motortechnika

Frankfurti Körkép – (3. rész) A változtatható szelepvezérlés

2020.01.27.

A változtatható szelepvezérlés nem újekeltű dolog, viszont egyre kifinomultabb és nagyobb üzemi tartományban állítható megoldások jelennek meg a járművekben. A Schaeffler UniAir, amit a legtöbben MultiAir néven ismernek a Fiat motorokban, most új generációban mutatkozott be.

 

Az új egység 30%-kal könnyebb az elődjénél, mérete is kisebb. A vezérműtengely és a szelepszár közé beépített hidraulikus egységet a gyorsabb vezérlés és a nagyobb flexibilitás miatt saját vezérlővel láttak el, ráadásul a beszállító segít az autógyáraknak összehangolni az egységet a belső égésű motorral.

 

 

A hidraulikus egység szabályzásával megvalósítható a hengerlekapcsolás, de akár a kétszeri szelepnyitás egy ütemen belül. Ezt a szívó szelepeknél alkalmazzák elsősorban, ugyanis a friss töltet betöltésének pontos szabályzásával elhagyható a fojtószelep, ami nagy szívási veszteséget eredményezne.

Szintén megtalálható volt az e-Rocker, vagyis a kapcsolható szelephimba. Egy elektromechanikus kapcsoló ki tudja kapcsolni a himbát, így nem nyitnak ki az adott szelepek. Az elektromechanikus vezérlés előnye, hogy nem függ a motorolajtól. Sem a nyomástól, sem a viszkozitásról. A CO2-kibocsátás csökkentése érdekében a motorolajnyomást az üzemi igényeknek megfelelően állítja a motorvezérlő, így az olajjal vezérelt rendszerek bizonytalanul, üzemi állapottól függő gyorsasággal működnek.

 

 

A hibrid járművek elterjedésével a belső égésű motorok elindításának és leállításának nem csak a száma nőtt, hanem a motorjárások közötti idő is. A hideg motor elindításához egy elektromosan állítható svezérműtengely- „fázisállítót” fejlesztettek ki. Ez segíti a gyors motorindítást, és csökkenti a károsanyag-kibocsátást. Ennél a beavatkozónál is arra törekedtek, hogy működése teljesen független legyen a motorolajtól.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....