abroncs

A Goodyear fokozza haszongépjármű-abroncsai téli teljesítményét

2013.11.30.

A legújabb közúti abroncsain található három hegycsúcs és hópihe jelölés azt jelenti, hogy az ilyen abroncsokkal rendelkező flották folytathatják az útjukat olyan helyen is, ahol más flottáknak le kell állniuk.

A Goodyear haszonjármű-abroncs választékában nem csak a kifejezetten tehergépkocsik és autóbuszok számára létrehozott UltraGrip abroncsok felelnek meg a téli útviszonyok közötti vezetéshez. Rajtuk kívül a Goodyear városi abroncsai, a 17.5”-ös és 19.5”-ös helyközi húzó abroncsok, valamint a legtöbb európai országban 2014 januárjától kapható, újonnan bemutatott Goodyear KMAX D és Goodyear FUELMAX D abroncsok is téli abroncsnak minősülnek.

Ezeken az abroncsokon nemcsak az M+S jelölést tüntették fel, hanem mivel teljesítik a havas útfelületre vonatkozó teljesítménybeli határértékeket is, megkaphatják a három hegycsúcs és hópihe (3PMSF) jelölést is, ami azt jelenti, hogy minden tekintetben négyévszakos abroncsoknak számítanak, és tökéletesen kielégítik a téli abroncsokra vonatkozó szigorú követelményeket is.

Jelenleg az Európai Unión belül nincs általánosan érvényes jogszabály a téli abroncsok használatára vonatkozóan. A téli abroncsok kötelező használatát pillanatnyilag nemzeti jogszabályi szinten határozzák meg és szabályozzák. Létezik azonban a „téli gumiabroncsnak” egy hivatalos uniós definíciója. Az Európai Parlament és a Tanács 661/2009/EK rendelete értelmében a téli gumiabroncs „olyan gumiabroncs, amelynél a futófelület mintázata, a futófelület anyagának összetétele vagy a futófelület szerkezete elsődlegesen arra van tervezve, hogy téli viszonyok között (hó) a jármű mozgásának elindítására vagy fenntartására való képessége tekintetében jobb teljesítményt nyújtson, mint a normál gumiabroncs”.

Cédric Pedretti, a KMAX és a FUELMAX termékcsaládok tesztelésében résztvevő egyik flotta, a Transports Pedretti tulajdonosa a következőket mondta: „Figyelemre méltó úttartást és kitűnő húzóerőt tapasztaltunk, így a tehergépjárműveinket hólánc használata nélkül tudtuk üzemeltetni a téli utakon. Ez nagy segítség volt számunkra az éveken át tapasztalt nehéz körülmények leküzdésére, amikor éjszakai jeges és havas útviszonyok között kell síterepekre fuvaroznunk. A következőket tette még hozzá: „Mindegyik termékcsalád kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott a saját szegmensében az üzemanyag-hatékonyság és a futásteljesítmény viszonylatában. A FUELMAX az üzemanyag-csökkentés, míg a KMAX a futásteljesítmény tekintetében bizonyul a legjobb választásnak.”

A téli abroncsok jelölése

Európai Uniós jogszabály alapján a téli gumiabroncsok normál abroncsoktól történő megkülönböztetéséhez jelenleg az M+S (vagy M.S, illetve M&S) jelölést tüntetik fel az abroncsok oldalfalán. Az Európai Unióban az ENSZ-EGB 117-02. számú előírásának megfelelően 2012. november 1-jén egy új hivatalos jelölés, az „Alpok-szimbólum” (3 hegycsúcs hópehellyel - 3PMSF) lépett érvénybe. Az M+S jelöléstől eltérően a 3PMSF jelölés csak abban az esetben alkalmazható hivatalosan, ha az adott abroncs megfelel a havas útfelületre vonatkozó minimális teljesítménybeli követelménynek, az úgynevezett „havas tapadási indexnek”. Az M+S jelölés használata a továbbiakban is engedélyezett, de jogszabály szerint nem vonatkozik rá téli útviszonyok között érvényesülő, minimálisan garantált teljesítmény. Az M+S abroncsok az általános abroncsokhoz képest jobb tapadást biztosítanak havas útfelületen, de nem teljesítik szükségszerűen a 3 hegycsúcs + hópehely jelöléssel történő azonosításhoz szükséges, jogszabály szerint előírt havas tapadási határértéket.

A téli gumiabroncsok előnyei

A téli gumiabroncsok használata biztosítja, hogy a jármű teljesítménye optimális legyen a téli időszakban, különösképpen, amikor az útfelület havas és jeges. Az abroncsok eltérően reagálnak a különböző hőmérsékleti értékekre, ezért ilyen körülmények között egyedi futókeverékre és futófelület mintázatra van szükség. A jó tapadás természetesen elengedhetetlenül szükséges a kormányozhatósághoz, a fékezéshez és a húzóerő kifejtéséhez. A megfelelő jellemzőkkel rendelkező futókeverék és az erőteljesebb futófelület mintázat együttesen nem csupán a havas, hanem a jeges útfelületen történő jó tapadás, hanem a felületi víz hatékony kiszorítása miatt is szükséges.

A téli haszonjármű-abroncsok által nyújtott előnyök különösképpen fontosak szélsőséges időjárási viszonyok közötti vezetés esetén. Ha a szállítójármű nem kényszerül megállásra, akkor ez gazdasági előnyt jelent, mert nincsenek késedelmes szállítások, nem romlik meg az áru, stb. Számos európai országban ezért vezették be kötelezően a téli abroncsok felszerelését a hajtótengelyekre.

Milyen abroncsokat tanácsos használni rendkívül szélsőséges időjárási viszonyok esetén?

Jogszabály szerint az M+S és/vagy 3PMSF jelölésű húzó abroncsok használata engedélyezett rendkívül szélsőséges időjárási viszonyok között minden európai országban. Ahol azonban ezek a körülmények rendszeresen előfordulnak, mint például a skandináv országokban, Oroszországban vagy hegyvidéki területeken, a Goodyear kifejezetten téli abroncsok, például az UltraGrip WTS, a WTD és a WTT abroncsok használatát javasolja az üzemeltetőknek. Ezek a speciális téli abroncsok téli útviszonyok között jobb tulajdonságokkal rendelkeznek, mint például a KMAX D és a FUELMAX D abroncsok, mert úgy tervezték és optimalizálták őket, hogy alapvetően téli útviszonyok mellet, jeges és havas útfelületen legyenek használhatók.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.21
Független mérések igazolták, amit az érintett modellek tulajdonosai már tudnak: a Toyota full....
2024.05.21
Ahogy azt megszoktuk: a márka marketingasszonya lazán, szórakoztatóan indította a Hyundai....
2024.05.21
Május 24-26. között idei első aszfaltos versenyén, a II. Hell Diósgyőr Rallye-n áll rajthoz Turán....
2024.05.21
Még kézzel építették az első Nissan Silviákat, és azok is leginkább Japánon belül maradtak. ..
2024.05.21
A BYD, a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártója nehezen tud betörni a német autópiacra,....
2024.05.21
A Singapore Airlines szerint egy ember meghalt, és több mint 30-an megsérültek a súlyos....
2024.05.21
A győri rendőrök az állampolgárok segítségét kérik egy közlekedési bűncselekmény ismeretlen....
2024.05.21
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.21
Az elektromos autózás immár nem a jövő, hanem a jelen: ezt bizonyítja Szolnok, ahol újabb....
2024.05.21
Az oroszországi új autóeladások októberben 159,2 százalékkal 112 ezer 238-ra emelkedtek éves....