design

A formatervezés tízparancsolata

2015.10.21.

Nem szokásos összetételű, ám a szokásosnál népesebb és színesebb közönség előtt tartott előadást Alejandro Mesonero-Romanos, a Seat formatervezési igazgatója Budapesten
.

Mint a fegyelmezett diákok a padban, pisszenés nélkül ülte végig a másfél órás prezentációt kétszáznál több hallgató a Budapest Music Centerben. Pedig egyáltalán nem egy vasszigorú tanár, hanem egy igencsak laza professzor beszélt egy igencsak temperamentumos márkáról, igencsak temperamentumosan, ám annál inkább tartalmasan és érthetően. Még az olyan prózai részek, mint az Alejandro Mesonero-Romano által megfogalmazott dizájn tízparancsolat is érdekes volt mindenkinek. Erről majd később, részletesen.

Royal College után Martorell

Nagykövet, márkaigazgató, egyetemi hallgató, tanszékvezető, autókereskedő, járműipari vezető és jónéhány szakíró hallgatta végig pisszenés nélkül az előadást, melyet többnyire diákkal, olykor filmekkel illusztrált a formatervező, aki rangos iskolában, a londoni Royal College autótervező szakán végzett.

Dolgozott a Renault-nál ahol megtervezte a Laguna Coupét, mely formailag meg műszakilag is élenjáró volt, és tízévesen is fiatalos modell: letisztult karosszéria és aktív négy-kerékkormányzás, ezt még napjainkban sem sok autó tudja. Dolgozott a francia márka dél-koreai leányvállalatánál, a Samsungnál, majd visszatért első munkahelyére, Martorellben, ahol koárbban a Seat mellett Audi és VW modellek tervezésben is részt vett. Második seátos korszakában rajzolta meg a III generációs Leont, mely etanol a sportos családi autók között.

Mozgó szobrokat alkotni

Nem csak a Leonról, hanem általában az autókról is lelkesedéssel beszélt, mert Mesonero-Romano szerint az autó nemcsak közlekedési eszköz, hanem sokkal több annál, mozgó szobor. Ettől a terméktől jóval többet várunk el, mint például egy mosógéptől. Természetesen fontos az attraktív tervezés, de nem kevésbé fontos a megvalósításhoz elengedhetetlen költség, ami meghatározza a cég hozzáállását a projekthez. A gazdasági faktor mindig meghatározó. Lehet és kell álmodozni, de vannak korlátok, a költség mellett teljesíteni kell a közutakon érvényes biztonsági és környezetvédelmi előírásokat, ami jelentősen leszabályozza a szárnyaló fantáziát.

A dizájnprofesszor kollektív felelőssége

A gazdasági faktor azért is meghatározó, mert már a tervezés stádiumában is komoly felelősséget jelent. Ahogy a dizájnprofesszor elmagyarázta felelősséget kell érezni a Martorellben működő stúdió 120 munkatársának egzisztenciája iránt. Ez egyébként 50 tervezőt, 30 CAD és 25 Lay-modellezőt, valamint 15 logisztikával foglakozó kollégát jelent. Ennél több munkatárs iránt is felelősséggel tartozik minden főnök, mert ott van még a nagyobb család, a VW konszernhez tartozó 13 márka több mint félmillió dolgozója.  Ennek vannak előnyei és újabb korlátokat is jelent, mert úgy kell egyéni megjelenést varázsolni a Seat modelleknek, hogy közben ne csak a vetélytársaktól, de az azonos szerkezeti elemekből építkező Audi, Škoda és VW típusoktól is különbözzön a spanyol márka. Maximálisan ki kell használni az egységes fődarabok lehetőségeit, vagyis optimalizálni kell a költségeket. Emiatt folyamatos és szoros az együttműködés a konszernen belül.

Negatív példa

A tervezés is olyan mint a zenélés, ha valaki rossz tempóban csinál valamit, nincs meg a harmónia, kudarcos az előadás. Autót rajzolni könnyű, de hosszabb távon piacképeset tervezni már nehéz: olyat kell kreálni, hogy ami 12 -13 év múlva sem nagyon divatja múlt, ez a legnehezebb és legnagyobb felelősséggel járó feladat. Amit most rajzolunk, az 2027-ben is közlekedik majd, része lesz az utcaképnek, szóval nem lehet kirívóan avult. Ám túlságosan előre rohanni sem érdemes, mert egy túl futurista formát nehezen fogad el a piac. Példakánt a műszakilag korrekt, de 1982-ben még nagyon extravagáns karosszériájú Sierrát említette Mesonero-Romano. Egy rossz modellválasztás tönkre teheti a céget, a Ford éveken át szenvedett a Sierrával, mely komoly veszteségeket okozott a konszernnek.

