használtautó átvizsgálás

Ez csapágyhang, vagy a rozsda csámcsog?

2024.01.15.

A Sportage kiszolgált, kész, vége.

A vásárlás előtti használtautó vizsgálaton átesett Kia Sportage 2.0-s autót nem egészen 1 hónapja hozták be az országba. Honosították és új rendszámot is kapott. Ez az autó jól mutatja, hogy hol is tart a magyar használtautó piac, milyen autókat hozunk be. Elszomorító a valóság.

Átlagos életkorú

A Kis Sportage-t 2009. tavaszán állították először forgalomba, tehát most lesz 15 éves, ami éppen megfelel a jelenlegi magyar személyautó flotta átlagos korának. Na, jó nem, mert az már túl van a 15 éven. De akkor is, én sokszor bosszankodom, hogy ennek a népnek, legalább is a túlnyomó többségének nem jut osztályrészéül 15 évnél fiatalabb autó.

Kívülről egész jól fest a Sportage

Így aztán bosszankodunk azon is, hogy sokat kell rá költeni, meg minden baja van. Hát persze, hiszen 15 éves! Ebben a példányban pedig volt 220.000 km, legalább is, amit kijelzett a műszer, mert szervizkönyve – hogy, hogy nem – nem volt, és az ilyen régi ázsiai technikákból a diagnosztikával sem jutunk kézzel fogható információhoz.

És az ára is átlagos. Ami egyébként a kocsi eredeti tudásához képest nem is sok. Ez egy összkerékhajtású, szívó benzines paripa az alsó közép kategóriából. 15 évesen 2,2 millióért árulják, de sajnos – mindjárt látjuk – már egy forintot nem ér.

Ezt a rozsdát már nem tudod megállítani

Rendben, ez így kissé hangzatos, mert hát miért ne lehetne helyrehozni, de a korrózió olyan szinten van előrehaladott állapotban, hogy ha valaki belekezdene ennek a helyreállításába, tucatjával dőlnének ki a csontvázak a szekrényből. Mert egy megbontás nélküli vizsgálaton csak a rozsdahegy csúcsa látható, a legnagyobb problémák nem a felszínen vannak.

Ez csak úgy ideteszem a rozsdásodó lámpacsavarok miatt

És maga a javítás sem csak a rozsdamentesítés költségeit hozza. A futóművet biztosan nem lehet csak úgy szétcsavarozni. Ezek a kötőelemek kb. meg sem mozdulnak, mindegyik oldása egy kész tortúra lenne, ami csak viszi és viszi a munkaidőt, az pedig igen drága manapság.

Mielőtt alánéznénk a Sportage-nak, lássuk, hogy a külső elemek milyen állapotban vannak! A festékréteg mérés, amit minden használtautó vásárlás előtti vizsgálatán elvégzünk, azt mutatta, hogy a két jobboldali sárvédő kivételével minden elem gyári fényezésű. De még a javított elemek sem mentek 200 mikron fölé, úgyhogy ezeken is inkább csak színátfújást csináltak, mintsem javították volna. Ez azért mindenképpen egy pozitívum.

A lökhárítók itt-ott le voltak húzva, az ajtók élei leverve, és találtunk néhány pár centis, ecsettel javított fénysérülést körben az autón. Hát Istenem, ez még tényleg belefér. Ezek közül talán a műanyag elemeket illene rendbe tenni, a többi elviselhető. Talán egy százasból ki is jön a dolog. Talán.

Van baj...

Ha alánézünk kicsit az autónak, akkor viszont nagyon elszomorító helyzet tárul elénk. Már a kerékjárati ívekbe pillantva feltűnhet a rugótányérokon terpeszkedő vasoxid, a bal hátsó rugótekercset pedig annyira kikezdte a rozsda, hogy az bizony el is törött. Mivel ez EU-n belülről jött az autó, nem kellett műszaki vizsgára mennie, ami szerencse, mert ez már egy ok, amiért meg is bukna azonnal.

A gyárban nem így vágják a rugót, ez törött.

De ha ettől nem, akkor a vizsgasor aknájából felhangzó röhögés után szinte biztosan megbukna a kocsi. Ugyanis az alvázon, a futóműelemeken, a hajtáslánc elemein és úgy általánosságban alul mindenen vastagon áll a rozsda. Olyan szintű korrózió ez, amibe nem szabad belemenni használtautó vásárlásnál.

