ICDP
Mint kiderült, a gyors változtatások mögött elsősorban a még gyorsabb változások állnak. Újfajta szolgáltatásokat és új kereskedésformákat kell hivatalossá tenni, így tetszik vagy sem, kénytelen változtatni. Ugyanakkor érdemes kicsit mélyebbre ásni a gyártók és kereskedők viszonyába, mert egészen érdekes folyamatok zajlanak jelenleg.
Kezdjük egy igazán aktuális esettel, ami itt Magyarországon is lezajlott: A korábban Citroen exklúzív modelljeit jelölő DS brand külön márkává avanzsált és mint olyan, önálló kereskedés, sőt, kereskedői hálózat jár neki. Nem meglepő módon Franciaországban a legnagyobb a kereslet ezekre az autókra, a PSA csoport vezetői pedig úgy döntöttek, hogy rohamtempóban indítják be az új hálózatot. Néhány hónap leforgása alatt több, mint 180 olyan kereskedés nyílik/alakul át, ahol kaphatóak lesznek ezek a modellek.
A francia törvényi szabályozás szerencséjükre igen rugalmas (ne legyünk naivak, egy PSA méretű vállalat minden bizonnyal igyekezett meggyőzni a törvényhozókat, hogy a túlzott szigorúság rosszat tesz az üzletnek, így az adókasszának is). Viszont még a PSA keze sem ér el mindenhová, így bánatukra néhány piacon nem tudják annyira gyorsan átalakítani a hálózatukat, így amíg Franciaországban 180 kereskedés nyílik néhány hónap alatt, máshol egy évbe telik, mire az első megnyitja kapuit.
A Volkswagen és az Audi kereskedői és a gyártó(k) között igen érdekes “csata” zajlott nemrégiben. Ahogy a legtöbb márkánál, így esetükben is az a helyzet, hogy a modellpaletta egyszerűen túl széles ahhoz, hogy minden kereskedő a teljes választékot megfelelő szakértelemmel tudja értékesíteni. Így ahogy történt az a DS esetében is, külön értékesítési csatornákon kínálják bizonyos modelljeiket. Ez lehet a franciiák megoldása – önálló kereskedői hálózat – vagy éppen online értékesítés közvetlenül a gyártótól.
Pontosan ez az, amibe a Volkswagen-csoport kereskedői nem mentek bele. A problémájuk, nyilván valahol jogosan, az volt, hogy bizonyos modelleket gyakorlatilag nem értékesíthettek. Bár a probléma a Volkswagen és az Audi kereskedőinél jött elő, valódi hatása a konszern másik márkájára, a Seat-ra volt. A spanyol márka a DS-hez hasonlóan önállósította a korábban felszereltségi szintként értékesített Cuprát, saját kereskedésekkel és önálló hálózattal, ahogy azt kell. Viszont a Cupra modellek továbbra is megvásárolhatóak lesznek a Seat kereskedésekben is.
Alapvetően azt látjuk, hogy a gyártók igyekeznek több csatornán értékesíteni, míg a kereskedők nem szeretnék feladni azt a régen megszokott rendszert, amelynek keretein belül majdnem minden tranzakcióban szerepük van. Ez történt a Seat-Cupra esetben és ez történik az online-értékesítéssel is.
Bár még gyerekcipőben jár, az eddigi online probálkozások szinte egytől-egyig a gyártók által zajlottak, a dealerek kimaradtak. A jövőben ez is változni fog, bár egyelőre kérdéses, hogy az átadáson kívül milyen szerep juthat a kereskedőknek, de minden bizonnyal a szerződések véglegesítésével ez is hamarosan ki fog derülni, mi pedig biztosan beszámolunk róla!