Volga
A szovjet-orosz autóipar ritkán alkotott eredetit, a Moszkvics gyár és 401-es modell 1945-ben háborús jóvátételként került Rüsselsheimből a Szovjetunióba, ahol a moszkvai Opelek készültek. A Zsiguli-Lada modellsor Fiat alapokról indult. Napjainkban kínai márkákat címkéznek át, a Moszkvics és a Lada után a legújabbakat kínai-orosz koprodukciót a Gorkij Autógyár mutatta be. Igaz, a GAZ sem önállóságáról híres, hiszen Ford modellekkel indult, de gyártottak Chrysler ihletésű darabokat is.
Egyedi gyártású Volga kupé
A GAZ 1956-ban váltotta le a Pobjedákat Volgákra, Nyizsnyij-Novgorodban az orosz-ukrán háború előtt Škodák, Volkswagenek készültek. A nyugati márkák kivonulása után az év végén elindul az átjelvényezett kínai modellek gyártása, a 2024-es Volgákat a korábbi VW-Skoda kereskedésekben értékesítik majd.
Más orosz márkákhoz hasonlóan ez sem saját fejlesztés, hiszen ahhoz legalább 4-5 év kellene, ennyit nem várnak a vevők és a politikai vezetés sem engedheti meg, hogy nem próbálkozzon az autóhiány felszámolásához.
Kínai fődarabokból készül a 2025-ös Volga család
Az új GAZ modellek a kínai Changantól származnak, a 2025-ös választék három típusból áll: a legnagyobb Volga, a C40-es 4,8 méter hosszú szedán, melynek kínai őse a Changan Raeton Plus. A 4,7 méteres Volga K40-es a Changan Uni-Z-től, a 4,5 méteres Volga K30 SUV a Changan Oshan X5 Plus, modelltől származik.
Az alkatrészek többsége kínai, vagyis egyelőre csak CKD rendszerű összeszerelés történik, de a GAZ gyár képviselői állítják, hogy már felkészültek a hazai beszállítók, így a helyi sorozatgyártás beindulásával majd egyre több orosz alkatrész kerül a Volgákba, amivel javulhat a kínai modellek sokat bírált szervizellátása és remélhetőleg csökkenthetik a Made in Russia darabok árát.
Lesz SUV és hosszabb tenbgelytávú limzin is
Ilyen ígéret már elhangzott a kínai alapú Moszkvicsok esetében is, de eddig még ez nem igazolódott be, mert a hazai alkatrészek nem csak késnek, de drágábbak is a kínaiaknál.
Sőt, az eredetileg Renault modelleket összeszerelő Moszkvics gyár is rossz minőségben és drágán teljesít az átjelvényezett kínai darabokkal, a kereskedésekben tömegével állnak az eladatlan, vagy javításra váró, karambolos autók, melyekhez nincs alkatrész, olykor szakember sem.
GAZ-Volga krónika, Gulag száműzöttekkel
A Gorkij Autógyárat a komoly nehéziparral rendelkező Nyizsnij Novgorodban alapították, építéséről 1929. március negyedikén döntöttek. Az amerikai Ford Motor Company két szovjet autógyár építésében is részt vett, az egyik a moszkvai KIM (ahol később a Moszkvicsok készültek), a másik pedig a Gorkij Autógyár. A GAZ-t a clevelandi Austin Vállalat tervezte és szerszámozta, a gyárépítés 1930. májusától 1931. novemberéig tartott.
Ford A-modellel indult
Az első jármű GAZ A-modell 1932. december 8-án gördült le a szalagról, de a Forddal való szovjet kapcsolatok 1933-ban megszakadtak. A Gorkijban dolgozó amerikai autóipari szakembereknek és családtagjaiknak érkezéskor le kellett adniuk útleveleiket, így nem tudtak hazautazni, pedig az USA nagykövetség mindent megpróbált, de erőfeszítései ellenére sok amerikai mérnök végezte a Gulagon.
Az első GAZ, a Ford A-modelljének másolata volt, készült 3,2 literes benzinmotoros személyautó és teherkocsi, a százezrediket 1935. április 17-én ünnepelték. Az A-modell egy évvel később leváltotta az M1, majd következett az Andrej Lipgart tervezésű M20-as Pobjeda, melynek sorozatgyártása 1946. június 28-án indult.
A GAZ több amerikai autót is vásárolt tanulmányozásra, végül a Ford Customline ihlette meg a tervezőket. 1954-ben készült el az GAZ M21 Volga első működő prototípusa, melynek orrán Gorkij város jelképe, a szarvas díszelgett.
Volga a névadó folyó partján
Gorkij városának is jelképe a szarvas
A Volgák több nemzedékét hajtották ZMZ-motorok, 2005-től pedig a Daimler-Chryslertől 2,4 literes négyhengerest kapott a GAZ 31105-ös és 3102-es.
2005. decemberében bejelentették, hogy 2007-től megszűnik a Volga gyártása, ám a tömegek felháborodása miatt 2006. március 11-én bejelentették jön egy új modell, 2008-ban elindult a Chrysler Sebringből fejlesztett Volga Siber sorozatgyártása. De nem sokáig.
Volga német- amerikai/Daimler-Chrysler alapokon
Fotók: LSB és Boros Jenő
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!