utánpótlás

Füst, és erőtlenség is jelezheti a következő kényszerű megállót

2019.08.10.

Megszokott látványná vált a nyári hónapokban az autópályán, a felnyitott motorháztetőkkel leállósávban ácsorgó autók sora. Legutóbbi, hétvégi utazásom alkalmával sem volt hideg, Budapesten 36, majd onnan kiérve 30 fok fölötti értéket mutatott a hőmérő. A forróság mellett az is feltűnt, hogy utam során legalább tíz, különböző típusú autó várakozott a leállósávon, bízva a megváltásban. Ilyen könnyű túlhajszolni a járművet, vagy ennyire sokan nem figyelik a vízhőfokmérőt? Jöjjön néhány egyszerű tanács, amik betartásával megelőzhetjük a bajt.

live.staticflickr.com

Miért kényszerülünk "leszállópályára"?
 
Autónk hűtőrendszerének a motor bemelegedésétől kezdve, a hűtésig bezárólag fontos szerepe van a működésben. A rendszerben cirkuláló folyadákot, mint minden mást is a járműben, bizonyos időközönként cserélni, és a rendszerben futó alkatrészeket szemrevételezni szükséges. A leggyakoribb hibalehetőség, hogy valamelyik hűtővízcső sérült, törött el, ezért szivárog a folyadék. A másik probléma az alacsony folyadékszintből is eredhet. Ajánlott tehát ellenőrizni a hőtővíz szintjét, és ha szükséges, akkor a gyár által ajánlott minőségű folyadékkal szintre tölteni. Ritkábban, de idősebb autóknál az is okozhatja a túlmelegedést, hogy a hűtőventillátor meghibásodik, ez nem feltétlenül jelenti a cserét, előtte érdemes a csatlakozást, biztosítékot ellenőrizni. Ezek lehetnek tehát a leggyakoribb okok, amiktől autónk túlmelegedhet. 
 
images.pexels.com
 
Hogyan előzhetjük meg a bajt?
 
Az első, és legfontosabb tisztázni azt, hogy a hűtőrendszerre is ugyanaz a szabály vonatkozik mint autónk más egységeire: Fordítsunk időt a tervszerrű megelőző karbantartásokra. Lapozzuk fel a használati útmutatót, és keressük meg a hűtőfolyadék cseréjére vonatkozó utasítást. Ha ez nem áll rendelkezésünkre, akkor a következő szervizelés alkalmával külön kérjük a hűtőrendszer folyadék cseréjét, ez együtt jár egy tisztítással is, de a beavatkozás így sem fog túl sok pénzt elvinni,  ami után öt-hat évnyi újabb nyugodt autózás következik. Ezek után már csak a hűtővíz szintjét kell majd ellenőriznünk, és ha szükséges utántölteni, illetve még a téli időszak beállta előtt ellenőriztessük a fagyáspontját, amit bármelyik benzinkúton meg tudnak csinálni. 
 
media.defense.gov
 
Ha már megtörtént a gikszer
 
Ha esetleg nem vettük észre a túlmelegedést, és már megjelent a gőzfelhő, akkor vegyük el a gázt, kapcsoljuk ki a klímát, és alapjáraton guruljunk ki egy biztonságos helyre. Állítsuk le a motort, de a gyújtást hagyjuk rajta az autón, és állítsuk be a fűtést a legnagyobb fokozatra, és így várjuk pár percet. A fűtést bekapcsolva segíthetjük a hő leadásának egy részét a fűtőradiátoron keresztül. Természetesen folyamatosan figyeljük a hőmérsékletet a műszerfalon. Bármennyire is csábít a gondolat, de nem szabad elfelejteni az első, és legfontosabb szabályt, hogy soha ne csavarjuk le a hőtővíztartály beöntőnyílását addig, míg a motor vissza nem hűlt. Ezután is csak óvatosan, hiszen komoly égési sérüéseket szenvedhetünk ha bőrünk találkoziik a bőven 100 Celsius fok fölötti hűtővízzel. Amennyiben nincs elég folyadék a tartályban, természetesen tölsük szintre. A második legfontosabb szabály, hogy ha egy mód van rá, csapvízzel csak végső esetben töltsük fel a rendszert, hiszen a vízkő miatt eltömődhetnek a vízcsövek. A kezelési útmutatóban meghatározzák a hőtőfolyadék fajátáját ez leggyakrabban G11, vagy G12, ha lehet ilyet használjunk.
 
commons.wikimedia.org
 
És végül még egy jótanács, mivel a mai, modern autókban már nehezebben vesszük észre a különböző környezeti, hőmérsékleti változásokat, hiszen egy temperált, elszigetelt burokban közelekdünk. Tehát nem árt tudni, hogy a 35-40 fokos hőmérséklet ugyanúgy megviselheti járművünket, mint a téli fagyos reggelek. Így, -főleg ha nem túlmotorizált a négykerekű-, nem árt, ha a nyári kánikulában kevésbé terheljük, és megpróbáljuk a motor számára is optimális fordulatszám tartományban közlekedni. Nincs már meg a mai autósokban az a kedves gépszeretet, ami a néhány évtizeddel ezelőtti sofőröket jellemezte, és persze az autó szerepe is megváltozott napjainkra, de ha odafigyelünk, vigyázunk a járgányunkra, és megbecsüljük azt, biztosan tovább fog minket szolgálni. Bárcsak megfogadnák tanácsomat az autópályán 120 km/h órával előző, nehéz vontatmányt "cipelő" utánfutós terepjárók, vagy a hasonló sebességgel közlekedő T4-es Transportereket túlvilágra hajszoló "sofőrök" is. 
 
c.pxhere.com

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....
2024.04.18
Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett....
2024.04.18
A belügyminisztérium újabb hat hónappal meghosszabbítja az ellenőrzést a magyar határon. Az....
2024.04.18
Drámai pillanatokat élt át egy anya és hároméves gyereke, miután utóbbinak odacsukta a lábát a....
2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....