járműsport

Fölényes győzelmet aratott a Toyota a São Paulo 6 óráson a WEC-ben

2024.07.15.

A Hosszútávú-világbajnokság idei ötödik futamán, Interlagosban akár a kettős győzelem is összejöhetett volna a japán csapatnak, ha a gyorsabbik autójának nem lettek volna műszaki gondjai. 10 év után emlékezetes versennyel tért vissza a WEC Dél-Amerikába.

A Toyota az első hibrid autóval aratott WEC-győzelmének (2012) helyszínén, Brazíliában az aktuális világbajnok alakulata (7-es autó, Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Hirakawa Rió) révén győzött a 73 ezer fős helyi nézősereg előtt. A japán csapat a remekül vezető pilótáknak, a csapatmunkának és a kiváló gumistratégiának köszönhetően szerezte meg idei második győzelmét. Három futammal a szezon vége előtt a Toyota Gazoo Racing mindössze négy pontra csökkentette a lemaradását a listavezető Penske-Porsche mögött a gyártók tabelláján, és a Ferrarit megelőzve feljött a harmadikról a második helyre.

Sokáig úgy tűnt, hogy a pole pozíciót megszerző 8-as Toyota GR 010 Hybrid (Mike Conway, Kobajasi Kamui és Nyck de Vries) fog győzni – mert a versenyen is a leggyorsabb autó volt a mezőnyben – amíg egy műszaki hiba miatti hosszú boxkiállás után a mezőny végére nem került. A lenyűgöző felzárkózás azonban egy negyedik helyet és 12 értékes pontot hozott a 8-as alakulat számára is.

Először fordult elő a tavaly novemberi bahreini verseny óta, hogy a két Toyota indulhatott az első sorból. Conway tisztán elhúzott az első helyről, és rögtön elkezdte kiépíteni az előnyt az üldözőkkel szemben. Hartley az első kanyarban elrontotta a féktávot és kisodródott, de a második helyet így is meg tudta tartani. Conway ügyelt arra, hogy a közepes keverékű Michelin abroncsait kímélje, mert az extrém magas hőmérséklet és az interlagosi pálya agresszív felülete fokozott gumikopással járt. A brit pilóta az első órában 11 másodperces előnyt épített ki a 7-es Toyotával szemben, amely sikeresen tartotta maga mögött karnyújtásnyira az 5-ös Porschét.

90 perc elteltével még mindig kényelmesen irányítása alatt tartotta a versenyt a 7-es Toyota, az első csapást akkor szenvedte el, amikor egy sárga zászlós incidens miatt kapott áthajtásos büntetés eltüntette az előnyét. De a jelentősebb probléma a harmadik óra elején érkezett, amikor egy üzemanyagszenzort és vezérlőegységet kellett javítani. Az addig fölényesen vezető autó három percet hagyott a boxban, így a volánt átvevő De Vries csak a 18. helyen folytatta a versenyt.

Ekkor a vezetést megöröklő 8-as Toyotában már Hirakawa ült, aki a táv felénél 30 másodpercre növelte előnyét. Érdekes volt látni, hogy csak a jobb oldalra kapott új gumikat a kiállásánál; ez a stratégia a gumihőmérséklet fenntartására és a gumiabroncsok degradációjának a menedzselésére irányult. A Toyota egyedülálló tapasztalata abban mutatkozott meg Interlagosban, hogy az élmezőnyből egyedül a japán csapat tudta tartósan munkára bírni a két gumikeverék közül a lágyabbat (nem is tett fel mást a versenyen, csak a közepest), míg a két fő rivális, a Porsche és a Ferrari végig a tartósabb, de lassabb kemény Michelineket használta.

Hirakawa a brazíliai debütálásán igen gyors etapot teljesített, és több mint 40 másodperces előnyre tett szert az utolsó két órára, mielőtt átadta a volánt Bueminek. De Vries is nagyot autózott, visszahozta a 7-es autót a pontokért folytatott küzdelembe, őt a rutinos csapatfőnök-pilóta, Kobajasi váltotta az utolsó két etapra. Buemi időközben egy perc fölé növelte az előnyét az élen, az utolsó boxkiállását egy órával a vége előtt hajtotta végre, probléma nélkül. A nagy különbséget a kockás zászlóig meg is őrizte, végül több mint egy perccel a 6-os rajtszámú Porsche előtt ért célba.

