pótkerék

Pótkereket, vagy javítókészletet?

2023.08.12.

Szép lassan eltűnnek a pótkerekek, de jó ez?

Az autóipar spórolási technológiáiról azt hiszem külön cikket is lehetne írni. Én a minap olvastam Boros Jenő kollégám Pótkerékvilág, örült megoldásokkal című írását és eszembe jutott, hogy amúgy mi a helyzet a mai autókkal.

Pótkerék

Milyen jó szó! Valamiféle biztonságérzetet kelt az autósban, ha bármi történik, ott van a pótkerék. Már nekem is volt rá szükségem, de nálam volt is. Feleségem az első gyermekünket várta, éppen Balatonfüredre igyekeztünk az M7-esen. Még telekocsis utasunk is volt egy fiatal hölgy személyében, no és a másik, de ő a pocakban. Egyszer csak, kb. 120 km/órás sebességnél arra lettem figyelmes, hogy a normál kormányálláshoz képest majdnem egy negyedfordulattal balra kell kormányozni. Nyugodt hangon közöltem utasaimmal, hogy defektünk van és meg fogunk állni a leállósávban.

Igyekeztem minél előbb és minél biztonságosabb helyen félreállni, ez egy behajtóágban sikerült, így legalább nem a kamionok húztak el mellettünk, hanem csak a pályára igyekvől. Nem mondom, szerencsésebb helyen is jöhetett volna a defekt. Kiszálltam, felvettem a láthatósági mellényt, ami különösen jól jött a 36 fokos melegben. Kiszállítottam a hölgyeket és átsegítettem őket a szalagkorláton, ezzel is csökkentve bármiféle veszély kockázatát.

Úgy volt, amire számítottam, jobb első defekt, totál lapos volt a gumi és persze mivel viszonylag sokat mentünk így, viszonylag nagy sebességgel, tűzforró volt az abroncs. Mivel a Balcsira mentünk, a csomagtartó tele volt a holminkkal, azokat szépen kipakoltam, hogy hozzáférjek a pótkerékhez, az emelőhöz és a csavarkulcshoz.

Annak rendje és módja szerint lecseréltem a kereket. Nálam teljes értékű 215/55R16 méretű pótkerék volt, és bár nem egyezett meg a felszerelt abroncsokkal, tökéletesen tette a dolgát Füredig, ráadásul a többivel egyező könnyűfém keréktárcsa miatt az esztétika sem romlott. Balatonon aztán az első gumis megjavította a kereket és helyreállt a világ rendje.

Szükségkerék, másképpen mankókerék

Egyrészt hely-, másrészt szintén költségtakarékossági okokból feltalálták a csökkentett méretű pótkereket is, amelyeket a garázsnyelv csak mankókeréknek nevez.

Okos dolog a kerék feletti helyet "kisímító" poliuretán anyagú betételem, szereléskor vigyázunk rá, mert könnyen törik!

Ez a kerék átmérőjében ugyan általában megegyezik a felszerelt kerekekkel, de szélességében nagyjából a fele annak. A kerék cseréje éppen úgy történik, mintha teljes értékű pótkerekünk lenne, de két fontos kitétel van:

Mankókerékkel legfeljebb 80 km/órás sebességgel haladhatunk, de ezt is ajánlatos fokozott figyelemmel tenni, kerülve a hirtelen fékezést és irányváltás, mert azért nem fog ugyanúgy viselkedni, mint a normál abroncs.

A másik fontos dolog, hogy a jármű mindennapi használatra nem alkalmas mankókerékkel szerelve, csak a feltétlenül szükséges (mondjuk a gumis műhelyig tartó) utat tegyük meg ilyen kerékkel.

A mankókereket egyaránt szerelhetjük hajtott és nem hajtott kerék helyére is, de fontos, hogy egynél több ilyen kerék nem lehet a járművön. Előfordulhat, hogy a mankókerekes üzem közben az ABS-ESP rendszer hibára áll valamilyen fordulatszám-különbség miatt. Ha az újbóli normál üzemben nem tűnik el magától, akkor diagnosztikai műszerrel rendelkező szakemberre is szükség lehet a hibajel eltűntetéséhez.

De mi van, ha nincs pótkerék?

Hogy még több helyet és pénzt spóroljunk, feltalálták nekünk a defektjavító készletet, ami egy kompresszorból és egy, a szelepen át bejuttatható anyagból áll, ami az abroncs belsejében kitölti a teret, és így tovább tud menni az autó.

Rend, fegyelem és pedantéria egy W213-as Mercedes csomagtartója alatt: balra a kompresszor és a "cucc", középen egy bevárlókosár, jobbra az EÜ-csomag és láthatósági mellények, hátul a vonószem.

Én még nem találkoztam olyan emberrel, aki ilyen rendszert használt volna. Nekem sincsen tapasztalatom vele, de ha lesz ígérem beszámolok róla. Kérdés továbbá, hogy a telefújt abroncs szerelése mennyire lesz problémamentes…

Inkább jöjjön az Assistance

Ma már az ország minden területén elérhetők a 0-24-ben hívható gumi-assistance szolgáltatók, akik mobil műhelyükkel odajönnek és ha lehet, megjavítják a sérült abroncsot. Nem éppen költségkímélő mutatvány, de nagyon hatékony!

A pótkerék sosem volt kötelező tartozék

Röviden, ha már defektünk van, a legjobb, ha van pótkerekünk még akkor is, ha az csak mankókerék. Sokan úgy gondolják, hogy a pótkerék, vagy valamelyik alternatívája kötelező tartozéka az autóknak, de ez nincs és sosem volt így.

Mindenkinek az egyéni döntése, hogy rendel-e pótkereket az autójába, ha ahhoz alapból nem jár ilyesmi. Én mindenkinek csak javasolni tudom, nagyon hasznos találmány. Viszont, ha van nálunk, akkor érdemes legalább a hosszabb utak előtt abban is ellenőrizni a nyomást, mert nagyon nagy csalódás lesz a kerékcserénél, ha a pótkerék is lapos!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....