Ketyegett alapjáraton

Bár nem sok benzin volt a tankban, arra elég volt, hogy a szemle alatt járassuk a motort. Fontos tényező ez a használtautók vásárlás előtti átvizsgálásában, mert vannak hibák amik csak hidegen, és vannak, amik csak melegen jönnek elő.

Nem mintha nem lett volna már teljesen mindegy a rozsdahelyzet miatt, de azért végig csináltuk a szemlét. Ahogy melegedett a motor, egyre erősebb – amúgy a fordulatszámmal arányos -csattogó hang volt hallható.

Az a valószínűbb, hogy a főtengely szíjtárcsa hallatja ezt a hangot. Jobb, mintha csapágyas lenne, de ennek a cseréje még utángyártott alkatrésszel is 100.000 Ft. (Ne felejtsük el, hogy a hátsó rugók párban való cseréjére és a „muszáj” fényezésre is rálocsoltunk már ugyanennyit!)

És akkor kellene még egy átfogó szerviz

Használtautó vásárlás után, pláne ilyen korú autónál, nem kerülhető el, hogy azonnal egy alapvető szervizeléssel kezdjünk. Ez tartalmazza a motorolaj és motorolajszűrő cserjét, a légszűrő cseréjét, és illik kicserélni a pollenszűrőt is. Mivel szeretnénk tiszta lappal indulni, cseréljünk gázolajszűrőt is! Soha senki nem törődik vele, de nagy baj lehet belőle, úgyhogy ki kell cserélni a fékfolyadékot is. (Mondjuk egy mérés ezt jó, ha megelőzi, hátha mégis foglalkoztak vele.) De mivel ez egy összkerék meghajtású autó, az osztómű olaját sem érdemes bennhagyni.

Az utastér állapota alátámasztja a 220.000 km-es futásteljesítményt

Akárhogyan is, két kiló biztosan ott marad majd a karbantartásra és ehhez tegyük hozzá a másik hármat, amit a rugókra, fényezésre és a motorra költünk el. Igaz, hogy ekkor még a rozsdához nem is nyúltunk. Csak azt ne kérjék, hogy becsüljem meg ennek a költségét így, megbontás nélkül. Lehetetlen! Mert nem tudni, hogy a futómű leszerelése milyen akadályokat gördít majd a szerelők elé. Mi az, amit csak a flex tud levágni, miből kell újat venni rá. És mik fognak kiderülni, ha a burkolatokat leszerelik. Annyi fix, hogy 300.000 Ft-ot biztosan tartalékolnék erre, aztán a többit majd meglátjuk.

Szóval van itt 800.000,- Ft olyan költség, amit, ha szeretnénk, hogy a következő műszakin is átmenjen akkor rá kell költeni. Apropó, műszaki! Az új gumiabroncsok mellett ez a másik nagy pozitívuma, ugyanis még másfél évig nem kell, hogy hivatalos személy nézzen az autó alá.

De inkább engedjük el

Nem csak a szabad szemmel jól látható összeg sugallja, hogy nem szabad ilyenbe beszállni, hanem az is, hogy ezekre a javításokra a pénz mellett időt is kell szánni. Ha a rozsdásodást valóban meg is lehet javítani, az minimum egy hónap a karosszériásnál, további 1-2 hét a szerviz. Jaj, kihagytam, hogy rossz az akkumulátor, de hát most 40.000 Ft ide, vagy oda, ki számolja?

Azt mondják, hogy a koreai technika mennyire előre tört. Kétségtelen, hogy modelljeik nagyon népszerűek, hiszen egyre inkább hozzák a favorit márkák jó dizánját és felszereltségét úgy, hogy olcsóbbak tudnak maradni. A tartósság már más kérdés. Ez például az egyik oka, hogy olcsóbb tud lenni európai társainál. Meg még egy csomó minden, amibe most nem mennék bele, de jól látszik, hogy ez a Sportage 15 éves korára kiszolgált, elfáradt, vége.

Nehéz jó tanácsot adni annak, aki 2 millió környékén szeretne autót venni, még nehezebb, ha olyan külön igények is vannak, mint a 4WD. Egy biztos, időt kell szánni rá, elmélyedni benne, sokat megnézni és lehet, hogy erre hónapok mennek rá, lesz egy, amit érdemes megvenni. Ha megvan szóljatok, itt tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....