ICDP

Ez a négy trend jelenti az autózás jövőjét

2019.09.19.

Ha az autóipar jelenét és jövőjét meghatározó fő trendeket szeretnénk megnevezni, a többség minden bizonnyal a következő négyest választaná: elektromos autók, autómegosztás, önvezetés és összekapcsolódás. Így látják ezt az ICDP-nél is, a kutatók pedig összefoglalták, mik a fő hatásai a négy nagy trendnek. Nézzük, mire jutottak!

A négy nagy trendet együttesen ACES-nek szokták nevezni, ami a technológiák/szolgáltatások angol neveinek első betüiből áll össze.

Önvezetés (Autonomy):

A legtöbb, 2019-ben forgalmazott új autó képes a kettes szintű önvezetésre: a felfestett sávon belül tartja az autót és tartja a távolságot az előtte haladó autótól. A harmadik szint már ritkább, ebben az esetben az autó képes akár sávváltásra is.

Az ötös skálán a maximum a teljes önvezetést jelzi, de az oda tartó úthoz sajnos át kell esni a negyedik szinten is, ami nagyobb kihívás, mint gondolnánk. Ebben az esetben autó gyakorlatilag képes a teljes önvezetésre, de bizonyos szituációkban vissza adja az irányítást a sofőrnek. Tehát hátra dőlhetünk, beszélgethetünk, de folyamatosan figyelnünk kell. Egy több száz kilométeres út során megeshet, hogy az több óra utazás után egyszercsak újra miénk az irányítás.

Sajnos nincs az az emberi lény, aki képes úgy fenntartani a figyelmét, hogy közben semmit sem kell tennie. Erre az akadályra egyelőre nincs megoldás, viszont amíg fennáll, nincs realitása a valódi önvezető autó megjelenésének.

Kapcsolódás (Connectivity):

Nem beszélünk róla sokat, pedig legalább olyan fontos, mint a három másik trend. Rengeteg autó érkezik ma már beépített 4g-s sim kártyával, ami hasznosabb, mint gondolnánk. Talán a Tesla használja ki jelenleg leginkább az ebben rejlő lehetőségeket: Az alapvetően kettes szintű önvezető rendszerrel vásárolt autónkba néhány mozdulattal megvásárolhatjuk a hármas szinthez szükséges opciókat, mindezt az autóban ülve, az érintőképernyőn keresztül.

A Teslákat modelljeit különböző hatótávokkal vásárolhatjuk. Ha épp nem elég a megvásárolt hatótáv, bármikor megvásárolhatjuk a nagyobb megtehető távolságot biztosító opciót, ami felszabadítja az akkumulátor teljes kapacitását. Ügyes reklámfogás volt tavaly a Tesla részéről, amikor egy hurrikán miatt a városukat elhagyó amerikai Tesla tulajdonosok számára díjmentesen feloldotta ezt az extra kapacitást, nehogy a hatótáv hiánya miatt ne jussanak ki a városból.

Elektromos autók (Electrification):

Az elektromos autók egyszerre jelentik a mát és a jövőt. Ugyanakkor a jelentőségüket jobban határozza meg a politikai hátszél a körülöttük kialakult hype, mint a valódi potenciál. Nem lesz minden autó elektromos a jövőben, a benzin- és dízelmotorokat nem érdemes temetni, nem beszélve az éppen még fejlesztés alatt álló üzemanyagcellás technológiákról.

Az elektromos autók a városi közlekedés jövőjét tényleg jelenthetik, de ehhez szükséges, hogy magas árukat kompenzálják az állami támogatások és egyéb kedvezmények, mint az ingyenes parkolás, vagy a regisztrációs adó elengedése.

Autómegosztás (Sharing):

Az autómegosztás azon az elven alapul, hogy nem akarunk saját autót birtokolni. De biztos ez? Ráadásul a fő probléma ezzel a szolgáltatással, hogy még nem sikerült senkinek sem fenntartható üzleti modellt építeni rá. A nagy autógyártók épp ezzel kisérleteznek, egyelőre sikertelenül.

Nyilvánvalóan szükség van az autómegosztásra, de kérdéses, hogy mennyire éri el célját. Ha azt szeretnénk, hogy kevesebb autó legyen a városokban, nem feltétlenül ez a helyes irány. Akinek saját autója van, valószínűleg úgyis azt fogja használni, a car-sharing felhasználók többségének pedig nincsen, így csak növeljük az úton lévő autók számát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Nosztalgia járat: sztorik és prospektusok a múltból. ..
2025.02.10
A legnagyobb globális autóipari csoportok is megszenvedhetik, ha az Egyesült Államok bevezeti a....
2025.02.10
Miközben néhány nappal ezelőtt az első Japánon kívüli Lexus gyár létesítéséről érkezett bejelentés....
2025.02.10
A beszámolók szerint az ÖVP (Osztrák Néppárt) és az FPÖ (Osztrák Szabadságpárt) jelenleg is tárgyal....
2025.02.10
Közeledik az igazság pillanata: március 31-én kiderül, mely autók győznek az Év Magyar Autója 2025....
2025.02.10
A jelenlegi büntetési rendszer ellen van a franciákon kívül több európai ország is.   ..
2025.02.10
A Nemzetgazdasági Minisztérium és az Európai Űrügynökség által szerdán, Budapesten szervezett....
2025.02.10
2025 januárjában a Rába Nyrt. részvényárfolyamának növekedése többéves rekordot döntött, és....
2025.02.10
A személygépkocsikra megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja 208 300 forint volt tavaly,....
2025.02.10
Hét óra alatt 81 szabályszegőt mértek be a rendőrök - írja a police.hu. ..