magyar autó

Hamarosan elkészülnek a több mint 100 éves magyar MARTA emeletes busz másolatai

2024.09.26.

A jövő évtől közlekednek Aradon turisztikai céllal az első magyar autógyár, a Magyar Automobil Részvénytársaság Arad (MARTA) múlt század elején gyártott emeletes autóbuszának hasonmásai az erdélyi városban – jelentette be szerdán Ilie Chesa, a partiumi város alpolgármestere.

A 20. század elején gyártott jármű másának alvázát egy lippai (Lipova) cég, a Robac Industries gyártja le, miután megnyerte az önkormányzat által kiírt versenytárgyalást – írta Facebook-oldalán az alpolgármester, aki szerint a kutatásért és tervezésért is a lippai cég felel.

Közölte, hogy a múlt századi modellről két hasonmás is készül, mindkettő elektromos lesz. Az elsőt még ebben az évben összeszerelik, és a jövő évtől előre meghatározott útvonalakon közlekedik majd a városban. „Az autóbusz turisztikai útvonalakon közlekedik majd Aradon, az aradiak büszkesége és a városba látogatók öröme lesz” – írta Ilie Chesa.

A partiumi város épített és kulturális örökségét népszerűsíteni hivatott projektet az egykori autógyár örökségét éltető mARTA kulturális központ (HUB cultural mARTA) kezdeményezte. Ovidiu Balint, a kulturális központ menedzsere januárban úgy nyilatkozott, ezt a megye gyárai, egyetemei és vállalkozói közötti együttműködés révén valósítják meg. A két hasonmást az egykor gépjárműgyártásáról híres Arad megye jelenlegi műhelyeiben gyártják le és szerelik össze.

A mintaként szolgáló autóbuszmodellt az 1908-ban Aradon alapított első magyar autógyár, a Magyar Automobil Részvénytársaság Arad (MARTA) gyártotta, amely kezdetben az amerikai Westinghouse cég franciaországi, Le Havre-i leányvállalatának fiókjaként működött. Tehergépkocsikat, autóbuszokat és egy Marta nevű személyautót is gyártott 1914-ig. 1912-ben az osztrák Austro Daimler cég vásárolta meg, és később az aradi cég gyártotta a többi között a Magyar Királyi Posta első autóbuszait és az első 150 budapesti taxit is. Az I. világháború után a gyár Romániához került, amelynek területén szintén a legelső gépkocsigyártó cégnek számít. Beolvasztották egy másik gépgyárba, a gyártelep ASTRA néven működött tovább, majd 1926-ban a gyártást áttelepítették Brassóba.

Az egykori aradi gyártelep műemlékké nyilvánított irodaházát a terület tulajdonosaként az Astra Rail Industries vagongyár 2021-ben a városnak adományozta, hogy a szecessziós épületben kulturális központot hozzon létre. A kívül és belül leromlott ipartörténeti műemléket a mARTA kulturális központ felügyeli, mely több tervet is kidolgozott a felújítására. Az Agerpres hírügynökség korábbi jelentése szerint ennek becsült értéke 11 millió euró, és jórészt vissza nem térítendő európai uniós támogatásból fedeznék.

Fotó: Ilie Chesa/Facebook, Magyar Közlekedési Múzeum

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.02
1995 márciusában a Mercedes-Benz vezette be a menetstabilizáló rendszert a 140-es S-osztály....
2025.04.02
Elképesztő havi rekorddal haladta meg a 75 ezres darabszámot a hazai zöldflotta márciusban, 2020....
2025.04.02
Görögdinnyével bizonyította a Xiaomi vezére, hogy biztonságos a néhány hete piacra dobott SU7 Ultra....
2025.04.02
Az energiával kapcsolatos műszaki megoldások vezető gyártójaként ismert e-power a Hondát kérte fel....
2025.04.02
Remek érzés végül élőben látni egy autót, amiről többször is írt cikket az ember. ..
2025.04.02
A német Motor Klassik veteránautós magazin olvasói minden évben szavaznak, és mintegy másfél....
2025.04.02
Debrecen közelében történt az eset a katasztrófavédelem beszámolója szerint. ..
2025.04.02
A legtöbbet a román kamionosok fizetnek. ..
2025.04.02
Lezárásokra kell készülni Budapesten szerda estétől az izraeli delegáció érkezése miatt - közölte a....
2025.04.02
Lehet, hogy 50 évet is várni kell azokra az önvezető járművekre, amelyek mindazokkal a....