eni
Immár 5 éve, hogy az Eni által üzemeltetett AGIP benzinkutak eltűntek Magyarország útjai mellől, de ez nem jelenti azt, hogy a vállalat is kivonult volna hazánkból. Sőt, a közlekedési kenőanyagok mellett szinte mindenre kínálnak megoldást, ami a járművekbe és egyéb gépi berendezésekbe szükséges folyékony alkatrész, ami a gépek üzemeltetéséhez szükséges. Íme egy gyors áttekintés.
Közlekedési kenőanyagok
Az Eni termékkínálatának legmeghatározóbb eleme egyértelműen az i-Sint termékcsalád. A cég olaszországi kutatóbázisán kifejlesztett olajcsalád kimagasló és megbízható teljesítményt, valamint extra motorvédelmet biztosít a korszerű belsőégésű motorok számára.
Az Eni i-Sint nagyteljesítményű motorolaj, amely alkalmas a benzin- és dízelüzemű járművek motorjaiba, legyen az akár részecskeszűrővel ellátott modell. Az olajok természetesen megfelelnek a főbb gyártók által támasztott követelményeknek.
Az Eni i-Sint tech változat pedig bizonyos gyártók speciális igényeire szabott kenőanyag. A megfelelőségi nyilatkozaton olyan gyártók neveit találjuk, mint a Mercedes-Benz, a BMW, vagy a VW-csoport.
Az Eni i-Sint és i-Sint tech topszintetikus és szintetikus technológiával készül. A technológia a felhasznált bázisolaj minőségére utal, a topszintetikus bázisolajok kimagasló minőségűek. Az elnevezések a vállalatcsoporton belül használatos fogalmak.
Az Eni i-Sint Professional olajok szintetikus technológián alapulnak és professzionális alkalmazási területen használatosak, kiváló ár-érték aránnyal.
Végül az i-Sint Bio tech család zárja a sort. A topszintetikus kenőanyag új generációs benzinmotoros és hibrid járművek belső égésű motorjaihoz használatos. Összehasonlítva a hagyományos 0W-20 viszkozitású termékekkel, az i-Sint Bio Tech 0W-20 a legmagasabb szintű üzemanyag-hatékonyságot garantálja. Nevét a különleges adalékanyagok mellett felhasznált bioészter összetevőknek köszönheti.
Nem maradnak olaj nélkül a young- és oldtimer tulajdonosok sem
Az Eni kínálatban tartja az i-Base családot is, amely ásványolaj-alapú termék és garantálja a hagyományos, régebbi technológián alapuló belsőégésű motorok precíz kenését. Az i-Base Professional verzió pedig a még korábbi járművek számára kínál magas minőségű kenési megoldást.
Immár 5 éve a piacon van az Eni klasszikus autókhoz kínált Agip Novecento nevű olaja, amely kifejezetten az oldtimer járművekhez lett fejlesztve. Nem csak megfelelőségében és márkanevében idézi a múltat a termék, hanem a régi korok dizájnját idéző „retro” csomagolás is összetéveszthetetlenné teszi. A termékcsalád nem csak motorolajat, hanem a váltókba és differenciálművekbe való speciális hajműolajat is tartalmaz.
Hajtóműolajok, fékfolyadékok, hidraulika olajok
Sokan bele sem gondolnak, hogy olajalapú kenőanyagokra nem csak a belsőégésű motorokban van szükség, hanem a gépészet számos területén: mindenhol, ahol kenésre, hűtésre van szükség, illetve a hidraulikus berendezésekben áramló folyadék is természetesen olaj alapú.
Az Eni hajtóműolajainak a Rotra nevet választotta. A termékek teljesítik a teljes váltópaletta szükségleteit, legyen szó hagyományos kézi váltóról vagy automatáról, illetve az áthajtóművek, differenciálművek is ilyen kenőanyagot igényelnek.
