törésteszt
Európában a halálos közúti balesetek áldozatainak 14 százaléka nem egy jármű utasa, hanem gyalogos volt a tragikus esemény bekövetkeztekor. Az Euro NCAP ezért is vizsgálja alaposan az új autók gyalogosvédelmét, amely egy fontos alkotója az autók általános biztonsági szintjének.
A gyalogosvédelmet a kocsi magassága, és a lökhárító élének, a motorháztetőnek, a szélvédőnek és az első tetőoszlopoknak, valamint a szélvédő felső peremének a keménysége határozza meg. Egy szakértői csapat állapítja meg a bábuval elvégzett gázolásos teszt alapján, hogy egy embernek milyen sérülésekkel kellene számolnia, ha az adott autó üti el. Természetesen plusz pontot lehet kapni azért, ha gyalogosfelismerésre képes vészfékező asszisztens is van az autóban.
Az nem meglepő, hogy két alacsony építésű roadster is befért a legjobb ötbe, az viszont meglepő, hogy ez egy magas orrú szabadidő-autónak is sikerült. A legjobb eredményt a Mazda MX-5 érte el, 93 százalékos lett a gázolásos tesztje. Másodikként szintén egy roadster, a BMW Z4 végzett, csak egy hajszállal megelőzve az Infiniti Q30-ast, amelynek magas orra van.
Kisebb meglepetésre a világ első gyalogoslégzsákkal ellátott autója, a Volvo V40 csak a negyedik lett, igaz, a fejvédelem területén ő söpörte be az elsőséget. Az abszolút listán a szintén dicséretes ötödik helyet a Mazda CX-3 szerezte meg, ami egy magas építésű kis szabadidő-autó, de az azonos alapokra épített Mazda2 is hasonló eredményeket ért el, mint a testvérmodell.
Fontos megemlíteni azt is, hogy a listán szereplő autók közül csak a Volvo és az Infiniti mondhatja el magáról, hogy a komplett töréstesztjére a maximális öt csillagot kapta meg az Euro NCAP-től.