Forma 1
A királykategória új többségi tulajdonosa – és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) – minap tárta a nyilvánosság elé a 2020 utáni korszak motorformulájának terveit, a jövő héten pedig egy másik fontos kérdésben, a sportág kiadásának csökkentésével kapcsolatban történhet előrelépés. A mértékadó német szaklap, az Auto Motor und Sport néhány részletről már most tudomást szerzett.
Úgy tudják, a költségvetési limitet több lépcsőben fogják bevezetni. A 2019-es szezonban például már életbe léphetnek a szabályok, viszont még csak tesztjelleggel, vagyis annak, aki megszegi őket (például többet költ a kelleténél) nem kell büntetésre számítania. Ami magát a felső határt illeti, az is folyamatosan csökkenhet, hogy a nagyobb csapatok könnyebben tudjanak alkalmazkodni az új körülményekhez (a plafon bevezetése értelemszerűen őket érinti legérzékenyebben).
Nem meglepő, hogy az élcsapatok egy viszonylag magas összeg kijelölésében bíznak, az Auto Motor und Sport azonban úgy tudja, 150 millió eurónál húzhatják majd meg a határt, vagyis a csapatok ennyi pénzt költhetnek majd egy évadon belül. Ez az összeg a hírek szerint nem tartalmazza majd a versenyzők, valamint a felső vezetők fizetését és a marketingköltségeket.
A költségvetési limittel kapcsolatban évek óta a csapatok ellenőrizhetősége a legfontosabb kérdés. A jelenlegi tervek szerint külsős szakemberek ellenőriznék az istállók kiadásait, akik már az FIA munkáját segítenék, úgy vennének részt az alakulatok életében, mintha azok állandó dolgozói lennének. Ez a módszer értelemszerűen csak akkor működik tökéletesen, ha a csapatok legféltettebb titkaikba is beavatják a szóban forgó pénzügyi szakembereket.
Ez pedig érthető módon ellenérzéseket válthat ki a csapatokból, vagyis a többségi tulajdonosok újabb „támadásokra” készülhetnek. Ráadásul közvetlenül azután, hogy a motorszabályok ismertetését követően kritikákat kaptak a Forma–1 legnagyobb gyártóitól (a Mercedes, a Renault és a kiszállást is megemlítő Ferrari sem rajong az elképzelésért).
(m4sport)