jármű
Azokról a bírságokról van szó, amelyeket a lakóhely szerinti országon kívül, az Európai Unióban szabnak ki az autósokra. A helyzet az, hogy ezeknek a büntetéseknek a 40%-át nem fizetik ki az érintettek. Ez a stratégia a jövőben megváltozhat, mivel az Európai Parlament új törvényt fogad el az általa "a közúti szabálysértők külföldi kiskapujaként" definiált gyakorlat ellen.
Strasbourg arra kötelezi az uniós tagállamokat, hogy szorosabban működjenek együtt annak érdekében, hogy szankcionálják a szabályokat elutasító autósokat. Kéri a nemzeti hatóságokat, hogy legkésőbb két hónapon belül válaszoljanak az adott európai országnak, amely információt kér az elkövetőkkel szemben. Ezenkívül annak a tagállamnak a kérésére, amelyben a szabálysértés történt, az autós lakóhelye szerinti EU-ország átveheti a közúti bírságok beszedését, amemnyiben az összeg meghaladja a 70 eurót.
És lesz még egy szigorítás: bővül a bűncselekmények listája, a gyorshajtás, az ittas vezetés, a piros lámpánál áthajtás, a tilosban parkolás és az előzés záróvonalnál is azon esetek közé tartozik majd, amelyek büntetendők, országhatárok nélkül.
Annak az uniós országnak, ahol a közlekedési jogsértést elkövették, 11 hónapja van arra, hogy a jogsértésről szóló értesítést kiadja, amelynek tartalmaznia kell a jogsértés idejét és körülményeit, valamint a fellebbezésnek a módját. Az átláthatóság növelése és az új szabályok végrehajtásának megkönnyítése érdekében a Bizottság feladata lesz egy online portál létrehozása, amely többek között felsorolja a Szabályokat, a jogorvoslati lehetőségeket és a kapcsolódó közúti bírságokat.
A strasbourgi lépés után a határok nélküli bírságok akkor lépnek hatályba, amikor azok az Európai Unió Tanácsának vizsgálatán is átmennek és zöld utat kapnak. Ezt követően a tagállamoknak maximum 30 hónap áll rendelkezésükre, hogy felkészüljenek a végrehajtásukra és azokat a gyakorlatban is megvalósítsák. A szabálysértések elől tehát nem lesz többé menekülés. Az EU Vision Zero stratégiájának célkitűzése, hogy 2050-re nullára csökkentse a közúti halálesetek számát.
Forrás: it.motor1.com, ansa.it