fejlesztések

Egységes, bárki által használható közlekedésbiztonsági szabványt fejlesztett ki a Toyota

2020.08.03.

Hogyan lehet egy nem szabványosított technológiához szabványos tesztrendszert kidolgozni? Erre a komoly dilemmára keresett és talált megoldást a Toyota technológiai kutatási részlege – és rögtön elérhetővé is tették a rendszert a teljes iparág számára.

Noha évekre vagyunk még a teljesen önvezető járművek megjelenésétől, a folyamatos fejlesztések nyomán addig is egyre okosabbá, önállóbbá, együttműködőbbé válnak autóink. A modern vezetőtámogató rendszerek nemcsak észlelik az akadályokat, de fel is mérik, hogy azok mekkora veszélyt jelentenek a járműre és utasaira, sőt, ha indokolt, akár a vezetésbe is beavatkoznak, fékezéssel vagy elkormányzással kerülve el az ütközést. A probléma adott, megoldásból viszont annyi van, ahány gyártó, és még annál is több. A fejlesztők ugyanis folyamatosan tökéletesítik berendezéseiket, tudományos és tapasztalati alapon kísérletezve a különböző észlelési technológiák kombinálásával.

Persze minden rendszer annyit ér csupán, amennyire hatékony – és éppen itt a bökkenő. Egyrészt a forgalomban előforduló jelenségek (akadályok) nehezen szabványosíthatók, másrészt a különböző gyártók eltérő értelmezésben és eszköztárral nyúlnak egy adott feladathoz. Ez a két, szinte végtelen változóból felépülő rendszer gyakorlatilag lehetetlenné teszi a technológiák egységes tesztelését.

A szabványos tesztelés azonban nem csupán lehetetlen, de nélkülözhetetlen is. Ezért a Toyota együttműködésen alapuló (azaz a járművek, az infrastruktúra és az ember közös erőfeszítéseit integráló) biztonsági rendszereket kutató vállalata, a Toyota Collaborative Safety Research Center (CSRC) egy három egyetem több mint húsz fakultásának legkiválóbb kutatóit tömörítő akadémiai konzorciummal (IUPUI-TASI) együttműködve mégis csak kidolgozott egy olyan, összetett normarendszert, amely képes minden lehetséges helyzetet és technológiát egy közös sztenderdhez viszonyítva, összevethető formában értékelni.

A fejlesztő csapat két konkrét példát említett, amivel sikeresen megbirkóztak. Az egyik az automatikus vészfékező rendszereket vezérlő gyalogos- és kerékpáros-felismerő rendszerek minősítése, a másik pedig a sávban tartó, útelhagyást gátló technológiák vizsgálata.

A feladatuk nem kisebb volt, minthogy olyan bábukat, felületeket és formákat dolgozzanak ki, amelyek nemcsak a különböző autóipari technológiák kiértékelésére alkalmasak, hanem egységesen képviselik az adott akadályok (gyalogosok, kerékpárosok, szalagkorlátok és útpadkák) rendkívüli sokaságát. A legnagyobb kihívást egyébként pont az utóbbiak jelentették, hiszen míg az infrastruktúra elemei (például sávelválasztó betonelemek) szabványosíthatók, az út menti bozót nem.

A tesztmódszertant a Toyota szabadalmi bejegyzéseket értékesítő leányvállalata, a tavaly decemberben pont ilyen célokra létrehozott Toyota IP Solutions közreműködésével szeretné világszerte meghonosítani a vállalat. Első ügyfelük a kínai Hebei Pride Automotive Technology, amely elnyerte a jogot a speciális háromdimenziós bábuk és akadályok gyártására és forgalmazására. Ennél is fontosabb talán az, hogy a forradalmi újdonságként emlegetett technológiát a legmagasabb szinten is befogadta a szakma.

A világ egyik legnagyobb autóipari szabványügyi szervezete, az SAE International ugyanis a továbbiakban a Toyota által kidolgozott elvek mentén alakítja ki a kerékpárosokat és gyalogosokat észlelő vészfékező (AEB) rendszerek vizsgálatára szolgáló független, globális normarendszerét.

 

Fotó: Toyota

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.26
Egy személyautó és egy segédmotor kerékpáros ütközött össze az 54121-es út egyik bekötőútján,....
2020.09.26
Három darab 3.000 köbcentis dízel Audi a terítéken ..
2020.09.26
Mintegy 411 millió forint értékben 33-35 ezer pár lábbelire írt ki nyílt közbeszerzést a MÁV Zrt.,....
2020.09.26
Antoniono Garci Mexikóból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.09.26
Hamarosan törvényt fogadhatnak el, amely megtiltja, hogy magánszemélyek autóbuszt üzemeltessenek –....
2020.09.26
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra kell számítani - írja a BM Katasztrófavédelmi....
2020.09.26
A címvédő és hatszoros világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője volt a leggyorsabb a....
2020.09.26
Még be sem jelentette kocsija eltűnését a tulajdonos, amikor az őt felkereső egyenruhások közölték....
2020.09.26
Az új ID.4 már nem csak fotókon, tekinthető meg: a Volkswagen videón mutatja be a legújabb, 100%-....
2020.09.26
Nem kevesebb, mint 145 pert indítottak hitelezői a súlyosan eladósodott Emerson Fittipaldi, a Forma....