Android
A Google egy új részleget hozott létre Franciaországban annak érdekében, hogy hatékonyan le tudja fedni a közlekedési szektor igényeit és a piaci réseket. Az óriásvállalat megkerülhetetlen szerepben tetszeleg mára nemcsak az autózásban, de az egész közlekedésben is. Ott vannak az Android-alapú központi rendszerek, amelyek a szintén androidos okostelefonok autóba való integriását szolgálják, de manapság mindenhova a Google Maps vezérel minket – egyre több hasznos és intelligens funkcióval -, de amerikai mintára már „stoppolhatunk is” az alkalmazással.
Nos, a francia piac elég érett arra, hogy a német minta után most itt is nagyot dobbantson a Google és úgy csoportosítsa erőforrásait, hogy ki tudja használni a nagy lehetőségeket az elkövetkezendő években. Mert nemcsak az autóipar (Renault, PSA), hanem a tömegközlekedési vállalatok (Transdev, Keolis, RATP) és az egyre európaibb start-up cégek is (Blablacar, Drivy, Kapten) magas színvonalon állnak, egyedülálló diverzitásról tanúskodva – Németország mellett – a kontinensen, viszont hagyományos szerepkörú cégek is jelen vannak. Az autómegosztás és a gyártók helyett egyre inkább mobilitási szolgáltatók jövőképébe ez illeszkedik.
A Renault, a Nissan és a Mitsubishi tavaly írt alá megállapodást a Google-lel. Hiszen megkerülhetetlen az óriás számos olyan területen, amelynek házon belüli fejlesztése sohasem lenne elég költséghatékony és gyors, ezáltal a legegyszerűbb az ebben legjobbra hagyni a feladatot. Ugyanakkor a Reanult vezére kitért arra is, hogy bár számos dologban hasonlóak lesznek a rendszerek, minden gyártó magas fokon személyre kívánja szabni a felületeket, hogy eltérő felhasználói élmény nyújthassanak. Úgy fogalmazott, hogy a Renault nem akar Google lenni, és a Google sem tud Renault-s autózási élményt nyújtani.
Az együttműködés eredményeképpen az új HMI rendszerek Android alapú operációs rendszeren alapulnak és számos alkalmazás integrációjára képesek, mint például a Google Maps, a Google Assistant és a Google Play Store. A rendszer járműbeli használatára 2021-től kerülhet sor. Emellett még autós alkalmazások is elérhetők a Store-ból, valamint a hangvezérlés is lehetséges lesz.
Az alap járműfunkciók kezelhetők és irányíthatók a Google Assistant által. A felhőalapú szolgáltatás távoli frissítéseket és diagnosztikát is lehetővé tesz. Minden márka egyedi kinézetet kreálhat magának, nincs megkötve a mérnökök keze, így az egyediség és néhány speciális funkció kifejlesztése megvalósulhat.
A kerekasztal egyeztetések egyik kulcsfontosságú témája azonban továbbra is az adatvédelem. Mert a Google nélkül nagyon nehéz talpon maradni a központi rendszerek és a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások terén, ugyanakkor a nagy dilemma mit sem változott: a konstruktőrök vagy képesek nyújtani a legmodernebb és legjobb felhasználói élményű rendszereket, vagy lemaradnak a konkurenciához képest; s noha ők maguk választják ki, milyen felhasználói adatokat osztanak meg a Google-lel, az Android Auto-s csatlakozás esetén egyelőre nyitott könyv a felhasználó az óriáscég előtt. A tárgyalások és a részletek finomítása zajlik, mindenesetre egyre inkább kezd világossá válni, hogy a nagy csoportosulások megváltoztatták/megváltoztatják a teljes ipari szerkezetet – a nagy beszállítóktól kezdve a nagy kínai akkumulátorgyártókon át az autómárkákig.
Mert elsőre a Daimler nagy büszkén visszautasította a nagy kínai ajánlatot, majd nem sokkal később mégis 9,7%-os, legnagyobb részvényese lett a cégnek a Geely csoport, amely a Volvót is birtokolja 2010 óta. A közös projektek mellett ne feledjük azt sem, hogy a halálra ítélt Smartot végül a Kínába való költöztetés mentette meg márciusban... A Geely vezetősége már évekkel korábban világosan elmondta, hogy a nagy halak megeszik a kisebbeket. És aki nem engedi magát felvásárolni, az el fog pusztulni.
Te milyen jövőt jósolsz az európai autógyártóknak és külföldi sikereiknek? Illetve szívesen fogadod, hogy autód „agya” lassn a Google lesz?