Skoda Fabia
Beváltotta a hozzáfűzött reményeket a Skoda egyesült királysági divíziójánál tervezett vírusvideó, melyet idáig közel három millióan néztek meg a jól ismert megosztón. A „Skoda Fabia Attention Test” kulcsszavakra rákeresve egy angliai utcakép tárul elénk tipikus sorházaival, melynek parkolójában az új Fabia áll. A videó elején a narrátor felhívja figyelmünket, hogy ez bizony egy kísérlet lesz, amiben megnézik, hány járókelő fogja megbámulni a kisautót. Figyelmünket egyből leköti a metálkék fényezés és izgalommal várjuk, mi fog történni az autóval vagy körülötte. Meredt koncentrációnkat csak a kép villódzása zavarja meg, mely körülbelül öt másodperces frekvenciával jelentkezik. Ügyesen csinálták, mert elég rövid a videó ahhoz, hogy ne keltsen túl nagy gyanút a kép időközönkénti elsötétülése. Gondolhatnánk azt is, hogy az autó utcán töltött idejét próbálják vele szemléltetni.
A klip közepe táján visszatér a narrátor és az autó részletes leírásával még jobban megragadja figyelmünket, szó szerint a Fabiára szögezi azt. Kiemeli az autó sportos vonalait, a 17 colos könnyűfém felniket, az egyedi fényszóróit… és közben még mindig nem történik semmi, csak áll az autó és villódzik a kép. A bizonytalanság által keltett feszültséget követően a rövidfilm végén elárulják, hogy nem is az autó, igazából az utca környezete változott mindvégig. A nagy átverést leleplezve felsorolják, miket cseréltek ki a – most már méltán nevezett – díszletből, mi pedig ebből mit sem vettünk észre, annyira vonzza tekintetünket az autó. Értik a poént? Először megkérnek minket, hogy figyeljük az autót, majd amikor nem történik vele semmi elárulják, hogy egyébként nem is azon változtattak. Ezek az angolok!
Néhány példa, amiket nem vehettünk észre: a biciklivé alakuló robogó, a kisbusz helyén megjelenő London Taxi vagy a kismalacot tartó nagymama. Amennyiben nagyon élvezik a játékot, folytassák a különbségek megfigyelését például a bal felső sarokban ücsörgő majom felkutatásával is. Három millió megtekintés után elmondható, hogy a nézők inkább pozitívan fogadták a videót és sokan le is voltak nyűgözve a trükk által, azonban szép számban voltak azok is, akik hangot adtak szarkasztikus észrevételeiknek. Belemagyarázhatjuk, hogy az új Fabia minden utcafronton megállja a helyét, akár az ön ajtaja előtt is parkolhatna. A spot összességében ötletes és kreatív, de egy kicsit erőltetett.
Az egyik legalapvetőbb elme trükköt alkalmazzák rajtunk, szegény nézőkön, a szelektív figyelem kihasználását. Ingergazdag környezetben agyunk azokra a mozzanatokra koncentrál, melyek igazán lényegesek. A jelenséget általában azzal lehet szemléltetni, hogy megkérünk valakit egy adott miliőben lévő konkrét jelenség megfigyelésére, miközben egy teljesen oda nem illő részlettel jól átverjük őket. Kész jedi trükk.
Érdekes lesz megfigyelni, hogy a Fabia Combi megjelenésére miként reagál majd a kereslet, mivel kategóriájában ritka megoldásnak számít.
Hazánkban tavaly közel 600 darab Fabia talált gazdára, ami érzékelhető visszaesés a 2013-as adatokhoz képest. Szükséges volt már a modellfrissítés piacra dobása, azonban a szegmensben megjelenő 2015-ös modellévű versenytársak biztosan nem fogják megkönnyíteni a dolgát. Érdekes lesz megfigyelni, hogy a Fabia Combi megjelenésére miként reagál majd a kereslet, mivel kategóriájában ritka megoldásnak számít. Mindenképp barátságos és humoros az a néhány angol vonás, amit a készítők beleszőttek a videóba. A gyártás költségvetése vélhetően nem került túl nagy anyagi ráfordításba. Ha a trükkös teszt hatására már csak egyvalaki is a cseh kisautót fogja választani, már biztosan megérte!