznénk ki, hogy ha itt állnánk redundáns munkaerővel a egymást nézve és arra várva, hogy bejön egy megrendelés amire ugorhatunk. Elárulom, ezt egyik konkurens cég sem csinálja. A megfelelő üzletmenethez legalább két (munka)napra előre meg kell legyen szervezve az életünk. Ezért nagyon fontos az, hogy aki szakértőt szeretne igénybe venni, tartsa be a következő ökölszabályokat:

Ne az autót nézd ki először, hanem a szakértőt, aki segíteni fog. Sajnos ez sokszor fordítva megy, a kinézett autóra keresnek valakit, aki megmondja, hogy milyen állapotban van. Ez ahhoz vezet, hogy a google-keresés után egymás után hívogatja az autóvizsgálókat, akik természetesen nem tudják aznapra, vagy másnap reggelre elvállalni a munkát.

Fejlesztési tervünk a Bluetooth rétegmérővel való adatgyűjtés (szintén archív)

Ebben vannak extrém történeteim is. Például a pénteken késő este telefonálók, hogy vasárnap délután (!) kellene megnézni egy autót. Meg azok is, akik gondolkodás nélkül megrendelik a szolgáltatást az interneten, és beleírják óra-percre hogy mikor hol jelenjünk meg tettre készen anélkül, hogy velünk egyeztették volna.

Szóval kell találni egy szimpatikus szolgáltatót, akit konkrétan lehet majd hívni, akikről tudjuk, hogy mennyi idővel előtte kell rendelnünk. Ezt érdemes észben tartani, hogy valamilyen gentlemen’s agreement-tel, vagy akár készpénzzel biztosítsuk, hogy a jármű eladója a vizsgálatig nem passzolja el másak a kocsit.

Olvasd el az ASZF-et

Egy magára valamit is adó, ráadásul online (is) működő vállalkozás ma már nem fogad be megrendelést anélkül, hogy a szolgáltatással kapcsolatos részleteket ne fogadtatná el az ügyféllel az Általános Szerződési Feltételek bepipáltatásával.

Tudom, hiú ábránd, hogy a 8-10 oldalas dokumentumon valaki átrágta magát, és úgyis mindig mindent megkérdeznek telefonon, ami egyébként tök világosan le van írva a honlapunkon. De a legfelelősségteljesebben akkor járunk el, ha ismerjük, hogy miért adunk pénzt.

Így nem csak azzal leszünk tisztában, hogy mi történik például akkor, ha eladták a szemle előtt a kocsit másnak, hanem azzal is, hogy pontosan mit tartalmaz a vizsgálat, hogyan kapják meg az eredményeket és az mit fog tartalmazni.

Higgy a szakértődnek, bízz benne!

Magyarországon a 90-es éves vadkapitalizmusában sajnos az autókereskedők nem tettek szert túl sok jó hírnévre, éppen ellenkezőleg, azért ragadt rájuk a nepper megnevezés, mert annak negatív kicsengése jól „szemléltette” azt a szintén negatív megítélést, ami tevékenységüket övezte – persze tisztelet a kivételnek.

Emiatt mély és általános bizalmatlanság alakult ki a kereskedőkkel szemben, aminek – valljuk meg – volt is alapja. A helyzet szerencsére 20-30 év alatt sokat változott, ma már sok kereskedő működik tisztességesen. Az „eldobós” cégek ideje is nagyjából lejárt ma már nem ritka a 15-20 éve a piacon lévő autókereskedés.

A bizalmatlanság persze ma sem alaptalan. Nem feltétlenül azért mert konkrétan át akarja verni a vevőt a kereskedő, hanem azért is, mert az autó állapotával kapcsolatban esetleg vannak olyan dolgok is, amelyekről ő sem tud.

Éppen ezért jött létre a használt autók vásárlás előtti átvizsgálása, mint piac. Ha nem bízol az eladóban, bízz a szakértőben. Sajnos tapasztalataink szerint azonban a bizalmatlanság annyira mélyen gyökeredzik, hogy sok esetben a választott partner szakértőben sem bíznak meg feltétlenül.