Szabadság és autókultúra

Ahogy a többi mérnök kolléga, úgy a formatervező sem ragadhat le saját szűk területén, mert ismernie kell a teljes technológiát, gyártást, a környezeti hatásokat., a működést és ami a legfontosabb a járműtörténelmet. Az autókultúra több mint tervezés, szenvedély, szakma. Mesonero-Romano: Az autókultúra része a szabadság, a stílus, az erő, a szerelem, amit olykor a gyomromban érzek. Az autó bárhova elvisz, mert rugalmasabb, mint a tömegközlekedés. Legyen kicsi, vagy villany, de az autó örök. Fontos a stílus, a sok érzelem. Az autó döntés és az ízlés kifejezése. A választás az autóról alkotott véleménnyel indul. Az autó sokaknak annyira fontos, hogy családtagként kezelik és nevet is adnak neki. Az autót nem adjuk másnak, mert az érzelmi juttatás, de nem kevésbé fontos a pénzügyi megközelítés, az, hogy mennyibe kerül megvenni, fenntartani, használni.

Kizavarták az osztályból

Tíz évesen kezdtem rajzolni, sokszor a suliban, olykor tankönyvekbe, ami miatt többször kizavartak a folyosóra, meséli Mesonero-Romano. Ma már tudom, hogy ennél nehezebb szakma ez. Van a rólunk kialakult imázs, aminek érdekes szintézise a termék. Pedig ez egy kemény munka, sok kötöttséggel, hiába imádják, tanulják, művelik sokan, rengeteg a korlát, és nagyon sokféle ismeret kell az alkotáshoz. Akkoriban meglepő volt, de később megértettem, miért mondta egyik mesterünk: Aki autót akar tervezni, az most menjen haza! A London Colllege előadójában elhangzottak ma is visszacsengenek, mert nagyon igazak, ahogy az is, hogy csak boldog tervező tud szép autót alkotni, és akkor jó egy munka, ha kelendő a modell.

Szivacsoknak kell lennünk és folyamatosan szívni kell magunkba az élményt, tapasztatalatot, tudást, de nemcsak a dizájn miatt kell utazni, kiállításokra járni és nyitott szemmel járni a világban, hanem azért is, mert ettől leszünk kreatívak. Ebben szerepe van imádott otthonomnak, Barcelonának is, ahol a legtöbb élményt kapom.

Márkaidentitás spanyol módra

Egy forma megítélése egyszerű: vagy tetszik, vagy nem, az alkotás ennél komplexebb kérdés. A tervezésél mindig fontos a márka története, mert az identitást meghatározza a korábbi vezetés és formálja a mai. A SEAT sportos, agilis.

Autóválasztáskor három tényező dominál: a design, a márka és az ár. A design egyfajta szűrő, melyen kevesebb modell jut át. Aztán jön a kényelem, praktikum, használhatóság. Amikor beül a vevőjelölt a kiszemelt modellbe, először az ülés kényelme, a kárpitok minősége és az utastér jellegzetes szaga hat rá. Fontos, hogy ne vegye észre a vevő a más márkák alkatrészeivel való azonosságot, ami a közös beszállítók miatt olykor nehezen palástolható.

Arcképzés a konzultáción

Hosszú az út a vázlattól a kész autóig, igazi csapatmunka kell ahhoz, hogy a modellezők 3D-re adaptálják a rajzokat, majd ennek alapján elkészüljenek az agyagból faragott minták.  A fődizájner feladata az irányítás: a cégvezetés által meghatározott kategóriában kell létrehozni az új terméket. Ennek része a csapatkonzultáció: Mesonero-Romanos ilyenkor nem rajzol, mert nem akarja befolyásolni azzal kollégáit, hogy mit is mutatott a főnök. Olyasmiket szoktam javasolni kollégáimnak, hogy nézzenek arcokat és próbálják azokat az emberi vonásokat, pontosabban karaktereket autókra átplántálni.

Fontos a feszültség kifejezése, mindez szobrászattal megjelenítve. A megnyerő formájú autó álló helyzetben is dinamizmust sugall, például az Audi TT vagy a Porsche 911-es. Mint a feszülő íj, melyből hamarosan szabadon száll a vessző. Nem jó viszont a túl sok agresszió, mert félelmet ébreszt, szóval ne az látsszon, hogy mindjárt megharap az autó.

Női tükörreflex

Fontos a karosszéria arányainak meghatározása, ez persze a funkciótól függ, Az autó arcát a hűtő és a lámpák adják, de meghatározóak a vonalak, a domborulatok. Az autók mobil szobrok, legyenek árnyékok, fények, fontos a plaszticitás. Nem véletlenül van minden tervezőközpontban olyan terem, ahol természetes fényben látni a felületi csillogást.

