CNG

Európa döntött: kötelező az alternatív üzemanyag infrastruktúra

2014.10.12.

Hosszas előkészítés és sokszoros módosítás után az Európai Parlament és a Bizottság elfogadta a „Tiszta üzemanyag a közlekedéshez” irányelv csomagot, mely kötelezi a tagállamokat, hogy első lépésben 2020-ig a városokban, elővárosokban tegye elérhetővé a CNG üzemű autók töltését, majd ezt követően járuljon hozzá, hogy Európa fő szállítási gerincvonalain LNG üzemű kamionokkal lehessen szállítani.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület üdvözli a régóta formálódó irányelv elfogadását, mely végre egyértelmű feladat elé állítja mind a szabályozói és jogalkotói oldalt, mind pedig a gazdasági szereplők számára egyértelmű lehetőséget biztosít. Az alternatív üzemanyaggal hajtott járművek számára meg kell teremteni a korlátozások nélküli közlekedés lehetőségét ahhoz, hogy Európa közlekedése lebonthassa a ma még nyomasztó, 94 %-os kőolaj függőségét, amely nem mellesleg az Unió számára napi 1 milliárd euro import költséget eredményez. A földgáz alapú közlekedés bizonyítottan minden közlekedési eszköz számára gazdaságos és tiszta alternatívát nyújt, mely nem csak az üzemeltetőnek, de tiszta emissziójának köszönhetően a környezet számára is rendkívül előnyös, alacsony széndioxid és károsanyag kibocsátásának, valamint csendes üzemének eredményeként.

Az eddigi vizsgálatok, demonstráló programok beigazolták az elvárásokat, a széles elterjedéshez azonban egységes politikára van szükség. Az irányelv egyértelműen fogalmaz, a tagállamokban meg kell valósítani egy kényelmesen elérhető töltőinfrastruktúra megvalósulását és ennek érdekében olyan nemzeti keretmunka kidolgozására van szükség, mely előmozdítja a töltőállomások létrejöttét.

A döntésnek köszönhetően a CNG üzemű járművek 2020 előtt már gondtalanul tölthetőek lesznek az EU bármely városában, elővárosában, sűrűn lakott területein, ami egyúttal azt is jelenti, hogy a CNG járművek utazásra is alkalmassá válnak. A fő európai gerinchálózaton, vagyis a legfontosabb európai autópályákon 2025-ig kell megvalósítani egy megfelelő sűrűségű CNG és LNG (CNG-nél sűrűbb, cseppfolyós földgáz) töltőállomás hálózatot is. Eközben az üzemanyag árazása a jármű tulajdonosok számára maradjon vonzó, hogy a kőolaj alapú üzemanyagokról megvalósuljon az áttérés.

Az irányelv alapján Európa fő folyóin – így a Dunán – dolgozó hajók gázüzeműre váltása is lehetővé válik, legkésőbb 15 éven belül. A hosszabb határidőt indokolja a költséges és viszonylag összetett infrastruktúraépítés mellett, a fogyasztói oldal megjelenésének sokéves folyamata is.

Az Európai Unió Parlamentje és Bizottsága döntött a hidrogén töltőinfrastruktúráról is, habár e döntés értelmében a tagállamok határozhatnak arról, kiépítik-e azt, vagy sem.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..