A 7-es Toyota elszánt felzárkózása a célig folytatódott, Kobajasi az utolsó körökben a verseny legszebb előzésével, az első kanyarban levadászta az 51-es Ferrarit is, és a negyedik helyre küzdötte fel magát (sokáig a hatodik hely volt a legvalószínűbb a számára, de időközben Jenson Button 38-as Porschéja is büntetést kapott, amivel nyert még egy helyet a japán).

A Hosszútávú-világbajnokság legközelebb Észak-Amerikába költözik, ugyanis az idei hatodik versenynek szeptember 1-jén a texasi Austinban található Circuit of the Americas ad otthont.

Végeredmény, São Paulo 6 órás:

1. #8 Toyota Gazoo Racing, 236 kör

2. #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +1:8.811 perc

3. #5 Porsche Penske (Campbell/Christensen/Makowiecki) +1:15.993 perc

4. #7 Toyota Gazoo Racing +1:23.571 perc

5. #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +1:27.395 perc

6. #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +1 kör

Nyilatkozatok:

Sébastien Buemi (pilóta, 8-as autó):

„Ez egy csodálatos nap számunkra, idén először nyertünk futamot. Nagyszerű autónk volt. A gumikezelés volt az egyik erősségünk, különösen az, hogy a közepes keveréket használhattuk a verseny során végig, ami segítette a jó tempónkat. Nagyon örülök, hogy a trükkös szezonkezdet után végre egy problémamentes hétvégét tudhatunk magunk mögött. A kvalifikáción erős volt a csapat, de a 7-es autónak nem volt szerencséje a versenyen a műszaki problémájával. Nagyon gyorsak voltak, és ennél sokkal jobb eredményt érdemeltek volna. Sok pontot szereztünk a gyártók világbajnokságában, és azzal a céllal megyünk a következő futamra, hogy ezt a formát megőrizzük.”

Kobajasi Kamui (csapatfőnök és pilóta, 7-es autó):

„A csapat szempontjából ez a mi hetünk volt. Jó tempót mentünk a kvalifikáción, majd mindkét autó nagyon erős volt a versenyen, és nagyon jól kezeltük a gumikopást is. Gratulálok a 8-as autónak a győzelemhez; nagyszerű versenyt teljesítettek. Nyilvánvalóan a 7-es autóban is megvolt a potenciál a győzelemhez, de sajnos volt egy problémánk, amely időbe került a boxban. Onnantól kezdve nehéz helyzetbe kerültünk, de mindent megtettünk, hogy visszajöjjünk, és a negyedik hely volt a legjobb, amit reálisan elérhettünk. Köszönöm a csapatnak a kemény munkát. Elemezzük, mi történt az autónkkal, és még erősebben térünk vissza a következő versenyekre.”

 

Fotó: Toyota Gazoo Racing



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.24
Akik gyakran közlekednek ismeretlen utakon már jól megtanulták, hogy elsőbbségük csak akkor van, ha....
2025.02.24
Szinte minden magyar horkol, és kétharmaduknál ez meg is nehezíti a család éjszakai pihenését –....
2025.02.24
Az elektromos autók továbbra is népszerűtlenek Ausztriában, jelenleg csak kevesen tudják elképzelni....
2025.02.24
A magyar rendőrök több körözött, elektromos kerékpárt foglaltak le Röszke autópálya-....
2025.02.24
Vannak autók, amiket nem szívesen ad vissza az emberfia a teszthét után. Az új Santa Fe pontosan....
2025.02.24
Örömmel szeretném jelezni Önöknek, hogy szűk 10 hónappal a Toyota Insider magazin elindítása után a....
2025.02.24
A komáromi rendőrök éjszakai szolgálatuk során észrevettek egy Mercedes-Benz típusú járművet a....
2025.02.24
A közlekedési tárca és a KTI által életre hívott együttműködés célja, hogy a mikromobilitási....
2025.02.24
A Lexus 2025-ben is az ATP Tour, a nemzetközi férfi teniszsport legmagasabb szintjének platina....
2025.02.24
A BYD autógyár építése felpezsdítette az életet a Szegedi Tudományegyetemen, 2025-ben egyenesen....