Ha mindent nem is, de sok mindent láttunk már

Történt a jó múltkorjában, hogy egy Kia Cee’d-et vizsgáltunk át, majd a legnépszerűbb közösségi oldal típussal foglalkozó csoportjában egy az egyben láttuk vissza az állapotlapunkat és felette a kérdést, hogy most akkor ezt a kocsit érdemes-e megvenni. (Nem fejtem ki, hogy a csoportban természetesen nálunknál sokkal nagyobb szakértők vannak, akik néhány esetben keresetlen szavakkal is illették a tevékenységünket, ami csak még jobban elbizonytalanította az ügyfelet.

Én nem mondom, hogy nem érdemes a vizsgálat eredményeit több embernek is megmutatni, de ha kétely merül fel azzal kapcsolatban, akkor keressük újra további magyarázatért az eljáró szakértőt, kérdezünk, amíg nem világos a dolog.

Bízzunk a szakértőben, ezzel foglalkozik, jót akar!

Legyek ott én is a vizsgálaton?

Ez a kérdés egyrészt valamennyire megint a bizonytalansággal függ össze. Ott akar lenni az ügyfél, hogy lássa, mi történik. Nem viccelek, volt olyan házaspár, aki annyira ott akart lenni, hogy amikor behajoltam a kocsi hátsó ajtaján a hátsómban érezem az ügyfél – mijét is? -  na mindegy…

Persze minden ügyfelet szívesen látunk a vizsgálat során, de azt muszáj megérteni, hogy a munkát ha már segíteni nem tudja, ne akadályozza! Sem közbevetett (állandó) kérdésekkel, sem egy észrevett sérülés után érdeklődve, hogy azt vajon észrevettük-e, sehogy. A végén mindent el fog mondani a szakértő kolléga.

Az ügyfél szempontjából sem feltétlenül jó eljönni a kitűzött szemlére. Nekünk ez a munkánk, amit munkaidőben szeretünk végezni. Ahogy említettem, sokan konkrét időpont „javaslattal” rendelnek meg járművizsgálatot, mert nekik akkor jó. Nem veszik észre, hogy elsősorban a jármű eladójának és az átvizsgálónak kell, hogy jó legyen az időpont, nem pedig nekik. Ha meg mindenképpen részt akarnak venni, akkor tessék tudomásul venni, hogy nem fogjuk az ő munkaideje előttre/utánra időzíteni emiatt a vizsgálatot, hanem tessék kivenni egy szabadnapot.

Ügyféltájékoztatás szemle után

De minek? Amikor erről esik szó megrendelés előtt minden esetben az mondom (így szó szerint, mintha magnóról mondanám):

Nem muszáj eljönni, úgysem az ügyfelet vizsgáljuk, hanem az autót és biztosíthatom, hogy ugyanazzal a vehemenciával végezzük munkánkat, mintha ott állnának mögöttünk. Ezen kívül a szabi miatt fogynak szabadság napok, nem keres pénzt, sőt, még pluszban költ az odautazásra.

Akkor mégis hogyan rendeljünk szakértőt?

Tájékozódjunk a piacon lévő vizsgálókról, nézzünk videókat, olvassunk cikkeket és persze az árakat, szerződési feltételeket is, lessünk rá a neten a cégről született véleményre és válasszunk közülük belátásunk szerint.

Bízzuk rájuk a munkát, bízzunk meg bennük! Állunk rendelkezésre!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.01
A salary sacrifice rendszer egy olyan munkáltatói juttatási forma, ahol a dolgozó beleegyezik, hogy....
2024.07.01
Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya főváros felé vezető oldalát Mezőkövesd térségében hétfő....
2024.07.01
Szabályozás és bírság a kedvelt dél-európai nyaralóhelyeken (is).     ..
2024.07.01
- A Litkey Farkas, Vezér Károly, Wossala Kristóf csapat nyerte a norvégiai Hanko szigetén rendezett....
2024.07.01
Nézze meg a videót! ..
2024.07.01
Kamionnbaleset történt az M3-as autópálya főváros felé tartó oldalán, Mezőkövesd térségében, a....
2024.07.01
A My Honda+ alkalmazás egyszerűbb előfizetési lehetőségeket és kibővített lefedettséget kínál az....
2024.07.01
A BMW M Motorsport és a PUMA ismét egy olyan exkluzív kollekcióval jelentkezik, amelynek....
2024.07.01
Az osztrákok a továbbjutást remélték a labdarúgó Európa-bajnokságon, ez sikerült is. Az európai....
2024.07.01
- Hétfőtől, július 1-jétől hétköznap a reggeli csúcsidőszakban sűrűbben indítják a 200E járatokat....