Egyébként a motor- és hajtóműolajok között az jelenti a legnagyobb különbséget, hogy mivel ez utóbbiaknak nagy sebesség és terhelés mellett is működniük kell, másféle formulákat tartalmaznak, mint a motorolajok.
A személygépjárművek hidraulikus fékrendszerrel vannak felszerelve. Ezt azt jelenti, hogy a fékbetétek mozgatásához és féktárcsára szorításához szükséges erőt olajalapú folyadék nyomása biztosítja, amelyet a pedállal hoz létre a járművezető. Természetesen ebben segít a jármű motorja által létrehozott, vagy külön szivattyú által generált vákuum.
A fékezés során felszabaduló hő miatt a fékfolyadékok úgy vannak megalkotva, hogy jelentős hőterhelés esetén is megőrizzék tulajdonságaikat. Csakhogy ezek hidrofil, vagyis vízvonzó tulajdonságú folyadékok. A vízből pedig könnyen képződik gőz a nyomás alatti és hőterhelésnek kitett rendszerben, a képződő gőz pedig összenyomható, ez drasztikusan csökkentheti a kifejtett fékerőt. Az Eni fékfolyadékjai a SAE-előírásoknak megfelelő formuláikkal hatékonyan akadályozzák meg a gőzbuborék képződést, így garantálva a biztonságos megállást minden körülmények között. Jó tudni, hogy a fékfolyadékokat 2-4 évente le kell cserélni a hidraulikus fékrendszerekben.
Említésre méltó, de egészen más terület a hidraulikus berendezésekben használatos folyadékok. Ezeket nem csak munkagépek, például markoló- és rakodógépek használják a gém- és kanálmozgatásra, hanem ugyanúgy jelen vannak a speciális futóművel szerelt személyautókban is, mint például korábbi Citroën modellek hidropneumatikus felfüggesztései.
És hogy teljes legyen a paletta
Járműveinkben még sokféle folyadék teljesít szolgálatot. A fagyálló folyadékok feladata a motor hűtési rendszerének üzemeltetése. Ez a folyadék áramlik a hűtőkörben, vagyis a motor és egyéb hűtendő alkatrészek csöveiben és a hőcserélőkben. Kritikus elvárás ezekkel a folyadékokkal szemben, hogy kemény mínuszok esetén se fagyjanak meg, hiszen a jégképződés hamar jelentős motorkárosodást okozna.
Az Eni ötféle változatban kínálja hűtőfolyadékjait, amelyek különleges összetevőik révén biztosítják a hatékony hőcserét, egyúttal fokozott korrózió elleni védelmet garantálnak. Az egyes típusok felhasználási területéről az Eni termékek honlapján lehet bővebb információt találni.
Ha valahol nem lehetséges a folyékony kenőanyag alkalmazása, akkor ott zsírral kell megoldani a kenést. Ilyenek a nyitott rendszerek, mint például a kerékcsapágyak. Az Eni kenőzsírjaira jellemző a magas hőmérsékletnek való kiváló ellenállóság, vagyis a cseppenéspont mentesség.
Nem említettük még a szélvédőmosót, pedig talán az egyik leggyakrabban használt (és újratöltendő) folyadék az autókban. Az Eni i-Care különböző kiszerelésekben elérhető szélvédőmosó folyadékjai télen-nyáron biztosítják a szélvédő hatékony tisztítását.
Kiegészítőként az Eni termékei között megtalálható az Autol M 200 Multispray. Ez az aeroszol kiszerelésű anyag kiválóan alkalmas rövid idejű korróziógátlásra, rozsdaoldásra és természetesen síkosításra is.
Végül, de nem utolsó sorban a napjainkban hiánya miatt sokat emlegetett és a modern dízel járművek számára nélkülözhetetlen AdBlue folyadékot kell említeni, amely szintén szerepel az ENI termékpalettáján.
Cikkünk megjelenését az Eni Austria GmbH Magyarországi Fióktelepe támogatta.