ICDP
A Cazoo az Egyesült Királyság egyik legizgalmasabb vállalkozása, ráadásul Európa egyik legjobban finanszírozott startupja. A szolgáltatás még el sem indult, a befektetők máris 55 millió fontos támogatással biztosították a bizalmukról a cég vezetőit. De mit is csinál majd a Cazoo?
Az alapító Alex Chesterman elmondása szerint az ötletet az amerikai Carvana ihlette, akikről már korábban írtunk és valóban innovatív módon alakítják az USA használtautó-kereskedelmét.
Az amerikai vállalkozás szintén a használtautó-vásárlás hagyományait borítaná és borítja is. Alapvetően házhozszállítással dolgoznak, ami szintén sokak számára vonzó, de legnagyobb attrakciójukat kétségkívül a 91 “autó-automata” jelenti, amiken keresztül az Egyesült Államok piacának több felén aktívak. Az ő automatájuk nem sokban különbözik egy üdítő-automatától, bedobunk egy tőlök kapott zsetont, majd az automata kiadja az online megvásárolt autót.
Bár automatáik nem lesznek, az elv hasonló. Előre alaposan átvizsgált használt autókat kínálnak a vásárlóknak, akik online vehetik meg az autójukat, mintha csak egy pizzát rendelnének egy applikáción keresztül. A pizzafutárok szállítási ideje még messze van, de a Cazoo vállalja, hogy egy napon belül házhozszállítja a kiválasztott modellt.
Bár innen Magyarországról nézve kissé ijesztőnek hangzik, hogy látatlanban autót vásároljunk, a Carvana példája alapján nem elképzelhetetlen. Értelemszerűen mindkét vállalkozás a fiatalabb korosztályt célozza (tőlünk nyugatra úgy tűnik nem teljesen halva született ötlet fiatal autóvásárlókra építeni egy üzleti modellt), akik sokkal inkább bíznak az internet adta lehetőségekben és bátran bízzák magukat az ilyen, szinte kezdetleges, de igen ígéretes vállalatokra.
Az amerikai példa egyébként igen sikeres. A Carvana egyelőre tényleg óriási siker és a növekedésének üteme arra utal, hogy úgy fogja felforgatni az használtautók piacát, mint a Booking a szállásfoglalás területén tette, de nem szabad elfelejteni, hogy az autóvásárlás sokak számára elengedhetetlen része, hogy beleüljünk az autóba és kipróbáljuk azt. A Carvana ezt azzal próbálja orvosolni, hogy egy héten belül szinte feltétel nélkül visszaveszik az autót, de ez nyilván közel sem ugyanaz.
Ilyen szempontból a Cazoo egy az egyben követi amerikai társát.
Kérdéses, hogy az online autóvásárlás valóban fel tudja-e borítani az eddigi, hagyományos vásárlás dominanciáját, de mindenképpen érdekes kisérlet, néhány éven belül pedig ki is derül, van-e létjogosultságuk.