zöld autó

Elektromos szemétszállító autót terveztek uniós támogatással Debrecenben

2014.09.09.

Elektromos hajtású kommunális hulladékgyűjtő autó prototípusát fejlesztették ki a Debreceni Egyetem (DE) műszaki karán csaknem 440 millió forint európai uniós és hazai központi költségvetési támogatással - jelentette be Szűcs Edit, a kar dékánja sajtótájékoztatón.

Az elektromos autó kedden Békéscsabára indul, ahol féléves szemétszállítási ciklusban tesztelik, a gépkocsi egyetlen töltéssel teszi meg a Debrecen-Békéscsaba távolságot - tette hozzá a dékán, amikor újságíróknak bemutatták az elektromos kukásautót.
 

A Debreceni Egyetem Műszaki Kara Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszékének mérnökei által kifejlesztett elektromos hajtású hulladékgyűjtő autó Debrecenben 2014. szeptember 8-án. Az autót fél évig Békéscsabán tesztelik. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt  

A prototípus előállítását további 200 millió forinttal támogatta a kocsit üzemeltető békéscsabai TAPE Kft., s a teljes támogatási keretből nemcsak a jármű tervezését és építését oldották meg, hanem felépült a fejlesztéshez szükséges műhely és kialakították az elektromos hajtású járművek tesztállomását is - mondta el az MTI érdeklődésére Husi Géza dékánhelyettes, a műszaki kar villamosmérnöki és mechatronikai tanszékének vezetője.
 

MTI Fotó: Czeglédi Zsolt  

Tájékoztatása szerint a most elkészült prototípuson kívül nincs az országban forgalomban olyan autó, amiben váltóáramú motort hajtanak egyenáramú akkumulátorokkal.

Az új autó használata jelentős költségmegtakarítást is eredményez: számítások szerint a gázolaj évi 25 millió forintos költsége helyett az elektromos kukásautó mindössze évi 4 millió forintos villamos energiával üzemeltethető - jegyezte meg a tanszékvezető hozzátéve: a gépkocsi vételi ára sorozatgyártás esetén csak néhány millió forinttal haladná meg egy hasonló diesel jármű árát.

Bartha István mérnöktanár, fejlesztőmérnök a kocsi paramétereiről elmondta: a gépkocsi villanymotorja 55 kilowattos, az akkumulátorok kapacitása óránként 113 kilowatt.

A 600 voltos főakkumulátor töltését a kocsi tetejére szerelt egyedi gyártású napelem segíti, míg a segédberendezések működését biztosító 24 voltos akkuk töltéséhez a kocsi két oldalán elhelyezett napelemek járulnak hozzá - ismertette a szakember.

Az első hazai elektromos kukásautót a szélesebb szakmai közönség október 9-én, a DE műszaki karának szakmai napján ismerheti meg - hangzott el a a sajtótájékoztatón.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....