Audi koncepció
A 2024-es év finoman szólva is borzasztóan sikerült az Audinak. Globális szinten 1 671 218 modellt adott át újdonsült tulajdonosoknak, ami önmagában nem hangzik olyan rosszul, de ez a 2023-as évhez képest 11,8 százalékos visszaesést jelent, ami viszont nem is egy, hanem két lépés hátrafelé. Emiatt a Tesla a történelemben először meg is előzte a négykarikás gyártót a luxusmodellek piacán, a BMW és a Mercedes-Benz pedig szintén a hazai rivális előtt végezte az évet. Mindebből okulva az Audi teljesen új gondolkodásmóddal lépett az újévbe.
Amellett, hogy gatyába rázta autóinak elnevezésrendszerét, az Audi azt jelentette, hogy drágábban fogja értékesíteni modelljeit, de jobb minőséget fog biztosítani még akkor is, ha a lépés kevesebb eladást jelent. A gyártó a testvér Porsche nyomdokaiba lép, viszont nem fogja megközelíteni, hogy ne essen szóba termékkannibalizmusról. Ehelyett el akar távolodni a Volkswagentől, és saját identitást igyekszik létrehozni. Jose Miguel Aparicio, akit nemrég neveztek ki a márka angliai vezetőjévé ezt mondta egy, az Auto Expressnek adott interjújában:
Eggyel feljebb lépünk, már ami a prémiumbeliséget illeti, növeljük a márka presztízsét, kívánatát és ismeretét, és inkább a minőséget helyezzük előtérbe a mennyiség helyett.
Az eladások visszaestek 2024-ben.
Az "erős árnövekedés" fontos abban, hogy az Audi hol fog elhelyezkedni a továbbiakban a Volkswagen Csoporton belül. Mivel a Porsche a legek legje, a Volkswagen a megfizethető autó, az Audi mindig is valahol a kettő között volt, de inkább az utóbbi, széleskörű vásárlóstratégia jellemezte. Most ez megváltozik. Aparicio elmondta, tisztában vannak vele, hogy ez nem csak azt jelenti, hogy árat emelnek és kész, megvan a prémium érzés. "Nagyon fontos, hogy létrehozzuk a márka meggyőző erejét és kívánalmát."
Az Audi nemrég jelentette be, hogy legkisebb autóját és SUV-ját is kivezeti. Az A1 Sportback és a Q2 a két legolcsóbb modell, nem kapnak új generációt és ezzel az A3 lesz a belépőmodell. A paletta másik oldalán egy nagy zászlósmodell érkezhet, ami jelenleg egy koncepcióautó formájában jelent meg és az A8 szebb, luxusabb utódja lehet. A Grandsphere-ről egyelőre nem mondták el, hogy mikor várható belőle a tömeggyártott modell. Hasonló lesz az Uransphere is, ami a Q7 és Q8 fölé tervezett prémium SUV tanulmányautója.
A Grandsphere koncepció.
Az biztos, hogy az A8 még egy ideig megmarad. Tavaly év végén jelentette a cég, hogy a modell ráncfelvarrást kaphat a jövőben, mivel a kereslet továbbra is magas iránta. Így a BMW 7-es szériájának megmarad a riválisa, a Grandsphere pedig valószínűleg az évtized végén jelenhet majd meg. Mivel a tanulmányterveken kívül semmi mást nem közölt a koncepcióról a gyártó, így a feltételes módú A8 ráncfelvarrás már nem is tűnik annyira feltételesnek.
A szintén riválisnak számító Jaguar is mozgolódik, bár érdekesnek nevezhető marketingjük nem sokakat győzött meg arról, hogy a brit luxusmárka képes lesz fenntartani a lépést a németekkel. Mivel a cég teljes egészében elektromosra akar váltani, elég képlékenyek, de ha sikerül, komoly kompetenciát jelenthetnek. Az Audi nemrég tolta el eredetileg 2033-ra tervezett teljes EV-terveit, "flexibilisnek" nevezve a a projektet. Mindezek mellé jön a Bentley, illetve a Stellantishoz tartozó DS Automobiles is még prémiumabb modelleket szeretne.
Képek forrása: Audi