járműtörténelem
Szerző: Bánffi Tibor
Meg lehet érte kövezni, lehet mondani, hogy maradi vagyok, de hozzám mindig is közelebb állnak és lenyűgöznek az egyszerű kisautók, mint a csúcsminőségű, minden luxussal tündöklő méretes limuzinok. Hiszem, hogy, ilyen minimál járművet sokkal több kreativitással lehet csak tervezni a számtalan kompromisszum miatt.
Az olasz dizájnerek, konstruktőrök rengeteg úttörő megoldással lepték meg a világot. Ennek egyik eklatáns példája a FIAT 600 D MULTIPLA, amely nem a szépségével került a figyelem középpontjába.
A konstrukció alapja a szűkös utasterű Fiat 600-as volt.
FIAT 600 MŰSZAKI ADATOK
Megszületése arra az időszakra tehető, amikor még az autógyárak a kiskocsikkal versengtek a vásárlók tömegeinek a kegyeiért. Az 1956-ban elkészült három és fél méteres járgányt addig-addig variálták, míg sikerült belepréselni 6 ülőhelyet.
FIAT 600 MULTIPLA MŰSZAKI ADATOK
A Fiat mérnökei megalkották a világ első egyterűjét 28 névvel pofátlanul megelőzve az Renault Espace-t.
FIAT 600 MULTIPLA KÉPEK
A hely kihasználásával csak az 1959-ben megalkotott Morris Mini versenyezhet. A FIAT 600 sem volt a sebesség megszállottja, de a MULTIPLA ezt is alulmúlta 90-es "csúcs" sebességével. Érthető, mert a 633 köbcentis, 21 lóerős motor így is majd megszakadt. Az utastérben addig sem lehetett táncolni és a 3.5 méteres, 6 személyes kocsival elérték, hogy már szinte levegőt sem lehetett venni. A derék olasz családok mégis örültek, mert emlékezetükben élt, amikor a Vespa robogón négyen nyomorogtak. Aki utazásra szánja el magát, fel kellett készülni arra, hogy a beszállás akrobatikus mozdulatokat igényel. 180 feletti utasoknak el kellett gondolkodni, hogy a multiplázás jó döntés volt-e, mert ők csak fejbiccentéssel fértek el.
FIAT 600 MULTIPLA UTASTERE
A vezető hasát a kormány irritálta, az anyósülés lábterét is lefaragták, mert itt kapott helyet a pótkerék. Valószínű, hogy az első két utas nem köthetett életbiztosítást, mert frontális ütközésnél mindössze egy vékony lemez védte őket. A hátsó két ülés sor sem volt sokkal tágasabb, csomagokat csak ölben lehetett elhelyezni. A hölgyek a ridikült az ülés alá dughatták. Ha csak négyen utaztak, egészen más volt a helyzet. A középső üléssort lehajtva ifányi cuccot lehetett bezsúfolni.
FIAT 600 MULTIPLA UTASTERE LEHAJTOTT ÜLÉSSEL
42 évvel később a Fiat újra álmodta a Multiplát, amelynek formája igencsak megosztotta a közvéleményt.
FIAT MULTIPLA 1998-2013
Megtoldották 560 kiló vassal és 47 centivel. Ugyanúgy 6 személyes volt, 190 centis szélességgel és micsoda kényelemmel, 420 literes csomagterében már bőven elfért a ridikül is. 170-nel is rótta az utakat.
FIAT MULTIPLA UTASTERE
Úgy látszik, hogy a MULTIPLA élt, él és élni fog!
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!