T-modell

Ford T-modell találkozó Makón – Galamb Józsefre emlékeztek

2018.06.01.

Immár a negyedik Ford T-Modell Nemzetközi Veteránjármű Találkozót rendezték meg a pünkösdi hétvégén Makón, a város ezzel tisztelgett Galamb József feltaláló és tervező munkássága előtt.

Galamb József, a világhírű makói mérnök munkája, és az általa létrehozott ipartörténeti jelentőségű automobil, a T-Modell előtt is tisztelegtek a pünkösdi hosszú hétvégén az autózás szerelmesei a Maros partján. Az eseménysorozat már pénteken megkezdődött és a Ford jóvoltából a sajtódélelőttön a szakújságírók zavartalanul fotózhatták a sportcsarnokban kiállított veterán autókat – köztük a T-Modelleket –, még a hivatalos megnyitó előtt.

A tárlatvezetők között Györke Orsolya, a nap háziasszonya - a képre kattintva galéria nyílik.

Mi több, szakszerű „tárlatvezetést” is kaptunk, egyenesen a makói múzeum igazgatójától Halmágyi Páltól, illetve a veteránklub elnökétől, Szilágyi Lászlótól. Utóbbitól megtudtuk, 11 évesek, 39 tagjuk és 200 járművük van, köztük működőképes Ford T-Modellek is. A közeli jövőben szeretnének egy Fordson traktort is, a Galamb-család egykor ezeket forgalmazta Makón.

Színes történetet is hallottunk Galamb József és a Horthy Miklós kapcsolatáról, ami úgy kezdődött, hogy a még ifjú mérnök egykor Horthy hajóján szolgált. Sok év után találkoztak újra, így került a Horthy fiú 8 hónapos gyakorlatra Amerikába a Fordhoz, Galamb József segített a nem mindennapi tanulmányútban. Ez a kapcsolat a szocializmus évtizedei alatt nem igazán segítette a T-Modell konstruktőrének hazai elismertségét.

Galamb József világhírű gépészmérnök konstruktőr (Ford-T modell) és feltaláló (bolygómű) 1881. február 3-án, Makón látta meg a napvilágot, a lelkes lokálpatrióta nevét, és emlékét a városban múzeumi kiállítás, iskola is őrzi. Munkáját dicséri az 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokból első alkalommal kigördült Ford T-modell. Ez volt a világ első népautója, melyből évtizedek alatt több mint 15 millió „Bádog Böske” készült - akkor így becézték a szalagszerű gyártással készült gépkocsit.

Nagy márkák, ha találkoznak.

Ez az autó valósította meg Henry Ford álmát, miszerint „Szeretném kerekekre tenni Amerikát”. A T-Modell koncepcióját, melyben egy olcsó, megbízható, járt és járatlan úton is vezethető, könnyen javítható automobil képét festette le Henry Ford egy lelkes magyar tervezőcsapat valósította meg 1907-ben. Galamb József a szintén magyar Farkas Jenővel, Kaltenberger Gyulával, és Balogh Károllyal együtt alkotta meg a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét.

110 évvel ezelőtt gördült le a szalagról az első prototípus, mely megváltoztatta Amerika, és majd a világ hétköznapjait. A kocsi Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW, legnagyobb sebessége 65 km/h volt. A Galamb tervezte bolygóműrendszerű sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt.

Rend a lelke mindennek...

A korábbi tolókerekes váltó helyett alkalmazott Galamb által feltalált új külső fogazású bolygóműves sebességváltó kiküszöbölte a korábbi pontatlan gyártástechnológia miatt gyorsan kopó fogaskerekek miatti gyakori meghibásodásokat. A külső fogazású bolygóművet lényegesen könnyebb és olcsóbb volt gyártani, mint elődjeit, ami nagyban hozzájárult, hogy ez a modell olyan hamar meghódította a világot. Különlegessége például az volt, hogy az előremenet és hátramenet pedált egymás után lehetett működtetni, amivel az autót ki lehetett hintáztatni a legmélyebb kátyúkból is.

1913-ban Galamb vezetésével a Ford gyár áttért a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra. E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett. Húsz évig gyártották, még 2000-ben is 100 ezer működőképes darab volt fellelhető a világon, ebből 3 működőképes Touring modell 1917-ből, 1919-ből és 1921-ből az MVKSE jóvoltából Makó városában található .

T-Modellek sorakoznak.

1915-től Farkas Jenővel elkészítette a Fordson-traktor, az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű terveit. 1921-ben Galamb József Makóra küldött hat darab Fordson traktort a családi vállalkozás megindítására. Makón testvérei nem csak dolgoztak a traktorokkal, hanem egyúttal reklámozták is a Ford-járműveket, és családi céget alapítottak, majd 1922 őszén Makón megnyitották Magyarország első Ford márkakereskedését.

A telephely a Deák Ferenc utca sarkán állt. Az épület homlokzatát, melyen még mindig kivehetőek az eredeti Ford kereskedés feliratai 1916-ból, idén a T-Modell 110. évfordulója előtt tisztelegve felújíttatja a makói városvezetés. – Galamb József az elismerésre méltóan szorgalmas és alázatos mérnöki munka, a kimagasló műszaki teljesítmény példaképe mai is a Fordnál. Ez a nap minden évben tisztelgés munkássága előtt, amely alapvetően hozzájárult az automobil fejlődéséhez, tömegcikké válásához – mondta el Szamosi Viktor a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

Emlékbélyeg a nagy tervezőről.

Galamb tervei alapján 1908 és 1914 között a kísérleti mérnöki részlegen készített kis sportkocsik közül kettőt is indítottak a New York – Seattle között, amelyek egyike meg is nyerte a versenyt. Galamb részt vett más Ford gépkocsi-modellek tökéletesítésében, fejlesztésében, teherautókat, pályamunkás kocsikat tervezett, dolgozott prototípusokon, új gyárrészlegek tervezésén és fejlesztésén is.

Az első világháború alatt tervezett sebesültszállító autókat, tengeralattjáró-keresőt és könnyű harckocsit, azt követően pedig karosszériát különböző gépkocsikhoz. Előkészítette a Liberty repülőgépmotor gyártását. Az Amerikai Szabadalmi Hivatalhoz 1920 és 1952 között benyújtott 27 szabadalmi leírása rendre a Ford gépkocsik egyes szerkezeti elemének korszerűsítését szolgálta.

Jelen és a múlt - városnéző útra indul a Ford T-Modell.

1944-ben egy szívrohamból felépülve kérte nyugdíjazását. Négy évtizedes munkássága alatt a Ford cég 300 főt foglalkoztató kisüzemből az USA óriásvállalatainak egyike lett. 1955. december 4-én, 74 éves korában hunyta le örökre szemét az 1999. december 18-án Las Vegasban az „Évszázad autójának” választott T-modell főkonstruktőre.

Két működőképes Ford T-Modellel megkocsikáztatták a Budapestről érkező szakújságírókat, ami mindenkinek nagy élmény volt. A mienk, egy 1921-es évjáratú autó „pöccre” indult, szépen, tempósan gurult és meglepően kényelmes volt a hátsó üléssora. Ez még fa vázzal készült és igazi faküllős kerekeken gurult.

Soros, négyhengeres és pöccre indul - a képre kattintva galéria nyílik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....