e-mobilitás
A BNP Paribas bankcsoport tulajdonában álló Arval autólízing és flottakezelő bemutatta legfrissebb tanulmányát a kereskedelmi flottakezelés energetikai átállásának kihívásairól és lehetőségeiről. A dokumentum minden olyan piaci szereplő számára hasznos lehet, amely céges autóval rendelkezik és érdeklődik az elektromos kishaszongépjárművekre való zökkenőmentes átállás iránt.
A fotó csak illusztráció. Forrás: Peugeot
A jelentés szerint az elmúlt években az európai elektromos kishaszongépjárművek piaca jelentős növekedést mutatott. Az EU-ban a 2019 és 2023 közötti időszakban az új eLCV-k (Electric Light Commercial Vehicle) regisztrációja 1,3%-ról 7,4%-ra emelkedett[1], ami jól mutatja a technológia térnyerését. Mindezek mellett az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint 36,1%-os összetett éves növekedési rátával (CAGR) számolva, az elektromos kishaszongépjárművek globális piaci részesedése 2030-ra elérheti a 22,8%-ot (4 millió darabot).
Az európai közlekedési szektorban elsődleges cél a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőség mérséklése, amely területen az elektromos kisteherautók fenntartható alternatívát kínálnak a dízel- és benzinüzemű járművekkel szemben. Az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályozások és a gyors technológiai fejlődés elősegítik az eLCV-k elterjedését, különösen, mivel az EU 2035-re tervezi a belső égésű motorral rendelkező járművek forgalmazásának megszüntetését.
A piaci trendek alapján az elektromos kishaszongépjárművek népszerűsége tovább fog nőni a következő években, amit a különböző üzleti igényeknek megfelelő modellválaszték bővülése, a járművek hatótávjának növekedése, a töltőinfrastruktúra fejlesztése és a fenntarthatósági törekvések is ösztönöznek. Az elektromos kisteherautók nem csupán a környezetvédelem szempontjából fontosak, hanem alapvető szerepet játszanak abban, hogy a vállalatok gazdaságosabb működési modellekre álljanak át.
„A vállalatok elektromos meghajtású járművekre történő átállásához alapos elemzést szükséges készíteni az adott szervezet működési igényeiről. A pénzügyi szempontok mellett természetesen nagy jelentősége van az olyan technológiai tényezőknek is, mint a járművek valós teljesítménye, vagy a töltőállomások elérhetősége. A stratégiai tervezés és a fokozatos bevezetés segíthet enyhíteni ezeket a problémákat. Mindazonáltal a növekvő kapacitású akkumulátorok és az egyre szélesebb modellkínálat egyszerűsítik az átállást. Az Arval most megjelent fehér könyve bemutatja, hogy az elmúlt években milyen gyors változásokon ment keresztül a szegmens, és segítséget kíván nyújtani a vállalatvezetők számára a váltáshoz szükséges szempontok értékeléséhez” – mondta el Agárdi Marianna, az Arval Magyarország ügyvezető igazgatója.
A jelentés rávilágít arra, hogy a vállalati döntéshozók járműbeszerzés során gyakran kizárólag a kezdeti költségek különbségeit veszik figyelembe, noha az elektromos járművek hosszú távú üzemeltetési költségei rendszerint alacsonyabbak a belső égésű motoros modellekénél. Az elektromos járművek esetében a megtakarítások három fő tényezőből fakadnak: az alacsonyabb energiaköltségekből, a karbantartás kisebb igényéből (kevesebb mozgó alkatrész miatt), valamint az esetleges ösztönzőkből, például adókedvezményekből. Ezért a beszerzési döntéseket célszerű a teljes tulajdonlási költség (TCO) alapján meghozni, amely elengedhetetlen a hosszú távú pénzügyi előnyök kiaknázásához. A McKinsey Center for Future Mobility kutatása szerint az elektromos könnyű haszongépjárművek TCO-ja normál városi használat mellett (24.000 km/év), 6 évre vetítve 13%-kal alacsonyabb mint a hagyományos belső égésű társaiké.
Az Arval Mobility Observatory egy független kutató- és elemzőplatform, amely átfogó és hiteles betekintést nyújt a közlekedés világába. A platform szakértői globális szinten vizsgálják a közlekedési trendeket, az új mobilitási megoldásokat és mindennapi alkalmazásaikat. Tanulmányaikban nemcsak az üzleti mobilitás fejlődését elemzik, hanem a magáncélú közlekedést, a tömegközlekedést, a városi mobilitást, valamint számos egyéb kapcsolódó területet.