autótuning
A Toyota 2011-ben szüntette meg a Hiace haszonjármű értékesítését Európában, az utolsó, nálunk is kapható generáció a negyedik volt, amelyet még 1989-ben mutattak be, de több modellfrissítéssel bő két évtizeden át versenyképes maradt a konkurenciával szemben. A furgon története azonban nem állt meg a negyedik generációval, Ázsiában, Afrikában, Dél-Amerikában és Ausztráliában a 2004-ben bemutatott ötödik (H200) és a 2019-ben bemutatott hatodik nemzedék (H300) is elterjedt furgonnak számít, igaz, utóbbit Japánban nem árulják. A H300 érkezésével a H200 értékesítése nem állt le, a doboz formájú kisteherautó népszerűsége több mint két évtizede töretlen: az utcakép része Japántól Thaiföldön át egészen Dél-Afrikáig.
Számtalan változatban és konfigurációban kapható, azonban a legtipikusabb változatai közé a lemezelt oldalú, ablak nélküli furgonok és az üléssel telerakott minibuszok tartoznak magas tetővel. Nem kevesebb mint hatféle néven (Toyota Hiace, Toyota Commuter, Toyota RegiusAce, Toyota Quantum, Toyota Ventury, Mazda Bongo), kétféle tengelytávval és tetőmagassággal, hétféle motorral (két benzinessel és öt dízellel), háromféle váltóval, valamint hátsó- és összkerékhajtással is meg lehet megvásárolni a H200-as Hiace-generációt, amely elterjedtsége okán már popkulturális ikonná vált Kelet-Ázsiában. Számos rajongói klubba tömörülnek a hívei, akik között nem kevesen módosítják, reszelgetik is a saját furgonjukat.
Természetesen a H200 legnagyobb rajongótábora Japánban van, és mivel alapvetően egy hátsókerék-hajtású járműről van szó, még olyanok is akadnak, akik driftelésre használják Hiace-üket. Az interneten sok erősen átalakított példányt találni, a leghíresebb talán az, amelybe egy 600 lóerős Nissan GT-R motort építettek be. A rajongók népes közösségének köszönhetően bőven van kereslet Hiace-hez való, utólag felszerelhető tuningalkatrészek iránt is. Számtalan gyártó készít ilyeneket, egyik például az Essex CRS Japan, amely a divatos karosszériakészletektől kezdve az egyedi LED-es világításon és felfüggesztés-alkatrészeken át a belső díszítésekig és felnikig sok mindent kínál. A híres japán tuningmárka, a HKS szintén árul alkatrészeket a furgonhoz, még egy lefúvó szelepet is kifejlesztettek, amely kifejezetten a Hiace turbódízel motorjához való.
Nemrég azonban a Toyota is rájött, hogy van üzlet a Hiace csinosításában, ezért a GR Parts részlege – amely arról ismert, hogy az olcsóbb Toyota-modelleket sportos ruhába öltözteti fel, és hogy a Gazoo Racing tápláléklánc legalján helyezkedik el a versenypályára optimalizált GRMN, a teljesítményorientált GR és a sportos külsejű és futóművű, de normál hajtásláncú GR Sport modellek fejlesztőrészlege alatt – nemrég a Hiace 2025-ös modellévű, legújabb változatához is készített nem is egy, hanem két optikai csomagot. A fő különbség közöttük az első lökhárító kiegészítőjének és az oldalsó szoknyáknak a kialakítása.
A Version I-es készlet egy masszív, csavarral rögzíthető lökhárítóbetétet tartalmaz integrált LED-es ködlámpákkal és fémhatású alsó védőlemez-imitációval, amelyhez fellépőnek tűnő oldalsó szoknyák és GR logós, ralis stílusú sárfogó gumik tartoznak piros vagy fekete színben. Ezzel szemben a Version II. csomag a sportosságra helyezi a hangsúlyt az első lökhárítóhoz rögzített diszkrét szplitterrel és az oldalsó küszöbidomokkal. Az áldiffúzoros hátsó lökhárítóbetétek megegyeznek a két csomagnál, akárcsak a 15 colos könnyűfém keréktárcsák és GR-feliratos szelepsapkák és a GR-feliratos csavarokkal rögzített rendszámtáblakeretek. A GR Parts a Version I-es bodykitért 231 ezer jent (583 ezer forintot), a Version II-esért pedig 143 ezer jent (361 ezer forintot) kér. Ha a teljes készletet szeretné valaki, akkor a kerekekért és a fehér feliratos gumikért 242 ezer jent (611 ezer forintot), a sárfogó gumikért 33 ezer jent (83 ezer forint), a lopásvédett GR rendszámtábla-keretért pedig 15,5 ezer jent (39 ezer forint) kell még fizetnie.
A GR Parts-tartozékok mellett a Hiace-tulajdonosok számos Modellista-csomag közül is választhatnak. A Toyota által 1987-ben alapított, optikai tuninggal foglalkozó vállalat Hiace-hez való karosszériakészletei az első lökhárítón hangsúlyosabb aero-elemeket tartalmaznak, amelyek matricakészlettel, hűtőrácson lévő fémdíszítésekkel, új felnikkel és vadabb látványt nyújtó sportkipufogókkal is kombinálhatók. Az utastér pedig fautánzatú díszítésekkel, LED-hangulatvilágítással, bőrülésekkel és olyan hasznos kiegészítőkkel is feljavítható, mint például a hordozható, felfújható alvómatrac vagy a tetőre szerelhető horgászbottartó. Sőt, a Modellista kényelmesebb gördülést biztosító lengéscsillapítókat és extra merevséget biztosító hátsó merevítőket is kínál a Hiace-hoz, de teljesítménynövelésre náluk nincs lehetőség.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!