Az orr-részhez kell illeszkednie a többi résznek. Ami nem fontos, azt el kell hagyni, mert minden terméknél fontos az érthetőség és egyszerűség: egy Seatot három vonallal meg lehet rajzolni. Minden apróság számít, fontos a részletekre való odafigyelés. A kereskedésekben történt megfigyelések szerint a hölgyek először a visszapillantót, a férfiak a kerekeket nézik.

Leonosítás

A koncepcióautókkal a közönséget teszteljük, ha jók a visszajelzések, akkor jó úton járunk. Genfben sikeres volt a 20v20-as jelzésű crossover, vagy sportterepjáró, így ez jó alap a folytatáshoz, vagyis a szériaváltozat kialakításához. Az első rajztól a kész show-modellig öt hónap telt el. A követező 2,5 évben négy újdonságot mutat be a Seat, ezek közül kettő teljesen új kategóriát képvisel a márka kollekciójában. Ezek is a Leon stílusában készülnek, vagyis tart a leonosítás, ahogy a Mesonero-Romanos nevezte a folyamatot, tovább leonizálunk.

Már most elkezdték a piacra vezetést, elkészültek a kampánytervek, amik fontos lépcsők a folyamatban. A három különböző modellről három film készült: az egyikben apa és fia örül az új autónak, a másikban a kétajtós villan meg egy kissé egoista párral, a harmadik kifejezetten család-orientált. Ahogy a tervezésben, úgy a filmek készítésében is részt vett a design csapat, ami azért fontos, mert már dolgoznak a következő modelleken és mozikon.

És akkor az a bizonyos tízparancsolat

1. Mindent meg kell kérdőjelezni és mindig azt kell nézni, hogyan lehet még jobbá tenni azt, ami jól működik és már bevált.

2. Fontos a célok meghatározása, mindig kell támpont és többféle érv.

3. A felfedezés öröme, a kreatívitás nem szűk ösvény, olykor el kell hagyni a hagyományokat.

4. Alkalmazkodni kell a társadalomhoz, mert nem magunknak rajzolunk, a terméktervezés nem öncélú művészkedés.

5. Néha meg kell szegni a szabályokat, de ismerni kell az autó működését, történetét

6. El kell kerülni a középszerűséget, hogy versenyképesek legyünk. Követni és őrizni kell a márka értékeit

7. A meglepetés ereje, megtalálni, megfogalmazni azt, amit szeretnek az emberek, tolmácsolni a vevők érzéseit. A Blackberry, az Apple és iPhone ötlet is csupa szabályszegés.

8. Probléma esetén jön a fehér papír, ami bármit elbír, de kellenek korlátok, melyek meghatározzák a tervezést, például a biztonsági előírások határt szabnak az üvegfelületnek és az orr-rész kialakításának. A sok megkötés sok energiát, megalkuvást jelent, de mindig van megoldás. A jó tervező a legjobbat képes kihozni a kompromisszumokból.

9. Nem szabad a babérokon ülni, készülni kell a következő modellre, és mindig magasabbra kell tenni a lécet

10. Szenvedély nélkül nem lehet elérni semmit.

Viszontlátásra Budapest!

Előadásának végén lelkesen nyilatkozott Budapestről Alejandro Mesonero-Romanos, aki családjával még visszajön. Sokan rohamozták meg kérdéseikkel, miután elszabadult a kameráktól. Az előcsarnokban álló fehér Seat Leon Cupra mellett fiatalok gyülekeztek a Mesterre várva. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói is autós formatervező stúdióban akarnak majd dolgozni, ami nem könnyű, de nem is elérhetetlen álom. Szeretik az eredeti stílust és megoldásokat. Arra a kérdésre, hogy melyik márkát választaná, Jónás Attila első éves MOME hallgató rögtön rávágta, hogy bármelyiket, csak autó legyen!

Életrajz

Alejandro Mesonero-Romanos 1968-ban született Madridban.

Autómérnök, a VW csoporthoz tartozó Seat márka designigazgatója

A Royal College autótervező szakán végzett

1995-től a Seat formatervező stúdiójában dolgozott Martorellben, az Európai Design Centerben a SEAT mellett részt vett Audi és Volkswagen modellek tervezésében.

Az ő munkája a Seat Bolero tanulmánymodell

2001-től a Renault-nál dolgozik

2007-ben megtervezi a Laguna Coupé modellt, melyet 2009-ben mutattak be.

2001-2011 között a dél-koreai Renault Samsung Motorsnál dolgozik

2011-ben visszatér a Seathoz, ahol megtervezi az idén bemutatott Leon III. generációját.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....