Volga

GAZ Volga kínai legóból

2024.07.09.

Orosz kamarai nyilatkozatokban megígérték, Gorkijban tényleg újraindítják a személyautó-gyártást.

A szovjet-orosz autóipar ritkán alkotott eredetit, a Moszkvics gyár és 401-es modell 1945-ben háborús jóvátételként került Rüsselsheimből a Szovjetunióba, ahol a moszkvai Opelek készültek. A Zsiguli-Lada modellsor Fiat alapokról indult. Napjainkban kínai márkákat címkéznek át, a Moszkvics és a Lada után a legújabbakat kínai-orosz koprodukciót a Gorkij Autógyár mutatta be. Igaz, a GAZ sem önállóságáról híres, hiszen Ford modellekkel indult, de gyártottak Chrysler ihletésű darabokat is.

Egyedi gyártású Volga kupé

A GAZ 1956-ban váltotta le a Pobjedákat Volgákra, Nyizsnyij-Novgorodban az orosz-ukrán háború előtt Škodák, Volkswagenek készültek. A nyugati márkák kivonulása után az év végén elindul az átjelvényezett kínai modellek gyártása, a 2024-es Volgákat a korábbi VW-Skoda kereskedésekben értékesítik majd.

Más orosz márkákhoz hasonlóan ez sem saját fejlesztés, hiszen ahhoz legalább 4-5 év kellene, ennyit nem várnak a vevők és a politikai vezetés sem engedheti meg, hogy nem próbálkozzon az autóhiány felszámolásához.

Kínai fődarabokból készül a 2025-ös Volga család

Az új GAZ modellek a kínai Changantól származnak, a 2025-ös választék három típusból áll: a legnagyobb Volga, a C40-es 4,8 méter hosszú szedán, melynek kínai őse a Changan Raeton Plus. A 4,7 méteres Volga K40-es a Changan Uni-Z-től, a 4,5 méteres Volga K30 SUV a Changan Oshan X5 Plus, modelltől származik.

Az alkatrészek többsége kínai, vagyis egyelőre csak CKD rendszerű összeszerelés történik, de a GAZ gyár képviselői állítják, hogy már felkészültek a hazai beszállítók, így a helyi sorozatgyártás beindulásával majd egyre több orosz alkatrész kerül a Volgákba, amivel javulhat a kínai modellek sokat bírált szervizellátása és remélhetőleg csökkenthetik a Made in Russia darabok árát.

Lesz SUV és hosszabb tenbgelytávú limzin is

Ilyen ígéret már elhangzott a kínai alapú Moszkvicsok esetében is, de eddig még ez nem igazolódott be, mert a hazai alkatrészek nem csak késnek, de drágábbak is a kínaiaknál.

Sőt, az eredetileg Renault modelleket összeszerelő Moszkvics gyár is rossz minőségben és drágán teljesít az átjelvényezett kínai darabokkal, a kereskedésekben tömegével állnak az eladatlan, vagy javításra váró, karambolos autók, melyekhez nincs alkatrész, olykor szakember sem.

GAZ-Volga krónika, Gulag száműzöttekkel

A Gorkij Autógyárat a komoly nehéziparral rendelkező Nyizsnij Novgorodban alapították, építéséről 1929. március negyedikén döntöttek. Az amerikai Ford Motor Company két szovjet autógyár építésében is részt vett, az egyik a moszkvai KIM (ahol később a Moszkvicsok készültek), a másik pedig a Gorkij Autógyár. A GAZ-t a clevelandi Austin Vállalat tervezte és szerszámozta, a gyárépítés 1930. májusától 1931. novemberéig tartott.

Ford A-modellel indult

Az első jármű GAZ A-modell 1932. december 8-án gördült le a szalagról, de a Forddal való szovjet kapcsolatok 1933-ban megszakadtak. A Gorkijban dolgozó amerikai autóipari szakembereknek és családtagjaiknak érkezéskor le kellett adniuk útleveleiket, így nem tudtak hazautazni, pedig az USA nagykövetség mindent megpróbált, de erőfeszítései ellenére sok amerikai mérnök végezte a Gulagon.

Az első GAZ, a Ford A-modelljének másolata volt, készült 3,2 literes benzinmotoros személyautó és teherkocsi, a százezrediket 1935. április 17-én ünnepelték. Az A-modell egy évvel később leváltotta az M1, majd következett az Andrej Lipgart tervezésű M20-as Pobjeda, melynek sorozatgyártása 1946. június 28-án indult.

A GAZ több amerikai autót is vásárolt tanulmányozásra, végül a Ford Customline ihlette meg a tervezőket. 1954-ben készült el az GAZ M21 Volga első működő prototípusa, melynek orrán Gorkij város jelképe, a szarvas díszelgett.

Volga a névadó folyó partján

Gorkij városának is jelképe a szarvas 

A Volgák több nemzedékét hajtották ZMZ-motorok, 2005-től pedig a Daimler-Chryslertől 2,4 literes négyhengerest kapott a GAZ 31105-ös és 3102-es.

2005. decemberében bejelentették, hogy 2007-től megszűnik a Volga gyártása, ám a tömegek felháborodása miatt 2006. március 11-én bejelentették jön egy új modell, 2008-ban elindult a Chrysler Sebringből fejlesztett Volga Siber sorozatgyártása. De nem sokáig.

Volga német- amerikai/Daimler-Chrysler alapokon  

Fotók: LSB és Boros Jenő

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.16
Az Intuitive Machines második holdi küldetésén (“IM-2”), amely legkorábban várhatóan 2025 február....
2025.01.16
Az Audi örömmel fogadta, hogy az új, teljesen elektromos A6 e-tron modell elnyerte a Women’s....
2025.01.16
Baleset történt a B50-es úton Ausztriában,Neusiedl am See közelében, közel a magyar határhoz kedd....
2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....